Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" biznesa plāns "ReShape" ir pārdomāts, tajā ņemts vērā ne tikai degvielas cenu potenciāls pieaugums, bet arī varbūtējie izmaksu pieaugumi citās izmaksu kategorijās, līdz ar to pašreizējās augstās cenas neietekmēs izvirzīto mērķi - atjaunot aviokompānijas pelnītspēju 2014.gadā, biznesa portālam "Nozare.lv" skaidro korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.
Kā ziņots, aviācijas nozares eksperts Tālis Linkaits uzskata, ka "airBaltic" vājā vieta ir novecojis lidmašīnu parks ar augstu degvielas patēriņu, pieaugusī konkurence Baltijas valstu aviopārvadājumu tirgū un neskaidri nākotnes plāni. Līdz ar to "airBaltic" prognozes par kompānijas atgriešanos pie peļņas jau 2014.gadā varot nepiepildīties.
Vanags savukārt skaidro, ka jaunais biznesa plāns ''airBaltic ReShape'' iezīmē aviokompānijas nākotnes attīstību, tostarp flotes modernizāciju, izmaksu optimizāciju, darbības efektivitātes paaugstināšanu, ieņēmumu palielināšanu un uzlabojumus lidojumu tīklā. Īstenojot "airBaltic ReShape", aviokompānija plāno konsolidāciju par 330 miljoniem latu piecu gadu laikā - posmā no 2012.-2016.gadam. "airBaltic ReShape" mērķis ir atjaunot aviokompānijas pelnītspēju 2014.gadā.
"airBaltic" modernizēšot floti, lai nākotnē izmantotu divu veidu lidmašīnas - "Bombardier Q400 Next Gen" turbopropelleru lidmašīnas reģionālajiem lidojumiem un "Airbus 319" vai "Boeing 737" jaunās paaudzes lidmašīnas. Modernizēta flote ļaušot "airBaltic" strādāt daudz efektīvāk un turpināt fokusēties uz biļešu piedāvāšanu par pieejamām cenām lidojumiem uz Eiropu, Tuvajiem Austrumiem, Krieviju un NVS valstīm, kā arī palielināt lidojumu biežumu uz augsti pieprasītajiem galamērķiem, skaidro Vanags.
Šajā vasaras sezonā "airBaltic" arī esot palielinājusi regulāro lidojumu skaitu, kas uzlabo aviosabiedrības piedāvājumu gan vietējiem pasažieriem, gan tiem, kuri ceļo caur Rīgu tranzītā uz un no 60 galamērķiem Eiropā, Tuvajos Austrumos, Krievijā un NVS valstīs.
Vasaras sezonas lidojumu sarakstā atgriezīšoties tādi galamērķi kā Venēcija, Atēnas, Budapešta, Nica, Dublina, Kišiņeva un citas pilsētas Vidusjūras, Kaspijas jūras un Melnās jūras krastos.
Kā ziņots, Linkaits uzskata, ka aviācijas degvielas cenu pieaugums apvienojumā ar Eiropas Savienības (ES) ieviesto oglekļa emisiju tirdzniecības sistēmu jeb faktiski papildu vides nodokli aviokompānijām ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas atstāj negatīvu ietekmi uz aviokompāniju peļņas rādītājiem.
Viņš norāda, ka aviācijas degvielas cenas ir atkarīgas no naftas cenām biržā un naftas cena pēdējā laikā ir stipri augusi. To ietekmējot nenoteiktība Irānas jautājumā, arī gaidāmās ASV prezidenta vēlēšanas un vājie pasaules ekonomikas rādītāji.
Linkaits norāda, ka biļešu cenu pieaugumu Eiropā bremzē sīvā konkurence aviokompāniju starpā un patērētāju pirktspēja, ko negatīvi ietekmē neskaidras ekonomikas izaugsmes daudzās ES valstīs. Līdz ar to šogad, tāpat kā kopumā pēdējā desmitgadē, aviokompānijām vajadzēšot domāt par inovatīviem risinājumiem papildienākumu nodrošināšanā.
Finansiāli spēcīgākās aviokompānijas lielus līdzekļus pašlaik ieguldot ekonomiskāku lidmašīnu iegādē, lai mazinātu izdevumus degvielai uz vienu pārvadāto pasažieri. Citas samazinot nerentablo reisu skaitu.
Kā ziņots, naftas cenas pasaules tirgū pagājušo nedēļu noslēgušas ar kāpumu, ko galvenokārt veicināja jaunas ASV sankcijas pret Irānas naftas nozari.
ASV vieglās jēlnaftas "West Texas Intermediate" cena maija piegādēm tirdzniecību piektdien noslēdza ar kāpumu par 0,24 ASV dolāriem - līdz 103,02 ASV dolāriem (54,18 latiem) par barelu.
Savukārt Londonas "Brent" jēlnaftas cena palielinājās par 0,49 ASV dolāriem, sasniedzot 122,88 ASV dolārus (64,63 latus) par barelu.
Aviokompānija "airBaltic" 2011.gadā strādāja ar 77 miljonu latu zaudējumiem.
"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju.