AS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds piektdien iesniedzis atlūgumu, portālu "Delfi" informēja satiksmes ministra Aivja Roņa birojā.
Ronis Freivalda atlūgumu pieņēmis. Freivalds Latvijas Radio piektdien sacīja, ka "Pasažieru vilciena" īstenotais vilcienu iepirkums viņam bijis psiholoģiski smags process. Fons ap projektu bijis saspringts, tāpēc tādā vidē strādāt esot ļoti grūti.
Lai gan ažiotāža bijusi liela, Freivalds nav izjutis politisko spiedienu un vairāk viņu nogurdinājis tieši šis "fons ap iepirkumu". Izveidojušos situāciju viņš arī apspriedis ar Roni un puses vienojušās, ka Freivalds turpmāk būs jaunā uzņēmuma valdes priekšsēdētāja padomnieks, ņemot vērā līdzšinējo pieredzi un to, ka līgumi par vilcienu iepirkumu esot ļoti komplicēti.
Freivalds arī uzsvēra, ka paveiktais darbs pie vilcienu iepirkuma līgumiem ir korekts, tomēr jaunajai vadībai vēl būs jāpaveic vairāki svarīgi darbi un veiksmīgi jānoslēdz sarunas ar Eiropas Komisiju.
Ministrs uzskata, ka PV jauno vilcienu iepirkumu procesā jāturpina aktīva virzība, jo pasažieru dzelzceļa pārvadājumos Latvijā ir nepieciešami jauni elektrovilcieni un dzīzeļvilcieni.
Ministrs uzsver: "Jauno vilcienu daļēja izgatavošana notiktu Latvijā, tādējādi tiktu attīstīta vietējā ražošana un tiktu radītas jaunas darba vietas, kas šobrīd Latvijā ir būtiski nepieciešamas."
Ronis ierosinājis Freivaldam, ņemot vērā viņa līdzšinējo pieredzi, kļūt par "Pasažieru vilciens" konsultantu.
Satiksmes ministrija kā uzņēmuma akcionārs ir nolēmusi par jauna "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētāju iecelt līdzšinējais valsts AS "Latvijas Gaisa Satiksme" valdes loceklis Artis Birkmanis.
Birkmanis ir ieguvis Maģistra grādu biznesa vadībā Rīgas Starptautiskā Ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolā. Darba pieredze saistīta ar banku sektoru, līzinga un investīciju kompānijām.
Jau ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) nav mierā ar "Pasažieru vilciens" veiktajām izmaiņām vērienīgajā vilcienu iepirkuma konkursa līgumā un šonedēļ atbildīgajām Latvijas institūcijām nosūtījusi jau gana nopietnu brīdinājumu, liecina portāla "Delfi" rīcībā esošā informācija.
EK vēstulē uzsvērts, ka turpinot īstenot pašlaik parakstīto līgumu valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet EK arī var izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas nozīmētu, ka Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kurus iepirkumā plānots saņemt no Kohēzijas fonda. Kopēja vilcienu iepirkumsplānots 600 miljonu eiro (apmēram 430 miljoni latu) vērtībā.
Finanšu ministrija (FM) iepriekš pauda bažas, ka vērienīgais pasažieru vilcienu piegādes līgums ir valstij neizdevīgs, jo daļu no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem var nākties kompensēt no valsts budžeta. Savukārt Satiksmes ministrija šīs bažas sauca par pārspīlētām.
"Pasažieru vilciens" aprīļa sākumā parakstīja līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju - spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā.