Spānijas kompānija "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A." (CAF), kura uzvarēja pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu iepirkuma konkursā, ir vērsusies Stokholmas šķīrējtiesas mediācijā saistībā ar vilcienu iepirkumu, trešdien raidījumā "Sastrēgumstunda" sacīja PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs.
"Mēs cerējām vēl vienoties, bet, diemžēl, izrādījās, ka viņi [CAF] jau 18.septembrī ir aizsūtījuši pieteikumu Stokholmas šķīrējtiesas mediācijai. Tā, ka viņi šobrīd spēlē dubultu spēli - viņi mēģina iegūt kaut kādu politisku atbalstu un mediju atbalstu, bet vienlaikus nevēlas darīt neko, lai šo līgumu grozītu," sacīja Štokenbergs.
Mediācija ir viens no alternatīvajiem strīdu risināšana veidiem, neejot uz tiesu.
Jau vēstīts, ka 2.aprīlī parakstītais jauno vilcienu iepirkuma līgums vēl nav stājies spēkā, jo parakstītais līgums atšķirās no valdībā akceptētā līgumprojekta, tādejādi neizpildot nosacījumus, kas nosaka Eiropas Savienības (ES) fondu finansējuma saņemšanu projektam pilnā apmērā.
Jaunā PV valde līdz 31.maijam izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējam līgumprojektam, kuram akceptu deva Ministru kabinets. Veiktos grozījumus apstiprināja gan Satiksmes, gan Finanšu ministrija.
Taču ar CAF joprojām norit sarunas saistībā ar grozījumiem piecos strīdīgajos vilciena iepirkuma līguma punktos. Paredzēts, ka grozījumi līgumā tiks izstrādāti trešdien un tad nosūtīti CAF, lai kompānija šīs nedēļas laikā sniegtu atbildi. Jauno vilcienu iepirkuma līgums ir jānoslēdz līdz 2.oktobrim.
Tāpat ziņots, ka Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, iepriekš secināja, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus. Arī Eiropas Komisija (EK) ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka veiktie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai, un EK varētu izskatīt iespēju atklātajai neatbilstībai piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, kas ir 100 miljoni latu. Tādējādi šo summu vajadzētu segt no valsts budžeta.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.