Izgāžoties līdzšinējām sarunām ar Spānijas kompāniju "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A." (CAF) par grozījumiem aprīlī parakstītajā vilcienu iegādes līgumā, AS ”Pasažieru vilciens” (PV) rosinās sludināt jaunu vilcienu iepirkuma konkursu, trešdien preses konferencē informēja PV vadība.
PV vadība drīzumā informēs savu akcionāru Satiksmes ministriju (SM) par līdzšinējo sarunu norisi un rosinās izsludināt jaunu vilcienu iepirkumu. Plānots, ka attiecīgu informatīvo ziņojumu valdībā varētu skatīt nākamnedēļ otrdien, kad arī valdība varētu pieņemt lēmumu, vai dot zaļo gaismu jauna konkursa izsludināšanai.
Jaunais vilcienu iepirkums varētu būt mazāk apjomīgs, jo paredzēts sludināt konkursu vien par vilcienu iegādi. Tēriņi nepārsniegs jau līdz šim plānotos 144 miljonus latu, pasūtot 34 elektrovilcienus un 7 dīzeļvilcienu vagonus.
Savukārt vilcienu apkopi varētu uzticēt pašmāju uzņēmumam "VRC Zasulauks", kura īpašnieki ir PV - 51% un AS "Rīgas Vagobūves rūpnīca" - 49%. Līgumā ar CAF vilcienu apkopei bija paredzēts tērēt aptuveni 400 miljonus latus.
PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis akcentēja, ka jaunajā vilcienu iepirkumā nolikums tiks izstrādāts tāds, kas ļaus konkursā piedalīties iespējami plašam pretendentu lokam un iepirkt vilcienu vagonus par iespējami zemāko cenu.
PV valdes loceklis Aigars Štokenbergs (V) preses konferencē informēja, ka jauna konkursa organizēšanai ir izstrādāts grafiks, saskaņā ar kuru Latvija paspēs izmantot 2007.-2013.gadā ES Kohēzijas fondā paredzēto 100 miljonu latu finansējumu vilcienu iegādei. Jaunus vilcienus iespējams saražot 2- 2,5 gadu laikā, bet ES nauda jāapgūst līdz 2015.gada beigām.
Štokenbergs informēja arī, ka septembra vidū veiktajā tirgus izpētē izstādē Berlīnē secināts, ka vismaz pieci pretendenti spētu piegādāt vajadzīgos vilcienus noteiktā laikā, nezaudējot tam 2007.-2013.gada ES fondu plānošanas periodā paredzēto atbalstu. Bez ES finansiāla atbalsta PV nevar atļauties vilcienu iegādi, uzsvēra Birkmanis.
Taujāti, cik ilgi PV valde strādā pie plāna ”B" - iespējas sludināt jaunu iepirkumu, Birkmanis akcentēja: ”Plāns ”B" šobrīd jau ir plāns ”A"" Viņš vienlaikus atzīmēja, ka nekādi lēmumi par iespējami jaunu iepirkumu līdz līguma ar CAF laušanas brīdim nav pieņemti un PV attieksme pret Spānijas kompāniju bijusi korekta.
PV valdes loceklis Anrijs Brencāns preses konferencē norādīja, ka PV ritošo sastāvu ir nepieciešams modernizēt pēc iespējas ātrāk, jo tas neatbilst ES direktīvām - nevar nedz izpildīt vides prasības, nedz arī prasības saistībā ar cilvēku ar kustības traucējumiem pārvadāšanai.
Brencāns skaidroja, ka vairumam pašreizējā ritošā sastāva pēc vairākiem gadiem beigsies ekspluatācijas termiņi. Pašreiz PV ir 164 elektrovilcienu vagoni, no kuriem vien 72 pēc remonta varēs ekspluatēt 2020.gadā. Savukārt no kopumā 74 dīzeļvilcienu vagoniem pēc kapitālās apkopes 2020.gadā varēs izmantot vien 21, lai gan kopumā tad būs nepieciešami 55 dīzeļvilcienu vagoni.
PV valdes priekšsēdētājs preses konferencē skaidroja arī, ka līdz noteiktajam termiņam - 2.oktobrim - nav saņemta CAF piekrišana līguma grozījumiem, kas bija izšķiroši, lai vilcienu iegādei piesaistītu ES Kohēzijas fonda finansējumu - 100 miljonus latu. Intensīvas sarunas ar CAF notikušas visu vasaru, arī pēdējās nedēļās, tostarp pēdējās brīvdienās. ”Otrdien plkst.23.54 saņēmām CAF atbildi, ka līguma grozījumi netiks parakstīti," skaidroja PV vadītājs, norādot, ka līdz ar to šā gada 2.aprīlī ar CAF parakstītais līgums nav spēkā.
Štokenbergs atgādināja, ka PV valde mēģināja ar CAF panākt vienošanos par grozījumiem piecos līguma blokos. Tie saistīti ar līguma izpildes nodrošinājumu, atpirkuma garantiju, remonta centra uzturēšanu un citiem. Plašākus komentārus par strīdīgajiem punktiem Štokenbergs nesniedza, norādot uz joprojām spēkā esošo konfidencialitāti.
Savukārt jautāts, vai PV valde deleģēs savu pārstāvi Stokholmas šķīrējtiesas meditācijā, kur saistībā ar vilcienu iepirkumu nesen vērsās CAF, Štokenbergs noteica: ka šis jautājums tiks izskatīts līdz noteiktajam termiņam - 9.oktobrim. Iespēja izšķirt strīdu meditācijas ceļā, kas ir viens no alternatīvajiem strīdu risināšana veidiem, neejot uz tiesu, esot paredzēta līgumā ar CAF, kas vairs nav spēkā, piebilda PV valdes loceklis.
Finanšu ministrs Andris Vilks (V), kura vadītās ministrijas pārraudzībā ir ES fondu apguve, uzsver, ka par vilcienu iepirkumu atbildīgajām iestādēm maksimāli ātri ir jāpiedāvā alternatīvi risinājumi. Ministrs uzsver, ka vilcienu iepirkumam rezervētie 100 miljoni latu Kohēzijas fonda finansējums ir saglabāts, un tas ir jāizmanto dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektiem, portālam ”Delfi" sacīja ministra pārstāvis Aleksis Jarockis.
Ministrs ir pārliecināts, ka šie ES līdzekļi ir jānovirza dzelzceļa infrastruktūras sakārtošanai, lai nodrošinātu līdzsvarotu autoceļu un dzelzceļa attīstību.
Jau vēstīts, ka Latvijas pasažieru pārvadātājam PV un CAF neizdevās vienoties par vilcienu iegādes līguma grozījumiem, kas ir būtiski ES Kohēzijas fonda finansējuma saņemšanai. PV valde īsi pēc pusnakts informējusi SM par sarunu rezultātiem. SM ”pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi”.
2.aprīlī parakstītais jauno vilcienu iepirkuma līgums nestājās spēkā, jo parakstītais dokuments atšķirās no valdībā akceptētā līgumprojekta. Finanšu ministrija, izvērtējot PV un CAF šā gada 2.aprīlī noslēgto līgumu par jauno vilcienu iegādi, iepriekš secināja, ka PV, slēdzot līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus.
Arī Eiropas Komisija (EK) pauda līdzīgu nostāju, ka līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību rīkot jaunu iepirkuma konkursu, un EK varētu pilnībā liegt Latvijai paredzēto 100 miljonu latu līdzfinansējumu šim projektam, jo, EK ieskatā, līguma atšķirība no konkursa nolikuma ir tik būtiska, ka diskriminē citus konkursā zaudējušos un nepiedalījušos uzņēmumus.
Lai Latvija nezaudētu ES līdzfinansējumu projektā, PV piedāvāja CAF grozīt aprīlī parakstīto līgumu. Līdz šim ar konkursā uzvarējušo Spānijas kompāniju CAF noritēja sarunas par grozījumiem piecos strīdīgajos vilciena iepirkuma līguma punktos. Jaunie grozījumi līgumā iestrādāti un nosūtīti CAF pagājušās nedēļas vidū. Par grozījumiem vilcienu iepirkuma līgumā bija jāvienojas līdz otrdienai, 2.oktobrim.
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būtu 44 miljoni latu.