Foto: DELFI
Rīgas pašvaldība apņēmusies darīt "visu iespējamo", lai atrastu citus oficiālus, juridiski pamatotus veidus, lai "puteņa biļetes" tik un tā būtu spēkā arī nākamajā ziemā, pastāstīja Rīgas domes pārstāvis Uģis Vidauskis.

Kā ziņots, Satversmes tiesa (ST) otrdien atteikusies ierosināt lietu pēc Rīgas domes pieteikuma saistībā ar tā dēvētajām puteņa brīvbiļetēm, jo Rīgas dome nav ievērojusi procesuālo kārtību pieteikuma iesniegšanai ST.

Pieteikumā tiesai Rīgas dome lūdza atcelt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Edmunda Sprūdža (RP) rīkojumu apturēt galvaspilsētas saistošos noteikumus, kas automašīnu īpašniekiem stipras snigšanas laikā ļauj sabiedrisko transportu izmantot bez maksas, uzrādot automašīnas tehnisko pasi.

ST Sprūdža rīkojumu nav atcēlusi, taču Rīgas dome pēc iepazīšanās ar ST spriedumu un situācijas analizēšanas ir apņēmusies panākt savu un atrast citu veidu, kā nodrošināt, ka "puteņa biļešu" sistēma darbosies arī nākamgad.

Rīgas domes juristi iepriekš pauduši pārliecību, ka pašvaldība, pildot autonomo funkciju organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus, var arī noteikt sabiedriskā transporta lietošanu īpašos gadījumos un paredzēt braukšanas maksas atvieglojumus. Pašvaldība apšauba ministra iejaukšanās pamatotību pašvaldības autonomās funkcijas realizācijā, vērtējot saistošo noteikumu lietderību.

Kā ziņots, Rīgas dome pagājušā gada nogalē veica izmaiņas pašvaldības saistošajos noteikumos, nosakot, ka "īpašos gadījumos" iespējams noteikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta lietošanas kārtībā, tostarp paredzot iespēju izmantot to bez maksas. Šādi grozījumi tika veikti, lai radītu tiesisku pamatu tā sauktajām puteņa brīvbiļetēm, kas paredz, ka stipras snigšanas laikā automašīnu īpašnieki, uzrādot automobiļa tehnisko pasi, sabiedrisko transportu var izmantot bez maksas.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) iebilda, ka šāda kārtība, kas pēc būtības nozīmē iespēju īpašos gadījumos braukt bez biļetes vai cita braukšanas tiesības apliecinoša dokumenta, neatbilst Ministru kabineta noteikumiem par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtību un ir svītrojama.

12.februārī ministrs Rīgas domes noteikumu grozījumus apturēja, jo uzskata, ka tie ir pretrunā ar vairākām tiesību aktu normām. Lai autovadītāji varētu ar tehniskajām pasēm izmantot pilsētas sabiedrisko transportu, nepieciešams mainīt domes saistošos noteikumos par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā, nevis noteikumos par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu, uzskata Sprūdžs.

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC) savukārt uzsvēra, ka "puteņa brīvbiļešu" mērķis ir mazināt sastrēgumus pilsētā un atvieglot satiksmi, lai automašīnas netraucētu ielu tīrītāju darbu. Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" nekādi zaudējumi nerodoties, jo autovadītāji nav uzņēmuma ikdienas klienti.

Rīgas domes pasūtītā aptauja liecina, ka 79% rīdzinieku atbalsta "puteņa brīvbiļetes", tomēr iniciatīva saskārusies arī ar citu sabiedrības grupu neizpratni par to, kāpēc šādas privilēģijas paredzētas tikai automašīnu īpašniekiem, kamēr, piemēram, ģimenes un māmiņas ar bērnu ratiņiem ir spiestas vai nu brist pa piesnigušām ielām, vai maksāt par pārpildītu sabiedrisko transportu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!