Foto: DELFI Aculiecinieks
Rīgas domes Mājokļu un vides komiteja ceturtdien atbalstīja "Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmu 2011.-2015.gadam".

Programmā apskatīti visi iespējamie pasākumi Rīgas gaisa kvalitātes uzlabošanai. Lielākie piesārņotāji Rīgā ir transports un saimnieciskā darbība - apkures pasākumi un arī ogļu rūpniecība. Lai mazinātu piesārņojumu šajās nozarēs, liela uzmanība būtu jāpievērš bezizmešu transportlīdzekļu - velosipēdu un elektromobiļu, kā arī ar ūdenradi darbināmo spēkratu - ieviešanai un pastiprinātai izmantošanai. Paredzēts atvēlēt arī vairāk līdzekļu ielu mitrajai uzkopšanai, pārrunājot šī pakalpojuma kvalitātes uzlabošanu, ūdenim pievienojot arī putekļus saistošus līdzekļus.

"Ielu mitrināšanu veic vienkārši ar ūdeni, kas ir īslaicīgs risinājums, jo tas ātri izgaro. Lai būtu efektīvāk, vajadzētu paeksperimentēt, pievienojot kādu organisku līdzekli putekļu saistīšanai, nevis izmantot vienkārši "pliku ūdeni"," skaidroja Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes direktora vietnieks Askolds Kļaviņš (LZP).

Šī iemesla dēļ sēdē izteikts priekšlikums ielu mitrināšanas pasākumus uzticēt Mājokļu un vides departamentam. Patlaban tas ir Satiksmes un transporta lietu departamenta pārraudzībā.

Nozīmīgs projekts gaisa uzlabošanai, kura īstenošana jau sākta, ir infrastruktūras pārcelšana un Krievu salas infrastruktūras pilnveidošana, kur tiks pārvietota kravu plūsma, pilsētas centru atbrīvojot no ogļu putekļiem, kas ir viens no lielākajiem Rīgas piesārņojuma avotiem. Kā būtisku ieguvumu Kļaviņš redz arī velojoslas.

"Veicināt rīdzinieku pārsēšanos uz velosipēdiem būs vistiešākais ieguvums izmešu samazināšanā. Šobrīd arī pašvaldības policisti patruļās brauc ar velosipēdiem," skaidroja Kļaviņš.

Rīcības programmā paredzēta arī smilšu un sāls maisījuma, kas uz ielām kaisīts ziemā, operatīva savākšana pavasarī, lai tas neradītu liekus putekļus.

Kļaviņš skaidro, ka gaiss pilsētā ir relatīvi labs, salīdzinot ar citām Eiropas Savienības valstīm. Visvairāk pārkāpts putekļu jeb cieto PM10 daļiņu daudzums - to Rīgā ir vairāk, nekā atļauj Eiropas normatīvi.

Kļaviņš piebilst, ka aktualizētā piesārņotā gaisa problēma Rīgā skaidrojama arī ar gaisa kvalitātes monitoringa ierīču pieejamību un novietošanu pilsētas piesārņotākajos punktos. Šādas ierīces neesot iegādātas nevienā citā Baltijas valstī.

Minētās programmas apstiprināšanas galīgais lēmums tiks pieņemts Rīgas domes sēdē 26.augustā.

Jau ziņots, ka Rīgā konstatēts paaugstināts gaisa piesārņojums pretrunā Eiropas Komisijas noteiktajām direktīvām. Ja Rīgas gaisa kvalitāte netiks uzlabota, valstij draud soda sankcijas pusmiljona eiro apmērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!