Metāllūžņos sagrieztais zviedru kuģis, par kuru Latvijai vajadzēs maksāt vairāk nekā trīs miljonus dolāru, joprojām ir atrodams 1999. un 2000.gada pasaules kuģu reģistrā, trešdien raksta "Neatkarīgā Rīta Avīze".
Kuģu reģistrā "Lloyd's Register" Rīgā sazāģētais kuģis ar nosaukumu "Feederchief" joprojām reģistrēts kā funkcionējošs, tādējādi to joprojām var nofraktēt kravu pārvadājumiem.

Reģistrā norādīts, ka kuģis būvēts 1975.gadā Ķīlē. Līdz 1987. gadam kuģa nosaukumus bijis "MoDo Gorthon," pēc tam līdz 1994.gadam "Feederchief", bet pēc tam līdz pat šim laikam kuģa nosaukums ir "Swedbalt".

Reģistrā teikts, ka kuģa reģistrācijas vieta ir Stokholma un tas peld ar Zviedrijas karogu. Tas, pēc NRA rakstītā, apstiprina, ka kuģus vienlaikus nevarēja būt reģistrēts Rīgā un Stokholmā. Pretēji zviedru apgalvojumiem tas arī apliecinot, ka kuģis nevarēja kalpot kā zviedru investīcijas Latvijas ekonomikā.

Reģistrā par kuģi atroda piezīme: "to be broken up", un tas varētu nozīmēt, ka tuvākajā nākotnē kuģis tiks likvidēs. Pēc Saeimas Jūrniecības un transporta apakškomisijas locekļa, bijušā Kuģu aģentūras vadītāja Gundara Bojāra domām, šis fakts liecina, ka afēra ar zviedru kuģi ir rūpīgi plānota.

Jau ziņots, ka minētais kuģis uz Rīgu tika atvilkts 1993.gadā un novietots Zunda kanālā, kur to bija paredzēts veidot kā biznesa centru.

Taču tādēļ, ka iecerētie projekti netika īstenoti un kuģis draudēja nogrimt, tika pieņemts lēmums par tā sazāģēšanu metāllūžņos. Pirms tam tika izsludināts laiks, kurā varēja pieteikties kuģa īpašnieki, taču zviedri interesi par savu īpašumu neizrādīja.

Savukārt vēlāk kompānija "Swem Balt" vērsās tiesā ar prasību piedzīt no Latvijas zaudējumus par kuģa sazāģēšanu. Novembrī starptautiskā arbitrāžas tiesa Dānijā nolēma, ka Latvijai ir jāmaksā 3,1 miljons ASV dolāru.

Tieslietu ministra jau paziņojusi, ka rūpīgi apsvērs iespējas vērsties Dānijas tiesā, lai spriedumu procesuāli pārsūdzētu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!