"Es neesmu ļoti priecīga, ka tas viss notiek tik vēlu, bet – būsim godīgi – mēs tiešām infrastruktūrās ieejam iekšā ļoti vēlu, šajos svētkos. Un tas ir īstenībā šo svētku vislielākais apgrūtinājums," teica Juhņēviča.
Viņa uzsver, ka "scenogrāfiski" mākslinieki jau "visu ir izdomājuši" iepriekš.
Uz iebildi, ka iepirkuma darba uzdevumā paredzēto darba apjomu, iepriekš nezinot par tā saturu, nav iespējams tik īsā laikā notāmēt un mēneša laikā izstrādāt, Juhņēviča vēlreiz norādīja, ka "mēs šajos svētkos strādājam ar infrastruktūrām, kas ir būvlaukumi".
Savukārt par to, kādēļ scenogrāfijas iepirkums netika sadalīts daļās, atsevišķi izdalot, piemēram, apģērbu iegādi, kas nav atkarīga no infrastruktūras, svētku izpilddirektore atbildēja, ka šāds bijis iepirkumu organizētāja – Latvijas Nacionālā kultūras centra (LNKC) – juristu ieteikums.
Dziesmu un Deju svētku mākslinieciskās padomes priekšsēdētājs, virsdiriģents Romāns Vanags, kurš piedalās arī Dziesmu un deju svētku padomē, uzsvēra, ka iepirkumu jautājumi Dziesmu svētku padomē nekad nav skatīti. "Es teiktu, ka man izskatās diezgan dīvaini viss šis saraksts," viņš atzina.
Pēc citu pēdējā brīža iepirkumu uzskaitījuma Juhņēviča atzina, ka ir problēmas arī darbu plānošanā, jo tā jāsāk uzreiz pēc iepriekšējiem svētkiem.
Mēnesis Mežaparka un Daugavas stadiona noformēšanai
Iepirkums par Dziesmu un Deju svētku "pilna apjoma scenogrāfijas māksliniecisko izstrādi un realizāciju" tika izsludināts šī gada 11. maijā ar pieteikšanās termiņu 21. maijā. Iepirkums bija sadalīts trīs daļās – deju lieluzvedumam "Māras zeme" Daugavas stadionā, noslēguma koncertam "Zvaigžņu ceļā" un Sadziedāšanās naktij Mežaparka Lielajā estrādē un atklāšanas pasākumam svētku dalībniekiem "Skonto" stadionā. Katrā no šīm sadaļām pieteicās pa vienam uzņēmumam, ar kuriem visiem 28. maijā noslēgts arī līgums kopumā par 655 121,86 eiro.
Koncerta "Zvaigžņu ceļā" scenogrāfiju izstrādās "Positivus Event" par 406 553,78 eiro. Saskaņā ar darba aprakstu nedaudz vairāk nekā mēneša laikā uzņēmumam jāsagādā 44 karogu masti 16 metru garumā, 47 karogu masti 12 metru garumā, viens karoga masts 18 metru garumā, kā arī viens karoga masts 10 metru garumā. Vēl nepieciešams 91 Latvijas karogs pusotra reiz trīs metru izmērā, un viens karogs trīs reiz sešu metru izmērā. Tāpat jānodrošina RGB LED lentas 1290 metru garumā, viens 1,8 reiz 75 metrus liels, divi sešus reiz sešus metrus lieli un divi trīs reiz trīs metrus lieli diožu video ekrāni, kā arī video serveru un to komutācijas komplekts. Papildus tam jāizveido skatuves jumta apdruka, karogu un diriģenta podests, trepes pie skatuves, centrālā skatuve, kopumā simtiem kvadrātmetru gumijas mulčas materiāla divās krāsās, koka pakāpieni koristu tribīnēs, 27 uguns lāpas ar aptuveni trīs metrus garu kātu, krāsoti uzraksti uz bruģa, skatuves grīdu, kā arī "sānu ekrānu papildus kameru nodrošinājums, filmēšana un pārraidīšana uz sešus reiz sešus metrus lielajiem ekrāniem, video animācija uz pārējiem ekrāniem. Turklāt šajā iepirkumā ietilpst arī 20 skatuves tērpi virsdiriģentiem un 50 zēnu kora vestes.
Deju lieluzveduma "Māras zeme" scenogrāfiju nodrošinās "Dekorāciju darbnīca" par 203 025,6 tūkstošiem eiro. Darba uzdevumā ietilpst centrālās dekorācijas radīšana saskaņā ar scenogrāfa vizualizāciju. Kopējā objekta platība ir seši reiz 180 metri, kurā ietilpst 14 metrus augsta un 120 metrus gara trīsslāņu stalažas, kur 70 dēļi ir rotējoši, bet 90 dēļi ir atverami. Tāpat uzņēmumam jāsagādā tūkstošiem dažādu rekvizītu – konkrētu izmēru mieti, skali, vērtiņskali, klabskali, lina dvieļi, palagi, lakati un valsts karogi. Tāpat jānodrošina dejotājiem paredzētas vestes, virskleitas, lakati, krekli kopumā vairākos tūkstošos eksemplāru.
Jāpiebilst, ka "Dekorāciju darbnīca" nodrošināja arī pagājušo svētku deju lieluzveduma scenogrāfijas realizāciju. Uzveduma "Tēvu laipas" scenogrāfijas izstrāde 2013. gadā izmaksāja 102 520,6 latu (145 874,5 eiro).
Savukārt pasākumam svētku dalībniekiem "Skonto" stadionā scenogrāfiju par 45 542,48 eiro radīs "Neptūna darbnīca". Darba uzdevums paredz, ka skatuves dekorācijai un virsdiriģentu tribīnei jānodrošina vairāki desmiti vairāku krāsu un dažādu izmēru rombu, kā arī LED lentas, auduma paneļus, koka līstu režģus un brusu konstrukcijas. Tāpat uzņēmumam jāiekārto atpūtas zona, jāizbūvē trīs norāžu torņus un jāsagatavo 8000 meiju.
Četri uzņēmumi nekonkurē
Raidījuma tiešraides brīdī vēl nebija publicēts iepirkuma par Dziesmu un deju svētku "pilna apjoma audiovizuālā nodrošinājuma māksliniecisko izstrādi un realizāciju" rezultāts. Šis iepirkums tika izsludināts 28. maijā, bet pieteikšanās notika līdz 5. jūnijam. Kā liecina otrdien LNKC publicētais ziņojums, arī šajā konkursā katrā no tā piecām daļām pieteicies tikai pa vienam uzņēmumam. Nolemts slēgt līgumu ar visiem šiem uzņēmumiem par kopumā 567 499,39 eiro.
Deju lieluzvedumā "Māras zeme" skaņu un video par 105 780,49 eiro nodrošinās "RJK". Gan noslēguma koncertā "Zvaigžņu ceļā", gan pasākumos Esplanādē audiovizuālais nodrošinājums par attiecīgi 263 750 un 82 470 eiro būs "Kompānijas NA" ziņā. Atklāšanas pasākumā svētku dalībniekiem "Skonto" stadionā šo pakalpojumu par 67 320 eiro nodrošinās "Gaco", bet pasākumos Vērmanes dārzā par 48 178,9 eiro – "KM".
Šie gan nav vienīgie pēdējā brīža iepirkumi. Maijā tika noskaidroti ēdināšanas pakalpojumu nodrošinātāji ("Baltic Restaurants Latvia" par 378 023,4 eiro, un "Ciambella" par 45 236,31 eiro), izņemot divās pasākumu norises vietās, kurās nepieteicās neviens pretendents. 11. jūnijā noslēdzās pieteikšanās konkursā par pārtikas komplektu piegādi, kurā uzvarēja vienīgais pretendents "Sanitex" (215 682,5 eiro).
Pirmdien, 18. jūnijā, beidzās pieteikšanās pārvietojamo tualešu nomai svētku pasākumu vajadzībai. Otrdien, 19. jūnijā, noslēdzas pieteikšanās nojumju nomas iepirkumam, bet vēl līdz 25. jūnijam turpinās pieteikšanās konkursā par ēdināšanas zonu organizēšanu.