Foto: Sandijs Bruders

RTU students Edijs Brakovskis (attēlā) ir izgudrotājs un jaunais uzņēmējs, kurš sapņo tirgū laist unikālu produktu – jebkurā sporta ķiverē integrējamu audio sistēmu. Kopā ar skolasbiedru Daini Krasovski strādā pie austiņām, kas ekstrēmo sporta veidu piekritējiem ļaus sportošanas laikā gan klausīties mūziku, gan vajadzības gadījumā ērti atbildēt uz telefona zvaniem. Puišu radošā ideja plaukst un attīstās BlueOrange atbalstītā RTU projekta IdeaLAB aizgādībā.

Lai ķivere nav šķērslis mūzikai un saziņa

Edijs Brakovskis, kura aizraušanās jau ilgus gadus ir BMX riteņbraukšana un snovbords, ideju iespējamajam biznesam aizguva pats no savas pieredzes. Puisis labprāt klausās mūziku, taču sporta veidos, kur ieteicams valkāt ķiveri, tas nav viegls uzdevums – mazās, ausīs liekamās austiņas, viņaprāt, nenodrošina pietiekami augstu atskaņošanas kvalitāti, bet brīvi un droši kustēties traucē vadi. "Ideja ienāca prātā, kad gatavojos savam pirmajam lielajam braucienam uz kalniem. Man bija parastās austiņas, bet zināju, kādas neērtības tās sagādā. Radās ideja savu snovborda ķiveri pārveidot par austiņām. Izjaucu visu, izpētīju un izdomāju risinājumu, kā to visu salikt kopā augstas audio kvalitātes nodrošināšanai," stāsta idejas autors.

Funkcionalitāte, praktiskums un izcila skaņa

Edijs stāsta, ka EBR austiņas, izmantojot īpašus stiprinājumus, iespējams pievienot jebkurai ķiverei. Stiprinājumi pirmajā lietošanas reizē, līdzīgi kā GoPro kamerai, atbilstošajās vietās ķiverei tiek pielīmēti ar speciālas līmes palīdzību. Nākamajās lietošanas reizēs pašas austiņas ķiverei var viegli gan piestiprināt, gan noņemt. Plānots, ka pēc noņemšanas no ķiveres, austiņas varēs savienot kopā un nēsāt arī ikdienā bez ķiveres.

Produkta galvenais uzsvars likts uz to, lai austiņas nodrošinātu izcilu skaņas kvalitāti. "Mūsu mērķis ir arī palielināt cilvēku atbildības sajūtu: piemēram, skeitparkā daudzus braucējus, diemžēl, joprojām redzam bez ķiverēm. Liela daļa braucēju tās nelieto tieši tāpēc, ka nevar vienlaikus ērti un labā kvalitātē klausīties mūziku."

EBR austiņas ir bezvadu austiņas, kuras ar dažādām ierīcēm iespējams savienot ar Bluetooth palīdzību. Austiņās integrēta arī tā dēvētā AUX ieeja, tāpēc tās vajadzības gadījumā ierīcēm var pievienot arī ar vada palīdzību. Tāpat tajās iebūvēts mikrofons zvanu veikšanai. Austiņas sānā ir liels un intuitīvi lietojams panelis dziesmu pārslēgšanai, mūzikas apstādināšanai vai atbildēšanai uz telefona zvaniem. "Šo austiņu priekšrocība slēpjas tajā, ka, lai pārslēgtu mūziku, cilvēkam nav jāvelk ārā no kabatas telefons. Visi, kas bijuši uz kalna snovbordot vai slēpot, labi zina, ka ar profesionālo apģērbu un aprīkojumu tas nav viegls uzdevums. Pateicoties šo austiņu kontrolpanelim, ar vienu pirksta spiedienu, pat nenovelkot cimdus, var pārslēgt, nopauzēt mūziku vai atbildēt uz zvaniem," saka Edijs.

Tā kā austiņās ir iebūvēts arī mikrofons, paralēli iespējams veikt dažādas darbības, izmantojot telefona balss vadības funkcijas. EBR austiņām paredzēti divi modeļi, - viens būs atbilstošāks vasaras sezonai piemērotajām ķiverēm, otrs – ziemas sporta veidu ķiverēm.

Darbs pie EBR austiņu attīstīšanas aktīvi sācies vien pirms dažiem mēnešiem. EBR izgudrotāju nākamais svarīgākais uzdevums ir izveidot produkta gala rasējumus, prototipus un sākt testēšanu.

EBR austiņu ziemas/vasaras stiprinājumu prototipi.

Ērti un droši

Kā stāsta Edijs, īpašs izaicinājums ir labākā austiņu un to materiālu stiprinājumu materiāla atrašana: "Ekstrēmajos sporta veidos primārā ir drošība. Ja sportists krīt, jādomā par to, lai austiņas viegli nesalūztu, bet arī nekļūtu par papildus draudu viņa drošībai."

Austiņu stiprinājumi veidoti tā, ka vajadzības gadījumā austiņas var uzlocīt uz augšu, atsedzot ausi. "Tas ir svarīgi, ja brauc ar velosipēdu apkārtnē, kur uzmanība ir īpaši būtiska, piemēram, dzelzceļa tuvumā. Kad bīstamā zona garām, - atkal uzliec austiņu atpakaļ," ideju izklāsta Edijs.

Lai gan EBR vēl ir tikai tā attīstības stadijā, interese par produktu jau ir. Puiši sekmīgi piedalījušies Riga Comm izstādē, EBR ideja veiksmīgi prezentēta arī Igaunijā un Somijā, kur starptautiskajā "BootCamp" nometnē atzīta par vienu no četrām idejām ar visaugstāko biznesa potenciālu.

Biznesa vidē vienmēr jāņem vērā klientu vēlmes, uzskata Edijs, tāpēc plānots, ka jebkurš klients dizainu savām austiņām un stiprinājumiem varēs izvēlēties pats. "Liela daļa cilvēku, kas nodarbojas ar ekstrēmajiem sporta veidiem, uzmanīgi seko arī savam ārējam izskatam. Tāpēc katrs varēs ieiet mājaslapā, izvēlēties no visplašākā krāsu spektra toņus gan pašām austiņām, gan stiprinājumiem un citām detaļām. Šādā veidā mūsu austiņām ir potenciāls kļūt arī par stila aksesuāru," viņš spriež.

Bez IdeaLab ideja paliktu tikai ideja

RTU IdeaLab projektā līdz šim uzņemtas 60 komandas, kopā 149 jaunieši, kuri uzsākuši savu biznesa ideju attīstību, lai no labas idejas nonāktu pie reāla produkta. Katrs projekts IdeaLAB saņem individuālu pieeju darbības plāna izstrādē. Atšķirībā no biznesa inkubatoriem, IdeaLAB bez ekspertiem un konsultācijām piedāvā arī iekārtas, kas ļauj izgatavot prototipu vai pat gatavu produktu nelielā apjomā. Edijs atklāti atzīst, ka bez RTU IdeaLab atbalsta ideja par EBR austiņām tā arī paliktu tikai ideja. "Te ir visas iespējas, atliek tikai darīt. Taču, iespējams, galvenā priekšrocība ir radošā vide – IdeaLAB viens no otra paralēli vari smelties gan idejas, gan iedvesmu. Tikai tā dēļ vien ir vērts šeit būt," saka Edijs.

Kopš darbības sākuma IdeaLAB kļuvis arī par kvalitātes zīmi, kas jaunajiem uzņēmējiem bieži vien palīdz atvērt vajadzīgās durvis. "Jaunu produktu virzīšana tirgū ir ļoti izaicinošs uzdevums. Daudzi uz tevi skatās ar neticību, un ir jāmāk sevi pierādīt. Kad aizej pie cilvēkiem stāstīt par savu produktu un pasaki, ka esi no IdeaLAB, attieksme uzreiz ir cita."

Edijs un Dainis noslēgumā piebilst, ka tic savas idejas nākotnei, jo abu mērķis ir pārdot nevis produktu, bet sajūtas. "Mūzika ir spēcīgs motivators. Tu brauc pa kalnu, tev priekšā ir svarīgs lēciens un iekšā notiek dialogs pašam ar sevi par to, vai tu to varēsi vai nevarēsi paveikt. Un tad pēkšņi mūzika tev iedod papildus vajadzīgo motivāciju. Tu saņemies un izdari," aizrautīgi stāsta Edijs.

IdeaLAB projekts darbojas ar BlueOrange atbalstu.

Skolasbiedri Edijs Brakovskis (pirmais no labās) un Dainis Krasovskis plāno neapstāties pie sasniegtā

Piezīme. BlueOrange ir zīmols, kuru lieto Baltikums Bank AS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!