Foto: Shutterstock

Maija sākumā portāls "Delfi" vēstīja par to, ka šogad ievērojami augušas obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļa apdrošināšanas OCTA cenas. Tomēr lasītāji norāda, ka šogad būtiski kāpušas arī KASKO apdrošināšanas izmaksas.

"Delfi" lasītājai Olgai pieder automobilis "Mercedes-Benz A140" (2004. gada izlaidums). Teju piecus gadus sieviete noformē KASKO polisi apdrošināšanas kompānijā "BTA".

"Nesen man piezvanīja un paziņoja, ka iepriekšējās polises termiņš ir beidzies un piedāvāja iegādāties jaunu. Un tad sekoja pārsteigums – par apdrošināšanas polisi nāksies maksāt vairāk. Ja pērn par ceturksni maksāju 34,81 eiro, tad šogad par ceturksni jāmaksā 54 eiro. Tas nozīmē, ka gandrīz par 20 eiro vairāk," portālam "rus.delfi.lv" klāsta Olga.

Olga "BTA" pavaicājusi, kādēļ šāds sadārdzinājums, ja reiz automobilis kļūst vecāks un KASKO cenai būtu jāsamazinās. "BTA" pārstāvis sievietei paskaidrojis, ka ar 1. janvāri cenas augušas, kas saistīts ar ikgadējo tarifikāciju. Ik gadu apdrošinātāji vērtējot, cik maksā konkrētas markas automobiļi un to remonts.

Lasītāja arī norāda, ka apdrošināšanas polisē iekļauti jauni apdrošināšanas gadījumi, piemēram, risks par transportlīdzekļa lietošanas pārtraukšanu un transportlīdzekļa apkalpošanas risks.

"Cik saprotu, tad no šo risku iekļaušanas manā polisē atteikties nevaru. Tāpat arī ne no riska, kas saistīts ar piedalīšanos sacensībās. Šis risks polisē parādījās pirms diviem gadiem," vēsta lasītāja.

"BTA" portālam "rus.delfi.lv" atteicās komentēt konkrētā klienta gadījumu. Vienlaikus sabiedrībā apstiprināja, ka KASKO apdrošināšanas cenas patiešām ir augušas.

"KASKO cenas ietekmējis autoservisa pakalpojumu cenu pieaugums, kā arī pieaugošais automašīnu zādzību skaits valstī. Risku un tēriņu pieaugums atsevišķos automobiļu apdrošināšanas segmentos izpaužas spēcīgāk, kamēr citos segmentos ietekme nav tik jūtama," situāciju komentēja "BTA Baltic Insurance Company" auto apdrošināšanas produktu vadītājs Gunārs Faļkovskis.

Vaicāts par jaunu risku iekļaušanu klientu apdrošināšanas polisē, speciālists norādīja, ka uzņēmums paplašina apdrošināšanas pakalpojumus saskaņā ar klientu vēlmēm un vajadzībām. Tādējādi iekļauti arī papildu riski KASKO apdrošināšanas ietvaros.

"Iekļaujot tādus riskus, kā lietošanas pārtraukšanu un transportlīdzekļa apkalpošana, mēs ņēmām vērā apdrošināšanas gadījumus un vēlmes, ko izteikuši klienti. Lietošanas pātraukšanas risks saglabā klienta mobilitāti gadījumos, kad klienta transportlīdzeklis atrodas autoservisā. Tādā veidā mēs kompensējam izdevumus, kas radušies automašīnas dīkstāves dēļ. Savukārt transportlīdzekļa apkalpošanas risks paredz to, ka klientam sniegta aizsardzība pret negadījumiem, kuri notiek automazgātuvēs un autoservisos," paskaidroja Faļkovskis.

Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) vadītājs Jānis Abāšins norāda, ka ir sarežģīti spriest par vispārēju cenu pieaugumu tirgū. Atšķirībā no obligātās civiltiesiskās transporlīdzekļa apdrošināšnas, KASKO ir ievērojami individuālāks un turklāt brīvprātīgi izvēlēts produkts. Vadītājs arī piemetina, ka fons abu polišu cenu augšanai bijis jau sen. Sadārdzinājumu kavējusi ārkārtīgi sīvā konkurence apdrošinātāju vidū.

Abāšins skaidro, ka OCTA apdrošināšana ilgtermiņā bijusi nerentabla. Pēdējā laikā līdzīgu scenāriju piedzīvojusi KASKO apdrošināšana. Izmaksāto kompensāciju apmērs ilgākā laika periodā ir audzis ātrāk nekā parakstīto pērmiju apjoms.

Piemēram, pērn izmaksāto kompensāciju apmērs izaudzis par 12%, bet parakstīto prēmiju apjoms – tikai par četriem procentiem.

"Fakts, ka kompensācijas augušas straujāk nekā prēmijas, sācis uztraukt apdrošinātājus, un ilgi tāda situācija nevarēja turpināties. Pretējā gadījumā tas nozīmētu, ka šos produktus nāktos subsidēt uz to produktu rēķina, kuri nes peļņu," skaidro Abāšins.

Saskaņā ar datiem par 2017. gada pirmo ceturksni, parakstīto prēmiju apjoms audzis par 11,6%. Taču tai pat laikā nevar apgalvot, ka pieaugums noticis klientu un apdrošināto transportlīdzekļu skaita palielināšanās dēļ, akcentē Abāšins. Viņaprāt, skaitļi drīzāk liecina par to, ka konkrētajā apdrošināsānas segmentā, iespējams, nedaudz pieaugusi polises cena, kā jau tas prognozēts iepriekš. Savu lomu spēlējusi inflācija. Nemitīgi pieaug autoservisu izcenojumi un maksa par detaļām.

Saskaņā ar apdrošinātāju asociācijas prognozēm, līdz ar ekonomikas izaugsmi augs arī KASKO tirgus. Tomēr šobrīd grūti prognozēt, vai pieaugs arī polises cenas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!