"Neste Latvija" mazumtirdzniecības daļas vadītājs Zigismunds Niedra klāstīja, ka paaugstinātā akcīzes nodokļa dēļ degvielas tirgotājiem ir jāpārrēķina operatīvās degvielas rezerves cenas, kuras dēļ tādējādi palielināsies arī iepriekš lētāk iepirktā un uzņēmumā uzkrātā degviela. "Faktiski nav iespējama tirdzniecība, ja neveic pārrēķinu," viņš rezumēja.
Niedra lēsa, ka naktī uz 1.maiju benzīna cenas uzreiz varētu palielināsies par 1,6 līdz diviem santīmiem, bet dīzeļdegvielai - par 5,6-6 santīmiem. Viņš piebilda, ka kopējais degvielas cenu pieaugums būs atkarīgs no vietējā tirgus korekcijas.
Viņš sacīja, ka patlaban "Neste" degvielas uzpildes stacijās 95.eiro markas benzīns maksā aptuveni 43,8 santīmus par vienu litru, bet dīzeļdegviela - aptuveni 37,8 santīmus litrā. Tādējādi "Neste" uzpildes stacijās 1.maijā benzīna cena varētu pieaugt līdz 45,8 santīmiem, bet dīzeļdegvielai - līdz 43,8 santīmiem.
Viņam bija grūti prognozēt, vai degvielas cenas turpinās pieaugt pēc 1.maija, jo tas atkarīgs no naftas cenu tirgus svārstībām pasaules biržās. Niedra pauda cerību, ka pasaulē cenas samazināsies, jo tas veicinās arī degvielas cenu samazināšanos Latvijā.
"Statoil Latvija" loģistikas vadītājs Ēriks Ulmanis klāstīja, ka akcīzes nodokļa likme benzīnam pieaugs par 1,4 santīmiem, bet tā kā ir jāpierēķina pievienotās vērtības nodoklis, tad benzīna cenas pieaugums var sasniegt divus santīmus. Savukārt, tā kā dīzeļdegvielas akcīze pieaug par 4,8 santīmiem, tam pieskaitot pievienotās vērtības nodokli, cenas pieaugums būs aptuveni seši santīmi.
Viņš precīzi nemācēja pateikt, kādas cenas 1.maijā varētu būt "Statoil Latvija" degvielas uzpildes stacijās, jo tas atkarīgs arī no vietējā tirgus - no tā, kā citi tirgus dalībnieki palielinās cenas. Tomēr viņš lēsa, ka cenas 95.benzīnam varētu palielināties līdz 45-47 santīmu līmenim, bet dīzeļdegvielai - līdz aptuveni 43 santīmiem par litru.
Arī Ulmanis domā, ka pēc cenu palielinājuma Latvijā sākumā samazināsies degvielas patēriņš. Viņš paskaidroja, ka pēdējo mēnešu statistika liecina, ka lauku rajonos cilvēki centās uzpildīt dīzeļdegvielu lielos daudzumos, kas noteikti radīs realizācijas samazinājumu pirmajā brīdī, tomēr laika gaitā tas izlīdzināsies, jo "cilvēki kā iepriekš brauca, tā brauks".
Ulmanis vērsa uzmanību uz to, ka privātais degvielas patērētājs cenu izmaiņas nejutīs pārāk smagi, bet par pārvadājumu kompānijām gan ir zināmas bažas un par to, kā tās varētu ietekmēt Latvijas ekonomiku kopumā.
"Ja degviela paliek dārgāka transporta jomā, kas pārvadā visas preces, palielinās izdevumi par transportu - ja cenas pieaugums degvielai - benzīnam un dīzeļdegvielai - kopumā ir aptuveni 15%, kas ir liels pieaugums, tad noteikti būs gaidāmas sekas citās jomās," viņš pauda savu personīgo viedokli.
Runājot par degvielas cenas tendencēm pēc 1.maija, Ulmanis norādīja, ka tās atkarīgas no pasaules degvielas tirgus. Viņš lēsa, ka patlaban pasaulē ir ļoti augstas degvielas cenas, šāds cenu līmenis nav bijis vispār, jo benzīna cena sasniegusi 420 dolāru par tonnu, naftas cena - gandrīz 35 dolārus par barelu, bet dīzeļdegviela - vairāk nekā 340 dolāru par tonnu.
"Ja šīs nenormālās cenas pasaules tirgos samazināsies, tad mēs vēl redzēsim Latvijā benzīnu, kas maksās zem 0,45 santīmiem litrā," viņš atzina.
"Viada" prezidents Viktors Škuratovs sacīja, ka arī "Viada" degvielas uzpildes stacijās akcīzes nodokļa dēļ būs jāpalielina degvielas cenas. Patlaban "Viada" degvielas uzpildes stacijās Rīgā 95.benzīns maksā aptuveni 43,9 santīmus litrā, bet dīzeļdegviela - aptuveni 36,9 santīmus litrā. Savukārt 1.maijā tās varētu palielināties līdz apmēram 45,9 santīmiem, bet dīzeļdegvielai - līdz 42,9 santīmiem litrā.
"Lukoil Baltija R" valdes priekšsēdētājs Haims Kogans atzina, ka arī "Lukoil" degvielas uzpildes stacijās, tāpat kā tirgū kopumā, benzīna un dīzeļdegvielas cenas tiks palielinātas par attiecīgi diviem un sešiem santīmiem. Viņš sacīja, ka pēc 1.maija degvielas cenām nevajadzētu vairs pieaugt, tomēr "tas nav atkarīgs no mums".
Arī Kogans uzskata, ka degvielas cenu pieauguma dēļ sākumā varētu samazināties degvielas patēriņš, tomēr ar laiku, ņemot vērā pieredzi, tas izlīdzināsies un atjaunosies iepriekšējos līmeņos. Patlaban "Lukoil" degvielas uzpildes stacijās 95.benzīns maksā 42,9 santīmus par litru, kas 1.maijā varētu pieaugt līdz 44,9 santīmiem, bet dīzeļdegvielas cena no pašreizējiem aptuveni 36,9 santīmiem - līdz 42,9 santīmiem litrā.
Pasaulē naftas cenas pašlaik ir augstā līmenī un tām ir raksturīgi svārstīties, bet ne būtiski paaugstināties vai kristies. 5.martā "Brent" naftas līgumu cenu bija 33,24 ASV dolāru, "Urals" - 31,22 dolāru un NYMEX - 37 dolāru līmenī. Savukārt 23.aprīlī "Brent" naftas līgumi maksāja 33,09 dolārus, "Urals" - 30,16 dolārus, bet NYMEX - 36,46 dolārus.
Pasaules finanšu informācijas aģentūras "Bloomberg" dati liecina, ka trešdien, beidzoties tirdzniecības dienai, "Brent" naftas līguma cenas bija 34,31 dolārs par barelu, kas, salīdzinot ar otrdienu, minimāli pieauga - par trim centiem jeb 0,09%. Savukārt ceturtdien Ņujorkā, sākoties tirdzniecības dienai, Ņujorkas preču biržā NYMEX jēlnaftas piegādes līguma cena samazinājās par 38 centiem jeb 0,01% - līdz 37,08 dolāriem - šāds cenu līmenis saglabājas jau vairākus mēnešus.