Lai gan likums par "dienesta auto" nodokli ir spēkā jau divus mēnešus, neviens skaidri nezina, kā to ievērot, uzskata Latvijas Grāmatvežu ārpakalpojumu sniedzēju asociācija (LGĀSA). Tāpēc grāmatveži aicina valdību atcelt centralizēti noteikto degvielas patēriņa normu un precizēt likumus.

LGĀSA lūdz noteikt, ka "dienesta auto nodoklis" ir saimnieciskās darbības izmaksas, lai nebūtu jānodala atsevišķi par privātajām un uzņēmuma vajadzībām izmantoto dienesta automašīnu izmaksas. Tādējādi, ja darbinieks maksā "dienesta auto nodokli", nebūtu jāveic korekcijas ne pievienotās vērtības nodokļa (PVN), ne uzņēmuma ienākuma nodokļa gadījumā, ne arī atsevišķi jāuzskaita privātajām un dienesta vajadzībām nobrauktais degvielas apmērs.

Asociācija arī norāda, ka valdības noteiktais degvielas normas patēriņa limits, kas nedrīkst pārsniegt ražotāja noteikto par ne vairāk kā 20%, lielākajā daļā gadījumu neatbilst faktiskajam patēriņam, jo to ietekmē dažādi ārēji faktori - laika apstākļi, sastrēgumi, auto tehniskais stāvoklis un citi. Tāpēc grāmatveži aicina atcelt pieņemto normu vai arī noteikt, ka šādas normas ir nosakāmas un attiecināmas tikai uz to degvielas daļu, kura nobraukta privātām vajadzībām.

LGĀSA valdes priekšsēdētāja Lienīte Caune norāda: "Lai arī ir pagājis visai ilgs laiks, kopš tika akceptēta ideja par auto nodokli, neviens uzņēmējiem un grāmatvežiem nespēj skaidri pateikt, kā pareizi aprēķināt nodokļus un uzrādīt degvielai iztērēto summu, kuru var iekļaut saimnieciskajos izdevumos, ja automašīna tiek izmantota arī privātajām vajadzībām. Tas, protams, rada neizpratni uzņēmēju vidū, jo situācija izveidojusies absurda - likums ir ieviests, bet, kā to ievērot, neviens nezina, jo nav vienprātības atbildīgo institūciju vidū."

LGĀSA ir arī izstrādājusi degvielas patēriņa uzskaites formas paraugu, kas precīzi definē to degvielas patēriņu apjomu, kādu uzņēmums ir izlietojis saimnieciskās darbības vajadzībām un kādu - privātām. Šī uzskaites forma ir iesniegta Ekonomikas ministrijā, un tās akceptēšanas gadījumā uzņēmēji varēs vienkāršotā un saprotamā formā atskaitīties valstij par iztērēto degvielu, nerakstot ceļazīmes.

Ieteikumus asociācija iesniegs gan Ekonomikas, gan Finanšu ministrijai, lūdzot precizēt vairākas izmaiņas likumdošanā, kuras šobrīd rada neizpratni grāmatvežiem un uzņēmējiem.

Jau ziņots, ka par janvārī ieviesto nodokli radās neskaidrības, visvairāk jautājumu radās valsts pārvaldē - Valsts kanceleja paziņoja, ka šāda nodokļa nomaksa ir pretrunā ar Valsts un pašvaldības mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu. Izvērtējot situāciju, kanceleja, KNAB un Finanšu ministrija vienojās, ka valsts amatpersonām varētu vispār aizliegt izmantot dienesta auto privātām vajadzībām, izņemot braucienus uz darbu un no darba.

Savukārt, lai nepieļautu iespēju privātajam sektoram izvairīties no nodokļa nomaksas, valdība noteikusi arī degvielas patēriņa normu automašīnām, par kurām tiek maksāts "dienesta auto" nodoklis – ražotāja paredzētais patēriņš plus 20%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!