Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) speciālisti uzskata, ka obligāti centralizētie eksāmeni būtu noderīgi mācību satura apguves monitoringa vajadzībām, taču neveicinās skolēnu interesi par tādiem eksaktajiem mācību priekšmetiem kā ķīmija un fizika.
Tas norādīts IZM izsūtītajā paziņojumā presei, kas tapis, reaģējot uz Tautsaimniecības padomes ekspertu pausto, ka, lai veicinātu kvalificēta darbaspēka sagatavošanu ar dabaszinībām saistītās nozarēs, vispārizglītojošajās skolās jāievieš obligātie eksāmeni ķīmijā un fizikā.
IZM, atsaucoties uz statistikas datiem, norāda, ka pēdējo desmit gadu laikā par 27% ir audzis to skolēnu skaits, kas vispārējās vidējās izglītības programmā, apgūst matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virziena programmas, kurās mācību priekšmeti ķīmija uz fizika ir obligāti.
IZM Latvijas augstskolām, kurās piedāvā ar dabaszinātnēm un tehnoloģijām saistītas studiju programmas, būtu lietderīgi izvērtēt iespēju iekļaut uzņemšanas prasībās centralizēto eksāmenu sertifikātu fizikā un ķīmijā nepieciešamību.
IZM speciālisti uzskata, ka obligāta fizikas un ķīmijas eksāmena ieviešana vidējās izglītības apguves noslēgumā varētu samazināt to skolēnu skaitu, kuri izvēlas apgūt matemātikas, dabaszinātņu un tehnikas virziena programmas, vairāk izvēloties humanitārā un sociālā virziena programmas, kurās fizikas un ķīmijas priekšmetu vietā jāapgūst integrēts dabaszinību kurss.
Tāpat ministrija norāda, ka skolēnu interesi par mācību priekšmetu veicina apgūstamais mācību saturs, mācību vide un izmantotās mācību metodes, nevis gatavošanās gala pārbaudījumam.
Tomēr turpmāk IZM prioritāte būs topošo studentu intereses veicināšana par eksaktajiem studiju virzieniem, veicot budžeta vietu pārdali un piešķirot papildu budžeta vietas jomās, kurās drīzumā akūti trūks profesionāļu. Šajā procesā IZM vadīsies pēc darbaspēka pieprasījuma prognozēm un Ekonomikas ministrijas pētījuma "Par darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm".