"Kad 2007.gadā Tallinas degvielas uzpildes stacijās uzsākām bioetanola E85 tirdzniecību, klientu interese par šo produktu bija liela, taču Igaunijā ir tikai nedaudzas automašīnas ar "flexifuel" dzinējiem, kuros šo produktu var izmantot," pastāstīja "Statoil" pārstāve Kaja Realo.
"2008.gadā par pāris simtiem palielinājās to automašīnu skaits, kurās izmantoja bioetanolu E85, un sakarā ar naftas cenu līmeņa celšanos pasaules tirgū palielinājās arī bioetanola tirdzniecības apjomi. Papildus tam, ka šī degviela ir videi draudzīga, klientus piesaistīja arī produkta gandrīz par 30% zemākā litra cena," Realo paskaidroja.
Uz šodienu situācija esot kardināli mainījusies – naftas cenu krišanās rezultātā par gandrīz 40%, salīdzinot ar 2008.gada vasaras rādītājiem, pazeminājās arī fosiliju degvielas cenas. Tādējādi starpība starp parastās degvielas un bioetanola E85 cenu šobrīd ir bioetanolam nelabvēlīga.
Pēc Realo paskaidrojumiem, lai gan biodegvielai netiek piemērots akcīzes nodoklis, produkta pašizmaksa ir uz šodienu ievērojami augstāka par fosiliju degvielas pašizmaksu. Attiecīgi arī bioetanola E85 pārdošanas cena ir augstāka par parastās degvielas cenu.
Otrs nozīmīgs faktors, kas ietekmē bioetanola pieprasījumu, ir šīs degvielas izmantošanai piemēroto automašīnu skaits valstī. Lielākā daļa no Igaunijā reģistrētajām "flexifuel" dzinēja automašīnām ir lietotas ievestas no Amerikas Savienotajām Valstīm vai Skandināvijas. Jaunu "flexifuel" dzinēja automašīnu masveida parādīšanos Igaunijas tirgū apturēja ekonomiskā krīze.
Bioetanola E85 patēriņa straujās samazināšanās dēļ "Eesti Statoil" pieņēmis lēmumu par produkta tirdzniecības apturēšanu, jo bioetanola piegādei un uzglabāšanai nepieciešamo specifisko apstākļu nodrošināšana zema pieprasījuma apstākļos nav ekonomiski izdevīga.
"Kā atbildīgam uzņēmumam mums, protams, bija ļoti grūti pieņemt šādu lēmumu un atstāt klientus bez videi draudzīgas degvielas, tomēr jāatzīst, ka, piedāvājot produktu Igaunija tirgū, bijām nedaudz aizsteigušies priekšā laikam," konstatēja Realo.