Laikapstākļi martā mēdz būt mainīgi – brīžiem spīd saule, bet jau pēc mirkļa var sākties spēcīgs putenis, taču, neraugoties uz to, 17% autovadītāju steidz mainīt ziemas riepas uz vasaras riepām tiklīdz tas ir oficiāli atļauts – jau martā.
59% vadītāju riepas maina aprīlī, bet 15% – maijā. 8% autovadītāju atzīst, ka visu gadu brauc ar ziemas riepām, liecina "Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa" dati.
Savukārt Valsts policija aicina marta sākumā autovadītājus nesteigties ar ziemas riepu nomaiņu, bet vēl sekot līdzi laikapstākļiem. Lai arī šķietami pavasaris ir klāt, tomēr laikapstākļi aizvien ir mainīgi un termometra stabiņš naktīs vietām noslīd zem nulles atzīmes, kas nozīmē, ka gaisa temperatūra ir pietiekami zema, lai drošiem braukšanas apstākļiem piemērotākas būtu ziemas riepas, aģentūrai LETA norādīja policijā.
Salīdzinot datus ar pērno gadu, ir iespējams secināt, ka to autovadītāju skaits, kuri maina riepas jau martā, saglabājies gandrīz nemainīgs. Par 2% ir pieaudzis to autobraucēju skaits, kuri no ziemas uz vasaras riepām pāriet tikai maijā (šogad 15%). Lai gan pāreja uz vasaras riepām ir oficiāli atļauta no 1. marta, daudzus autovadītājus tas var pakļaut dažādiem riskiem. Martā vēl joprojām mēdz saglabāties mainīgi laikapstākļi un atrasties uz ceļa ar vasaras riepām bieži vien var būt bīstami.
Izvēloties pareizo datumu riepu maiņai, ir svarīgi sekot līdzi ne tikai kalendāram, bet arī laikapstākļiem, un dažas siltākas un saulainas dienas vēl nenozīmē, ka tāds būs viss marts un pat aprīlis. Nereti martā ceļus var klāt bieza sniega kārta vai apledojums, tāpēc ar riepu maiņu nav jāsteidzas.
"Izvēloties piemērotāko brīdi, kad pāriet no ziemas uz vasaras riepām, es sekoju līdzi laikapstākļiem. Mainu riepas tikai tad, ja vidējā gaisa temperatūra diennaktī jau salīdzinoši ilgstoši ir aptuveni +10. Lai samazinātu riskus uz ceļiem, jāizvēlas laikapstākļiem atbilstošas riepas, kā arī rūpīgi jāizvērtē esošo riepu kvalitāte un to atbilstība braukšanai," stāsta Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.
"Vasaras riepas atšķiras ar gumijas sastāvu un to, kā šī gumija reaģē uz temperatūras maiņu. Izvēloties braukt ar ziemas riepām vasarā, var rasties papildu riski – šīs riepas pastiprināti dilst, ir sliktāka saķere ar ceļa segumu, kas arī attiecīgi veicina nedrošu braukšanu. Turklāt ir sliktāka vadāmība un ekstremālās situācijās arī nepietiekams bremzēšanas ceļš. Daudzi autovadītāji izvēlas braukt ar vissezonas riepām visu gadu, domājot, ka sanāks ieekonomēt, taču patiesībā viņi neapzinās, ka nākošajā gadā šīs riepas jau var būt nodilušas un tāpat nāksies tās mainīt. Izvēloties mainīt riepas un iegādājoties divus komplektus, tas sniedz iespēju braukt ilgāk un saglabāt riepu kvalitāti un stāvokli atbilstošu braukšanai," piebilst Vanks.
Analizējot autovadītāju atbildes, secināms, ka riepu maiņu jau martā biežāk izvēlas autovadītājas sievietes (21%) nekā vīrieši (14%). Savukārt vīrieši daudz biežāk (19%) atliek riepu maiņu līdz maijam. Tikai 11% sieviešu atzīst, ka pāreju uz vasaras riepām atliek līdz maijam.
Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas CSDD dati liecina, ka martā saglabājas salīdzinoši augsti riski uz ceļiem, piemēram, 2023. gadā martā ceļu satiksmes negadījumos gāja bojā 10 cilvēki, kas ir divkārt vairāk nekā 2022. gadā, bet smagi ievainoti – 25. Kopumā pērn martā bijuši 3871 ceļu satiksmes negadījumi, bet 2022. gadā – 3414. Šie rādītāji vēlreiz mudina pārdomāt, vai tiešām pāreja uz vasaras riepām jāveic jau martā.