Ikdienas kompaktajam vai vidēja izmēra automobilim, ko darbina iekšdedzes dzinējs, 120 līdz 150 zirgspēku jauda joprojām ir plaši izplatīta. Automobilis, kas attīsta 200 ZS, ja vien tas nav masīvs apvidnieks, tiek uzskatīts par diezgan jaudīgu un dinamisku, un modeļi, kas lepojas ar vēl lielāku zirgspēku skaitu, tiek kategorizēti kā sportiski. Tomēr elektromobiļi ievērojami sašķiebj šos skaitļus, nereti paceļot tos stratosfērā: 200 ZS tiem nav vairs nekas iespaidīgs, pat kompaktam ģimenes elektriskajam apvidniekam jauda var sasniegt 400 ZS. Bet vai tāda jauda ir vajadzīga ikdienas braucieniem?
Jaudīgāks par superautomobiļiem
Zīmīgs ar savu sniegumu bija "Ferrari 360 Modena", kas šā gadsimta sākumā dominēja superauto tirgū – 3,6 litru V8 dzinējs attīstīja 400 ZS. Tagad kompaktais elektriskais pilsētas krosovers "Volvo EX30" ar pilnpiedziņu var palielīties ar lielāku jaudu – 428 ZS.
Izsakoties vēl vienkāršāk, ikdienas elektromobiļiem nereti ir motori, kas attīsta vairāk nekā 200 vai 300 ZS. Sportisko elektrisko modeļu spēka piedziņas viegli pārsniedz 600-700 ZS, un "Tesla Model S Plaid" pat pārsniedz 1000 ZS atzīmi. Savukārt "Rimac" vai "Nio" elektriskie "hiperkāri" sasniedz pat 2000 ZS.
Tāda pati tendence vērojama arī ar paātrinājuma laiku no vietas līdz 100 km/h. Mūsdienās ikdienas elektromobiļi var paātrināties līdz 100 km/h ātrāk nekā modeļi, kas tradicionāli tiek uzskatīti par sportiskiem ar iekšdedzes dzinēju: piemēram, "Hyundai Ioniq 5" ar diviem elektromotoriem līdz 100 km/h paātrinās tikai 5,2 sekundēs, "Volvo EX30" šo pašu disciplīnu paveic 3,6 sekundēs, bet jaudīgākie elektroauto – nedaudz vairāk kā divās sekundēs.
Inženieriem ārkārtīgi jaudīga elektromobiļa radīšana nav nekāds izaicinājums, tomēr jaudas pārveidošana drošā kustībā prasa lielāku radošumu. Sportisko un superauto tirgū sacensties par jaudu ir standarts. Tomēr vai ikdienas braucieniem paredzētiem elektromobiļiem ir jābūt ar tik lielu jaudu?
Vai ir nepieciešama jauda?
"Mūsdienās ar ievērojamu jaudu izceļas pat nelieli ģimenes elektromobiļi. "Volvo" lieliski parāda šo tendenci: tā nekad nav bijusi pazīstama īpaša sportiskuma dēļ, tomēr "EX30" spēj būt neticami jaudīgs. Bet vai tas ir nepieciešams? Ne obligāti, jo šāda jauda mēdz veicināt ļaunprātīgu izmantošanu, kas noved pie lielāka elektroenerģijas patēriņa un samazinātas sniedzamības. Ir vairākas "Porsche Taycan" modifikācijas
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv