Pēc tam, kad transporta industrijā sākās masveida elektrifikācija, Eiropā ieradās Ķīnas ražotāji, kas ar savu auto tehniskajiem parametriem pārsteidza pat ekspertus. Plašsaziņas līdzekļos nereti raksta, ka ķīnieši iekaro Eiropu, taču skaitļi liecina par ko citu – eiropieši dod priekšroku nu jau laika pārbaudi izturējušām Dienvidkorejas markām.
Korejieši nostiprina savas pozīcijas
Pēdējos gados Eiropas auto tirgu patiešām ir pārplūdinājuši Ķīnas ražojumi – tagad to ir vairāk nekā ducis. Sākot ar BYD, "Geely" un "Great Wall Motors", kas nozares entuziastiem jau ir pazīstami nosaukumi, un beidzot ar "Xpeng", MG un "Nio". Ķīnas auto pārdošanas apjomi pieaug, taču Latvijā situācija ar tiem ir līdzīga kā ar elektromodeļiem. Šī brīža skaitļi liecina, ka tas ir tikai piliens jūrā.
Portāls "Automotive News" vēsta, ka pagājušā gada beigās visi Ķīnas zīmoli kopā nesasniedza pat 3% tirgus. Eiropā joprojām valda vietējie ražotāji, japāņi ir iekarojuši savu nišu, bet korejieši – strauji paplašinās. Piemēram, "Hyundai" un "Kia" koncerns bija vienīgais, kura pārdošanas apjomi pēc pandēmijas nevis samazinājās, bet turpināja augt. "Kia" pirmo reizi iekļuva Eiropas populārāko zīmolu desmitniekā un ieņēma 9. vietu.
Pēc tirgus pētījumu kompānijas "JATO Dynamics" datiem, 2023. gads bija veiksmīgs gandrīz visiem Eiropā strādājošajiem ražotājiem, jo tirgus sāka atveseļoties, un jaunu auto piegāde atgriezās ierastajā līmenī. Pārdošanas rādītāji gan nesasniedza 2019. gada līmeni, tomēr kopējā tendence bija pozitīva.
Savukārt Korejas zīmoli ne tikai nezaudēja pandēmijas laikā iegūtās pozīcijas, bet pat nostiprināja tās. Pagājušajā gadā "Hyundai" Eiropā pārdeva 534 tūkstošus jaunu auto, kas deva 3,1% pieaugumu, bet "Kia" gadījumā šis skaitlis palielinājās pat par 5,4% (572 tūkstošiem).
Statistika liecina, ka pircēji Latvijā "Kia" automašīnas izvēlas aizvien biežāk. Pagājušajā gadā korejiešu ražotājs mūsu valstī pārdeva 904 jaunus transportlīdzekļus, kamēr 2022. gadā – 825. Latvijas jauno auto tirgū populārāko zīmolu sarakstā "Kia" pakāpies uz 5. vietu, bet nepārprotami tiecas uz trijnieku, kurā jau daudzus gadus dominē vieni un tie paši zīmoli – "Toyota", "Škoda" un "Volkswagen".
Autoražotāji ar vislielāko progresu
Korejas uzņēmumi pirmos soļus auto industrijā spēra vēlāk nekā daudzi konkurenti. Tāpēc tā vietā, lai izgudrotu kaut ko jaunu, korejieši varēja paņemt labāko no visiem un pielāgot to saviem modeļiem. Šodien varam secināt, ka šī stratēģija bijusi diezgan veiksmīga.
"Protams, arī korejieši vēlas izcelties. Tā kā zīmolam nav vienotas identitātes, tas var brīvi eksperimentēt ar dizainu – pat ja rezultātā tiek radīts eksterjers un interjers, kas eiropiešiem ir pavisam nepierasts. Būtisku progresu un integrāciju Eiropas tirgū korejieši panāca, kad izveidoja savus tehnoloģiskos centrus Vācijā, piesaistot pieredzējušus vietējās autobūves ekspertus, kuri palika bez darba pēc veco Rietumu autoražotāju sašaurināšanās, apvienošanās un cita veida konsolidācijas. Jāatzīst, ka Korejas kompāniju progress patiešām pārsteidz. Vairumam citu kompāniju evolūcija bijusi vienmērīga un pakāpeniska. "Honda" vienmēr ir bijusi "Honda", "Toyota" ir un paliek "Toyota", arī "Volkswagen" un citi ir palikuši uzticīgi savai būtībai. Toties vecie korejiešu auto un, piemēram, jaunais "Kia EV6" – tie ir kā no nesalīdzināmi atšķirīgām pasaulēm," saka Delfi Auto redaktors Raimonds Zandovskis.
Korejas automašīnu trumpis agrāk bija zema cena un bagātīgs aprīkojums. Turklāt "Kia" bija pirmais uzņēmums, kas Eiropā sāka piedāvāt vēl nebijušu bonusu – septiņu gadu garantiju visiem jaunajiem modeļiem. Vairāk nekā pirms 20 gadiem pirmās paaudzes "Kia Sportage" pircējus varēja pievilināt tikai ar ļoti pievilcīgu cenu, taču jaunajā iterācijā tas ir moderns un ērts apvidnieks, kas kļuvis par cilvēku iecienītu ģimenes auto.
Korejieši ļoti nopietni pievērsušies arī elektrifikācijai un nu jau atrodas šī segmenta līderos. Kamēr lielākā daļa Eiropā bāzēto ražotāju izstrādā elektroauto ar 400 voltu sistēmu, "Hyundai" un "Kia" E-GMP platforma ir pielāgota 800 V sistēmai. Tas nozīmē, ka ar moderno dienvidkorejiešu elektroauto modeļu uzlādes ātrumu var mēroties tikai elektriskie "Porsche".
"Korejieši daudz enerģijas iegulda cilvēkiem svarīgās tehnoloģijās. Piemēram, lai būtu ērtāk savienot viedierīces ar multimediju sistēmu. Savukārt lieliskā Kia aklās zonas kamera atvieglo manevrēšanu pilsētā. Tas ir labs jaunievedums, par ko vācieši līdz tam nebija iedomājušies. Agrāk korejieši kopēja tehnoloģijas, bet tagad paši tās rada un pielāgojas potenciālo pircēju dzīvesveidam. Runājot par budžeta un vidējo segmentu, korejieši šobrīd ir vieni no līderiem," norāda fotogrāfs Toms Svilāns, kurš testējis ne vienu vien jauno modeli.
Korejieši plūc laurus
Tas, ka korejieši guvuši panākumus elektromobiļu ražošanā, atspoguļojas arī Eiropas ekspertu vērtējumos. 2022. gadā "Kia EV6" kļuva par "Eiropas Gada auto", 2024. gadā "Kia EV9" ieguva žurnāla "Top Gear" ģimenes gada auto titulu un bija viens no septiņiem finālistiem "Eiropas Gada auto" konkursā.
Britu žurnāls "What Car?" ik gadu rīko "Best Cars by Category" apbalvošanas ceremoniju, un šogad "Kia" guva uzvaru četrās kategorijās. Šis konkurss izceļas ar to, ka tajā tiek vērtēti ne tikai iepriekšējā gada jaunie modeļi, bet visi tobrīd tirgū pieejamie spēkrati. Tādējādi "Kia Sportage" par ģimenes gada auto tika atzīts otro reizi.
"Kia EV6" tika pasludināts par labāko elektrisko ģimenes krosoveru, savukārt jaunais "EV9" tika atzīts par labāko septiņvietīgo auto. Visbeidzot zīmols saņēma balvu par labāko modeļu piedāvājumu, kas piemērots piekabes vilkšanai.
"Korejas automašīnas ir kvalitatīvas, labi aprīkotas, tehnoloģiski progresīvas, taču, manuprāt, to panākumu atslēga ir kaut kas cits. "Hyundai" un "Kia" var atļauties būt elastīgi un radoši, jo šiem zīmoliem nav akmenī kaltu tradīciju, kā tas ir lielākajai daļai Eiropas ražotāju. Turklāt Eiropā bāzētie dizaina un tehnoloģiju centri korejiešiem palīdz radīt tieši tādus modeļus, kādus mēs, eiropieši, vēlamies redzēt. Eksperti zina, kurās lietās jābūt konservatīvākiem, ar kuriem elementiem var eksperimentēt un kur izmantot laika pārbaudi izturējušas inovācijas. Rezultātā korejieši piedāvāt auto, kas apmierina visas gaumes. Daži ir ikdienišķi, citi – varbūt pārsteidz, bet daži nudien pārsteidz ar atjautīgām funkcijām un braukšanas dinamiku, tomēr reti kuram var pārmest būtiskus trūkumus," uzsver "Profi Latvija" redaktors Guntars Pulss.