Lai gan autobraucēji bieži kritizē ražotājus par to, ka jaunie modeļi kļūst arvien līdzīgāki cits citam, tas, ka mainās automobiļu dizaina valoda, nav apstrīdams. Pēc jaunu modeļu ieviešanas autoražotāji nereti lepojas par jaunu dizaina standartu noteikšanu, bet vai šie apgalvojumi ir pamatoti?
Dažādas valstis, dažādi automobiļi
Kuras automašīnas īsti var saukt par jaunu dizaina standartu noteicējām? Ir vairāki piemēri un veidi, kā mainās automobiļu dizaina valoda.
Piemēram, vācu ražotājiem parasti raksturīgs konservatīvisms. "Porsche" jau gadu desmitiem saglabā nemainīgas proporcijas, saudzīgi mainot "911" modeļa līnijas. Bet BMW ar saviem veidojumiem šokē jau vairākus pēdējos gadus.
Franči un itāļi ir slaveni ar skaistām automašīnām, tomēr masu tirgū riskē reti. Japāņi, piemēram, "Toyota", gadu gaitā nav iedibinājuši zīmola identitāti un, ieviešot jaunas paaudzes modeļus, bieži maina dizaina valodu.
Korejiešiem šķietami nav vēlmes radīt monotonu stilu. "Kia" dizaineri konsekventi pārsteidz ar jauniem modeļiem – šķiet, viņu daiļradei, strādājot, nav robežu. Piemēram, trīs atšķirīgi krosoveri no šī ražotāja: "Sportage", "EV6" un "EV9" savā starpā atšķiras diezgan krasi, tomēr saglabā "Kia" modeļu gammai raksturīgās iezīmes.
Kā attīstījies dizains
Pēc autobūves dizainera Dominīka Budina domām, vācieši reti pārkāpj vai maina standartus, jo viņiem ir bagātīga vēsture, no tālienes atpazīstama un vispāratzīta zīmola identitāte, tāpēc viņi vilcinās pieņemt drosmīgus lēmumus un saglabā konservatīvismu. Tāpēc viņu spēkrati evolucionē.
"Paskatīsimies, kā tika izstrādāti "Porsche" četrstūrainie priekšējie lukturi. Dizaineri sapratuši, ka priekšējo lukturu apaļā forma dizaina iespēju ziņā ir ierobežota, piedāvājot maz variāciju variantu. Sākotnēji viņi apaļajā priekšējā lukturī ievietoja četras LED lampas, veidojot kvadrātu. Tikai pēc tam, kad šis dizains kļuva par atpazīstamu "Porsche" preču zīmi un iecienītu zīmola entuziastu vidū, viņi sāka attīstīt pašu priekšējo lukturu formu. Ja inženieri jau no paša sākuma būtu izvēlējušies četrstūrainus priekšējos lukturus, to markas entuziasti varētu uztvert ar apjukumu. Tāpēc viņi dizaina izmaiņas īsteno pakāpeniski, lai nodrošinātu zīmola identitātes saglabāšanu," skaidro Lietuvas dizainers Budins.
Revolūcijas ne vienmēr izdodas
Tomēr ne visi vācieši ir palikuši tikpat konservatīvi. BMW uzņēmies diezgan krasas pārmaiņas: savdabīgā veidola dēļ kritiku no autobūves komūnas puses izraisa tādi modeļi kā "iX", "XM", 7. sērija un citi. To var uzskatīt par stereotipu laušanu un, ja šis revolucionārais dizains kļūst plaši akceptēts, – jaunu etalonu noteikšanu.
"BMW cenšas diktēt mūsdienīgu pieeju dizainam; viņi vairs neievēro nekādus kanonus vai proporcijas, radot neizpratni par saviem netradicionālajiem lēmumiem. Taču, ja šie jaunievedumi tiks iedibināti un nākotnē tos pieņems citi, tas būtu ievērojams BMW triumfs. Kļūšana par mērķi imitācijai nozīmē, ka esi kļuvis par novatoru, jo cilvēki atsauks atmiņā oriģinālu. Daži elementi varētu nesaņemt apstiprinājumu, bet citi, piemēram, lielais "bebru zobu" režģis, sabiedrībā tiek akceptēts," skaidro Budins.
Pēc dizainera teiktā, vācieši reti maina dizaina standartus, jo tie ir iesakņojušies vēsturē: viņi tirgo dizainu un kultūru, pircēji pieraduši pie elegantām un tīrām līnijām, kā arī tradicionāliem virsbūves tipiem. Tādējādi, kad BMW sāka ambiciozi eksperimentēt ar ievērojami izkropļotām proporcijām un mainīt savu identitāti, tas sastapās ar negatīvu sabiedrības reakciju.
No kurienes tāda drosme?
Dienvidkorejas ražotājiem trūkst dziļi iesakņojušās zīmola identitātes, rezultātā tas ļauj eksperimentēt un neaprobežojoties ar pašu iedibinātajiem noteikumiem. Lai gan, piemēram, "Kia" ir aktīvi darbojusies Eiropas tirgū ievērojamu laika posmu, stingras dizaina līnijas vēsturisku iemeslu dēļ neattīstījās. Iepriekšējā gadsimtā "Kia" ražoja lētus, uzticamus spēkratus, kuru dizainu veidoja paši korejieši, kuriem bija cita dizaina perspektīva, kā rezultātā modeļu kopums bija lielākoties vienmuļš un bez atšķirīgām iezīmēm.
Šajā gadsimtā, kad "Kia" atvēra savu biroju Frankfurtē, Vācijā, korejiešu automobiļi sāka mainīties ne tikai kvalitātes, bet arī dizaina ziņā. Kopš 2007. gada automašīnas ir mainījušās ārpus atpazīstamības robežām – tās kļuvušas eiropeiskas, kvalitatīvas, tehnoloģiski attīstītas, kā arī mainījies ir to dizains.
Eiropieši izdomāja zīmolam raksturīgo dizaina iezīmi – tā dēvēto tīģerdegunu. Pēc koncepcijas pilnveidošanas tas debitēja "Cee'd" modelī. "Tīģerdeguns" attīstās, tomēr joprojām ir "Kia" atpazīstamības zīme.
Ekskluzivitātei nav jābūt pretrunā ar praktiskumu
Šis "tīģerdeguns" neattur korejiešus no uzdrīkstēšanās dizaina risinājumos. Tie parāda uzlabojumus elektrifikācijā un apvieno tos ar intriģējošām formām: 2021. gadā viņi ieviesa jaunu dizaina filozofiju, iedvesmojoties no dabā sastopamiem kontrastiem, ilustrējot, kā saplūst atšķirības.
Jaunais un lielais, septiņvietīgais apvidnieks "EV9" izmanto daudzstūru un trīsstūra simboliku. Vienkāršas, tomēr skaidras līnijas ļāva izveidot spēcīga izskata SUV. Un kamēr "Kia" dizaineri saglabāja skatienus piesaistošās proporcijas, šis SUV izskatās pēc nekā cita uz ielas.
Neskatoties uz to, tas ir viens no praktiskākajiem modeļiem savā klasē, kas aprīkots ar septiņām sēdvietām. Septiņvietīgajā modifikācijā tā bagāžnieka tilpums ir 333 litri; kad trešās rindas sēdekļi ir nolocīti, bagāžnieka ietilpība paplašinās līdz 833 litriem.
"Fakts ir tāds, ka vislielākā salona ietilpība ir iegūstama no taisnstūra paralēlskaldņu formas. Ja auto ir dinamisks, bet tam ir slīps jumts, tas ir tikai dabiski, ka tajā vietas būs mazāk. Sportiskajos spēkratos ietilpība nav būtiska, tāpēc liela daļa to virsbūves platības tiek izmantota dažādām stila un aerodinamiskām lietām, bet ģimenes automobilī salona telpa ir svarīga, tāpēc plati, skaisti "gurni" neder," skaidro autobūves dizainers.
Standarti tiek noteikti, nezaudējot identitāti
2023. gadā "Kia EV9" dizains tika atzīts "Good Design" konkursā, izcīnot uzvaru automobiļu kategorijā. Tomēr tas nebija vienīgais zīmola sasniegums dizaina jomā. "EV9" modelī ieviestā jaunā "Kia" multimediju sistēma interaktīvo mediju kategorijā uzvarēja sava modernā minimālisma dizaina un lietotājam draudzīgā interfeisa dēļ.
"Bieži vien dizains tiek radīts tā, lai izdabātu patērētājiem, taču tam jāatbilst arī paša zīmola pamatidejai, jo izdzīvošana tikai uz tendencēm var novest pie neveiksmes. Ražotājam ir jāsaglabā savs dizaina redzējums, jāizvairās no krasām izmaiņām un jāatturas no tādu inovāciju ieviešanas, kuras tā lietotāji nesapratīs, jo tas var ātri atsvešināt no zīmola," skaidro Budins, uzsverot, ka automobiļu dizaina standartus nosaka tie, kam izdodas ieviest jauninājumus, saglabājot savu identitāti.