Nebūt ikkatrs, kam pieder motocikls, ir arī sava mocīša labošanas un uzturēšanas eksperts, atzīst Mareks Tanakovs, ilggadējs "Inter Motors Latvija" produktu grupas vadītājs, kā arī motoentuziasts ar nu jau 20 aizvadītām motosezonām. Viņš iesaka "čeklisti", kurai iziet cauri ikvienam motocikla īpašniekam pirms jaunās motosezonas ierūcināšanas ar pilnu jaudu.
"Būt par motocikla īpašnieku sen vairs nav kāds īpašs statuss vai visas dzīves hobijs – patlaban ļoti lielā daļā gadījumu motocikls ir transports, pārvietošanās līdzeklis gada siltākajā sezonā. Tāpēc vairs nav tā, ka ikviens motocikla īpašnieks ir arī tā labošanas un uzturēšanas entuziasts un eksperts - ļoti daudziem "mocītis" visu ziemas sezonu tiešām nostāv garāžā un tiek "piedarbināts" tikai pavasarī, kad sākas sezona," stāsta Tanakovs.
Viņš iesaka pārliecināties par šīm pamata lietām pirms sava pirmā brauciena jaunā sezonā:
Vai Tavs motocikls aizvien rūc?
Protams, pats galvenais – noskaidrot, vai motociklam pa ziemu nav izlādējies akumulators, vai akumulatora stāvoklis ir labs. "Ja pagriežot atslēgu aizdedzē, ir klusums, tad akumulators savu dziesmu jau ir "nodziedājis". Tādas problēmas sezonas sākumā neradīsies, ja pa ziemu akumulators tiktu lādēts reizi mēnesī," stāsta Tanakovs.
Eļļas maiņa
Ja ir iespējams, tad motociklam pavasarī vajadzētu nomainīt eļļu, ja vien tas nav izdarīts laicīgi - ziemas sezonā. "Pārsvarā eļļas maiņa būtu jāveic rudenī, lai pēc ziemas motociklam svaiga eļļa iekšā un visa apkope ir izdarīta," stāsta eksperts.
Gaisa filtrs
Jaunas sezonas sākšanās ir pēdējais laiks, kad nomainīt arī gaisa filtru. "Liela problēma rodas, ja gaisa filtrs ir aizdambējies ar netīrumiem, tad mocim pietrūkst "elpas" – tas ir kā elpot ar pilnu degunu," salīdzina moto-eksperts.
Tīrs un svaigs
Sākot jaunu sezonu, moto eksperts rekomendē motociklu nomazgāt. "Tas nav obligāti, bet rekmendējams," viņš pauž, norādot, ka tīrs vējstikls motociklam un ķivere ne vien labi izskatās, bet arī nodrošina drošāku redzamību un braukšanu.
Riepu spiediens
"Viena no svarīgākajām lietām – ja visi augstākminētie punkti piepildās, tad pirms braukšanas obligāti pārbauda riepu spiedienu, jo tā ir viena no svarīgākajām detaļām, kas patiešām grandiozi ietekmē motocikla vadāmību," akcentē Tanakovs. Ja neatbilstošu spiedienu riepās, piemēram, automašīnas vadītājs ļoti stipri neizjutīs, tad motocikls gan ļoti smalki reaģē uz riepu spiedienu – ja tas ir neatbilstošs, var just stūres vibrāciju, disbalansu, un būtiski pasliktināsies vadāmība.
"Riepu spiedienu var izmērīt ar pumpīti – nav tā, ka visiem motocikliem ir vienāds riepu spiediens, bet vidēji tas ir virs divām atmosfērām ielas motocikliem. Lai noskaidrotu atbilstošo riepu spiedienu precīzi, talkā var ņemt lietotāja grāmatiņu (ja tāda ir) vai Google meklētājā, ierakstot motocikla modeli, izlaiduma gadu," stāsta "Inter Motors Latvija" produktu grupas vadītājs.
Atbilstošs spiediens riepās ir ļoti svarīgs arī ziemas sezonā, kamēr motocikls nebrauc. Te eksperts iesaka riepās iepildīt ļoti lielu spiedienu (sešas septiņas atmosfēras), kas pasargās riepas no "izgulējumiem" pa ziemu. Jāatceras gan, ka sākot sezonu, spiediens ir atkal jāsakārto – jāsamazina līdz "nedaudz virs divām atmosfērām". Pretējā gadījumā pabraukt ar mocīti nevarēs, pārāk augstā riepu spiediena dēļ motocikls zaudē saķeri ar asfaltu.
Otra pieeja ziemas sezonā uzglabājot motociklu, ir nolaist riepu spiedienu pavisam nost. Tādā gadījumā gan riepām nedrīkst būt kontakts ar zemi – mocītis ir jāuzglabā "gaisā" – piekarināts vai pacelts, skaidro Tanakovs, piebilstot, ka pretējā gadījumā jau atkal radīsies "izgulējumi" riepās.
Braucēja ekipējums
Ekipējuma stāvoklis ļoti nopietni ietekmē gan braukšanas drošību, gan kvalitāti. "Ar netīru, mušu aplipušu ķiveri mēs nevaram justies uz ceļa normāli. Pirms sezonas uzsākšanas iesaku ar kondicionieri ādas krēmu iesmērēt ādas jaku, ar tīrāmiem līdzekļiem notīrīt ķiveres vizieri, iztīrīt ķiveres interjeru," stāsta "Inter Motors Latvija" pārstāvis.
Izvēloties ekipējumu, viņš iesaka - nevajag lekt vienā vai otrā grāvī – ekipējumam nav jābūt nedz pārāk "plikam", nedz arī vajag "pārekipēties" siltā vasaras dienā it kā braucot uz sacīkstēm. "Piemēram, lielajiem kombinezoniem ir divi pielietojumi – kad braucam pa lielceļiem vai kad braucam ļoti ātri. Taču, ja motociklists ikdienā dodas no mājām uz darbu, stāv sastrēgumos, pārvietojas pa pilsētu – šāds ekipējums būs pārspīlēts, turklāt nekomfortabls. Tāpat vienlīdz aplami ir braukt arī šortos un iešļūcenēs.
"Ekipējuma minimums ir ķivere, to prasa likums. Nākamais, ko noteikti cilvēks pamana un izjūt braucot ar motociklu – apavi. Ķivere strādā kritiena brīdī, bet apavi pasargā braucēja kājas no triecieniem pret motociklu, pret kāpslīšiem, bremzēšanām utt. Galvenā pārējā apģērba atšķirība no tūrisma ekipējuma – nodiluma izturība, ja nu kritiena laikā nākas "šļūkt" pa asfaltu stāsta Tanakovs. Viņš piebilst, ka mūsdienīgs urbānās līnijas ekipējums ir palicis motobraucēju maciņiem ļoti pieejams, turklāt ir ērts un nepamanāms. "Visai bieži var likties, ka motociklists brauc krosenēs un džinsās, bet tās var būt moča drēbes, kas pasargā braucēju no visa iepriekš minētā," rezumē motoentuziasts un eksperts.
Testa aplītis
"Izbraukt ar motociklu lielāku attālumu - apskatīties, vai motociklam nav radušās kādas sūces, vai blīvslēgi pa ziemu nav sakaltuši, vai amortizatori nepil utt. Ja pats motobraucējs ar šīm lietām nav "uz Tu", tad var vienmēr pajautāt kādam zinošākam – uz ceļa kādam citam motociklistam vai doties uz kādu servisu," iesaka Tanakovs.
Visbeidzot – apzinies savas spējas
Iespējams, pats svarīgākais, sākot kārtējo sezonu, ir apzināties savas spējas sezonas sākumā. "Tās vajadzētu ļoti kritiski apzināties," akcentē Tanakovs. Lai arī viņam pašam ir nu jau 20 motosezonas aiz muguras, viņš pauž: "Es regulāri braucu ar moci, taču pēc ziemas vienmēr ir ne pārāk liela pārliecība. Sezonas sākumā tu esi ļoti ierūsējis, tāpēc es ieteiktu ļoti piesardzīgi iesākt sezonu – lai cik labi būtu arī izdevusies iepriekšējā!"