Lai arī auto pārdošanas iemesli var būt dažādi, pircējiem ieteicams pārbaudīt, cik daudz īpašnieku rokās spēkrats ir bijis. Automašīnas, kurām bieži mainās īpašnieki, iespējams, sevī slēpj daudz nopietnu tehnisku problēmu.
Auto nozares datu uzņēmums “carVertical” izpētīja Latvijā ģenerētās automašīnu vēstures atskaites, lai noteiktu, kuriem modeļiem novērojams lielākais īpašnieku skaits.
Luksusa klases auto ir bijis visvairāk īpašnieku
Starp Latvijā izmantotajām automašīnām visbiežāk īpašnieki mainās “Lexus IS” modelim. “Lexus IS”, kas pārbaudīti “carVertical” platformā, to kalpošanas gaitā ir bijuši četri īpašnieki. Pirmo piecu transportlīdzekļu sarakstā ar bagātāko īpašnieku vēsturi “Mercedes-Benz” pamanāms veselos trīs ierakstos. “GL” apvidniekam ir bijuši vidēji 3,2 īpašnieki, S-klases limuzīnam – 3,2 un “CLS” četrdurvju kupejai – 3,1. Savukārt BMW 7. sērija pirmo piecinieku noslēdz ar vidēji 3,2 īpašniekiem.
Latvijā augstā vērtē tiek turēti luksusa klases auto. To pieprasījums ir augsts, kā arī daudzi īpašnieki savus spēkratus ik pa laikam maina pret jaunākiem modeļiem.
Skatoties pēc auto markām, “Lexus” ieņem pirmo vietu – vidēji “Lexus” modeļiem ir bijuši 3,2 īpašnieki, “Subaru” – 2,8, “Mitsubishi” – 2,7, “Mini” – 2,6, savukārt “Honda” – 2,6.
“Vecāka ražojuma luksusa auto bieži uzrunā jaunākus autovadītājus, kuri vēl nevar tos atļauties, kamēr šie auto ir visai jauni. Ņemot vērā, ka no Rietumvalstīm bieži tiek ievesti dažādi transportlīdzekļi, Latvijas iedzīvotāji var iegūt lielāku vērtību, iegādājoties vecāku luksusa klases auto, nevis jaunāka ražojuma ekonomiskās klases mašīnu,” paskaidro Mats Buzelis, “carVertical” komunikācijas vadītājs.
“Tesla” netiek ilgi izmantota
Pētījumā arī atklāts, cik bieži konkrēts modelis bijis vienas personas īpašumā, pirms tas pārdots. “Mercedes-Benz” C-klases auto vidēji viena īpašnieka rokās bijis 2,1 gadu. Arī “Audi A4”, “Mercedes-Benz” S-klases, BMW 5. sērijas un “Volvo V70” spēkrati bijuši viena īpašnieka valdījumā vairāk nekā divus gadus, pirms tie tikuši pārdoti.
Savukārt krietni biežāk īpašnieki mainās “BMW X5” modeļiem – vidēji ik pēc 1,6 gadiem. Mazāk izmantoto spēkratu sarakstu noslēdz BMW 4. sērija (1,6 gadi) un “Opel Insignia” (1,7 gadi).
Pētot dažādas auto markas, secināms, ka “Subaru” transportlīdzekļi tiek lietoti vidēji 2,8 gadus. Turpat netālu izmantošanas ziņā ir “Kia” (2,7 gadi), “Hyundai” (2,7 gadi), “Volkswagen” (2,7 gadi) un “Škoda” (2,6 gadi).
Lai arī “Tesla” automašīnas ir kļuvušas izteikti populāras, šie elektroauto viena īpašnieka rokās vidēji ir tikai 1,2 gadus. Tas var norādīt uz to, ka daudzi pircēji ir ļāvušies elektroauto popularitātei, taču, iespējams, nav līdz galam novērtējuši, cik lielas rūpes ir jāvelta šāda spēkrata uzturēšanai. Arī “Renault” ir to automašīnu vidū, kuru īpašnieki bieži mainās – ik pēc 1,9 gadiem. Līdzīgi dati ir arī SEAT automašīnām, kuras vidēji tiek izmantotas divus gadus.
“Elektroauto joprojām nepiedāvā tādas ērtības kā iekšdedzes dzinēju spēkrati. Ir gana daudz autobraucēju, kas varētu atļauties elektroauto, taču tiem nav pašiem savas uzlādes pieslēgvietas. Šādi pircēji sākumā mēģina sadzīvot ar elektroauto, taču visai ātri saprot, ka tas nav pārāk ērti,” saka Buzelis.
Bieža īpašumtiesību maiņa var norādīt uz slēptām problēmām
Ja auto ir bieži mainījušies īpašnieki, tas var norādīt uz zināmām problēmām. Pat jaunākiem transportlīdzekļiem var būt slēpti bojājumi, kas izraisa pēkšņus sistēmas traucējumus un noved pie vajadzības pēc dārgiem remontdarbiem. Tādēļ auto eksperti iesaka pārbaudīt transportlīdzekļa vēsturi, jo daži pārdevēji mēdz noklusēt patieso iemeslu, kāpēc tirgo automašīnu.
Lai arī daudzi autobraucēji augstu vērtē automašīnas, kurām bijis tikai viens īpašnieks, ne vienmēr tās tiešām arī ir labākā stāvoklī. Viss atkarīgs no tā, kā spēkrats ir izmantots un kopts.
Piemēram, uzņēmuma automašīna var būt vairāk nolietota, slikti kopta, kā arī ar lielāku nobraukumu – it īpaši, ja tā izmantota pārvadājumiem vai celtniecībā. Divas vienādas automašīnas, kas ražotas vienā gadā, var būt krietni citādākā tehniskā stāvoklī, tādēļ ieteicams konsultēties ar profesionālu automehāniķi pirms transportlīdzekļa pirkuma.
“carVertical” veiktā pētījuma gaitā izskatītas uzņēmuma Latvijas, Itālijas, Polijas un Apvienotās Karalistes lietotāju ģenerētas atskaites no 2023. gada janvāra līdz decembrim. Analītiķi piefiksēja dažādu auto marku un modeļu īpašumtiesību izmaiņas katrā valstī un vidējos rādījumus sakārtoja dilstošā secībā.