Pieaugot elektroauto skaitam, pieaug pieprasījums arī pēc to uzlādes iespējām. Lai gan Latvijā elektromobiļu uzlādes tīklā "e-mobi" darbojas 141 ātrās uzlādes stacijas, tendences liecina, ka pieaug interese arī par auto uzlādes iespējām mājās, tāpēc jaunuzņēmums "VOOL" izstrādājis vairākus ieteikumus, kas jāņem vērā, izvēloties, iegādājoties un uzstādot elektroauto uzlādes iekārtas.
Uzstādīšanas vieta
Izvēloties elektroauto uzlādes staciju un domājot par tās uzstādīšanas vietu, svarīgi ņemt vērā, ka stacijai nepieciešama gan elektrība, gan interneta pieslēgums (Wi-Fi, kabeļa internets vai 4G pārklājums).
Uzlādes staciju var novietot gan pie sienas, gan uz staba, taču svarīgi saprast, vai attiecīgajai vietai būs ērti piebraukt ar auto – tātad jāsaprot, kur atrodas automašīnas uzlādes spraudnis un kā vajadzēs novietot automašīnu, lai kabelis aizsniegtos līdz auto. Iespējams, jau savlaicīgi vērts padomāt par garāku kabeli, lai lietošanas laikā būtu ērti novietot auto jebkurā virzienā.
Strāvas stiprums
Mājas uzlādes stacijām visbiežāk derēs privātmājās izplatītais trīsfāžu 16 apmēru pieslēgums, ar kuru varēs darbināt 11 kW mājas lādētāju. Protams, auto var uzlādēt arī ar vienfāzes savienojumu vai ar mazāku strāvas stiprumu, taču tad uzlāde prasīs ilgāku laiku.
Jo vairāk ampēru, jo ātrāka uzlāde. Mājas uzlādes staciju jauda visbiežāk ir līdz 22 kW – šādā gadījumā labāk, ja mājai ir trīsfāžu 32 ampēru savienojums.
Maiņstrāvas un līdzstrāvas lādētāji
Līdzstrāvas uzlādes stacijas ir lielākas un dārgākas nekā maiņstrāvas lādētāji, tāpēc tās visbiežāk tiek izmantotas publiskajos uzlādes punktos, kuros ir daudz lietotāju un svarīga ir ātra uzlāde.
Mājās piemērotāks ir kompaktais maiņstrāvas lādētājs, kas ir maciņam draudzīgāks, bet tik un tā ļauj veikt salīdzinoši ātru uzlādi. Pilnībā tukša akumulatora uzlāde mājās aizņem vidēji 4-6 stundas.
Jauda
Mājas lādētāju jauda ir no 3,6 līdz 22 kW. Mūsdienās lielākā daļa automašīnu spēj akumulēt maiņstrāvu ar jaudu līdz 11 kW, tomēr ieteicams iepazīties ar auto tehniskajiem parametriem un lietošanas rokasgrāmatu, lai uzzinātu, cik fāžu pieslēgums un kāda jauda ir nepieciešama, lai uzlādētu auto.
22 kW lādētāji ir ilgtermiņa izvēle, jo tendences liecina, ka jaunākās automašīnas ir ar lielāku uzlādes jaudu, turklāt, 22 kW uzlādes staciju var izmantot arī automašīnai, kas pieņem tikai 11 kW. Kā jau iepriekš minēts, 11 kW lādētājam ir nepieciešami 16 ampēri, bet 22 kW lādētājam – 32 ampēri.
Kabeļa un spraudņa veids
Iepazīšanās ar savas automašīnas tehniskajiem parametriem palīdzēs arī saprast, kāds kabelis un spraudņa veids būs piemērotākais. Mūsdienās lielākajai daļai elektroauto ir CCS2 tipa ligzda, kas ir saderīga ar mājas uzlādes staciju ierasto "Type 2" spraudni (7 kontakti), gan ātro CCS uzlādes staciju. Hibrīdautomašīnām parasti ir "Type 2" spraudnis, kas labi darbojas arī ar mājas uzlādes stacijām, bet ne ar publisko CCS tipa uzlādes staciju.
Izvēloties uzlādes staciju, iespējams iegādāties staciju bez kabeļa un pievienot to atsevišķi. No vienas puses, lādētājs ar ligzdu piedāvā elastību – ar to var uzlādēt automašīnas ar "Type 1" vai "Type 2" spraudni, tajā pašā laikā kabelis katru reizi, kad vēlaties uzlādēt auto, būs jāpievieno pašam.
Uzlādes stacija ar kabeli vienmēr ir gatava darbam, turklāt, nav jādomā, kur likt kabeli – pēc uzlādes tas paliek pie pievienots pie uzlādes stacijas līdz nākamajai reizei. Dažām uzlādes stacijām ir iespējams arī nomainīt vadu ar pievienotu (piesietu) kabeli (piemēram, no "Type 2" uz "Type 1"), taču tas prasīs nelielu piepūli.
Dizains
Uzlādes stacijas pie mājas būs redzams katru dienu, tāpēc tā dizainam ir vērts pievērst tikpat lielu uzmanību, kā izvēloties mēbeles un citus interjera priekšmetus. Izvēlieties uzlādes staciju, kas labi iederas apkārtējā vidē.
Slodzes vadības kontrole
Uzlādēt elektromobili ar 11 kW jaudu ir līdzvērtīgi kā vienlaicīgi darbināt desmit trauku mazgājamās mašīnas. Tā ir liela slodze, un kontaktligzdai un elektrības vadiem ir jābūt spējīgiem šo slodzi izturēt. Mājas lādētājos parasti ir iestrādāts vadības bloks, kas kontrolē temperatūru un, ja vadi pārkarst, uzlādi automātiski atslēdz.
Vadības bloks arī mēra, cik daudz enerģijas mājoklis patērē, un nosūta signālu lādētājam par to, cik daudz strāvas ir pieejams uzlādēšanai. Daži vadības bloki arī nolasa, kura no trim fāzēm ir visvairāk noslogota, un pārslēdz patēriņu uz mazāk noslogoto fāzi – tā ir automātiska fāzes maiņa. Tas ļauj izvairīties no drošinātāju nostrādāšanas, un auto var uzlādēt tik ātri, cik to atļauj tīkla savienojums.
Viedā uzlāde
Vairumā gadījumu viedā uzlāde nozīmē pielāgošanos elektroenerģijas tirgus cenai, taču patiesībā šis termins aptver vairāk. Viedais lādētājs ir savienots ar internetu un palīdz kontrolēt, cik daudz un kad automašīna tiek uzlādēta. Savienojumā ar slodzes vadības bloku, viedā uzlāde uzrauga mājsaimniecības enerģijas patēriņu, un novirza pieejamo enerģiju uzlādei.
Turklāt viedais lādētājs un slodzes kontroles bloks ļauj uzlādēt automašīnu bez maksas, ja mājās ir saules paneļi un attiecīgajā brīdī ir saražota saules enerģija. Viedais lādētājs piedāvā plašākas iespējas nekā parastā uzlāde ar vadu no kontaktligzdas, un ilgtermiņā ieguldījums atmaksājas gan finansiāli, gan ērtības ziņā.
Uzstādīšana
Lai uzstādītu uzlādes staciju, ieteicams izmantot profesionāļa pakalpojumus. Profesionāls elektriķis apsekos mājas elektrības pieslēgumu un novērtēs, vai tas spēj uzlādēt elektromobili. Turklāt profesionālis parūpēsies par kabeļiem, drošu uzstādīšanu un sistēmas iestatīšanu, kā arī var sniegt konsultācijas par dokumentāciju, lai nodrošinātu, ka jūsu mājas uzlādes stacija atbilst normatīvā regulējuma prasībām.
Uzlādes izmaksas
Ar elektromobili, kas uzlādēts mājās, vidēji var nobraukt 100 kilometrus, iztērējot vien 2-3 eiro. Protams, cenu ietekmē daudzi faktori, piemēram, automašīnas modelis, elektrības cena, sezona, braukšanas ātrums utt.
Latvijā reģistrēti jau 7104 elektromobiļi, kas 1. aprīlī bija par 8% vairāk nekā gada sākumā, liecina CSDD statistika. Jau šobrīd gandrīz katra simtā automašīna uz Latvijas ceļiem ir pilnībā elektriska, bet prognozes liecina, ka jau 2030. gadā katrs septītais spēkrats būs tieši elektroauto.