Pat tie, kuri uz automašīnu raugās tikai kā uz pārvietošanās līdzekli, noteikti atzītu, ka labprāt brauktu ērti un klusi, izbaudītu vismodernākos vadītāja asistentus un izjustu galvu reibinošus zirgspēkus. Tomēr šīs īpašības ir raksturīgas "premium" segmentam, un nav daudz cilvēku ar tādu rocību, lai līdz tam aizsniegtos. Vai tiešām ir jāmaksā vairāk nekā 100 tūkstoši eiro, lai iegūtu iepriekšminētos labumus?
Vidējā klase min uz papēžiem "premium" klasei
Mūsdienās kompaktās un vidējās klases apvidnieki, kā arī pēdējie atlikušie sedani ir nedaudz dārgāki par budžeta segmenta pārstāvjiem, taču ar tiem var braukt klusāk, ērtāk un labāk nekā ar desmit gadus veciem "premium" modeļiem. Tas arī nepārsteidz, jo jaunākās tehnoloģijas strauji tiek integrētas arī lētākos auto. Taču, lai gan ekonomiskās un vidējās klases ražotāji piedzīvo strauju evolūciju, arī "premium" pārstāvji nesnauž. Tāpēc tie joprojām ir vairākus soļus priekšā.
Braukšana ar luksusa klases auto ir ne tikai prestiža, bet arī vadītāja un pasažieru labsajūtas jautājums. Kas no tā, ka vidusmēra apvidniekam ir tādas pašas drošības tehnoloģijas kā "Mercedes-Benz" vai BMW? Visticamāk, "premium" zīmolos šīs sistēmas darbosies labāk, precīzāk un ātrāk. Tāpat tiek uzskatīts, ka "premium" modelis vienmēr pārspēs vidējo klasi salona apdares, trokšņu izolācijas un komforta ziņā.
Diemžēl īstu greznību ar jaunākajām tehnoloģijām var izbaudīt tikai bagāti cilvēki, jo šīs automašīnas maksā dārgi. Protams, arī "Mercedes-Benz", BMW un "Audi" klāstā ir mazāki un lētāki varianti, bet īstie lielceļa karaļi maksā vairāk nekā 100 tūkstošus eiro. Vai līdzīgu komforta līmeni var atrast arī par mazāku summu?
Kas meklē, tas atrod
Jāteic, šādu variantu tirgū nav īpaši daudz, taču, rūpīgi meklējot, dažus var atrast. "Pirmie modeļi, kas man ienāca prātā, ir "Kia Sorento" un "Hyundai Santa Fe". Šie krosoveri parāda, ka nevajag skatīties uz visaugstāko klasi, lai izbaudītu luksusu. Protams, tie nav vislētākie auto, taču par salīdzinoši zemu cenu tie patiešām nodrošina gana greznu un komfortablu braukšanu," saka "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis.
Abi minētie modeļi ir lieli ģimenes apvidnieki, un laika gaitā tie kļuvuši par Dienvidkorejas zīmolu flagmaņiem. "Hyundai Santa Fe" tiek pozicionēts kā liels vidējās klases SUV, savukārt "Kia Sorento" Latvijā tiek pārdots kā greznākais zīmola flagmanis ar iekšdedzes dzinēju.
"Cilvēki luksusa jēdzienu dažādi uztver. Manuprāt, luksusa līmenim raksturīga līgana, komfortabla balstiekārta, atsaucīgs dzinējs, kā arī modernas tehnoloģijas un drošība. Piemēram, iepriekšminētajiem apvidniekiem tas viss ir. Tie ir ietilpīgi, droši, augsti, labi nostrādāti, tehnoloģiski bagāti un visai eleganti. Iespējams, tas nerada tādu iespaidu kā "premium" klases modeļi, taču, ja neesat ieciklējies uz zīmola reputāciju, kāpēc maksāt vairāk?" retoriski jautā Raimonds.
Luksuss par puscenu
Korejiešu flagmaņiem raksturīga ne tikai komfortabla gaita un kvalitatīva apdare, bet arī augstas klases tehnoloģijas, par kurām nav jāmaksā papildus. Piemēram, iepriekšminētā "Kia Sorento" standarta aprīkojums pārspēj lielāko daļu "premium" segmenta modeļu. Tā salona apdarē ir izmantota "Nappa" āda, sēdekļi ir ne tikai apsildāmi, bet arī ventilējami un elektriski regulējami, tam ir vairāk nekā 20 braukšanas un drošības tehnoloģiju, kā arī moderna multimediju sistēma. Vācu trijotnes automobiļos šīs ekstras parasti ir jāpiepērk klāt.
"Sorento" ir patiesi liels ģimenes auto, kas pieejams gan septiņu, gan piecu sēdvietu versijā. Ar 4810 mm garumu tas ir gandrīz tikpat liels kā "BMW X5". Arī bagāžas nodalījuma izmērs ir līdzīgs, bet aizmugures sēdekļos brīvas vietas ir pat vairāk. Ārēji tie ir līdzīgas klases spēkrati, taču cenas ievērojami atšķiras.
Bagātīgi aprīkots "Sorento" ar 194 ZS dīzeļdzinēju mūsu valstī maksā 62 490 eiro. Savukārt "X5" sākumcena ir 88 232 eiro, bet ar papildu opcijām un jaudīgāku dzinēju cena var viegli pārsniegt 100 tūkstošu slieksni. Runājot par "plug-in" hibrīdiem, "Sorento" šāda modifikācija maksās 68 990 eiro, savukārt "X5 Hybrid" cena būs ap 100 tūkstošiem, bet ar papildu aprīkojumu, iespējams, pat 150 tūkstoši.
Ko iegūst tie, kas samaksā vairāk?
Protams, "Kia" un BMW tiešā veidā salīdzināt nevar – "premium" klases pārstāvim, kas maksā divkārt dārgāk, būtu jābūt labākam. Tātad – ko saņem tie, kuri samaksā vairāk?
"Jāuzsver, ka "premium" zīmoli ne tikai ražo progresīvas automašīnas, bet piedāvā arī vērtības, kas liek cilvēkiem tos iemīlēt. Autovadītāji iemīl šo imidžu un īpašības un kļūst par lojāliem klientiem. "Mercedes-Benz" zīmols uzsver komfortu, savukārt BMW – dinamisko vadību. Var teikt, ka "premium" segmenta spēlētāji apvieno komfortu un lielisku gaitu plus pieliek klāt jaunākas un modernākas tehnoloģijas. Tā nu rezultātā auto vienkārši nevar būt lēts," skaidro Raimonds Zandovskis.
"Premium" modeļi pārsteidz arī ar jaudīgākiem dzinējiem. Populārais "BMW X5" sešcilindru 3,0 litru dīzeļdzinējs jau bāzes versijā attīsta gandrīz 300 ZS, savukārt "plug-in" hibrīds var lepoties ar iespaidīgiem 490 ZS un 29 kWh akumulatoru. "Kia Sorento" dīzeļdzinējs attīsta 194 ZS, savukārt tā "plug-in" hibrīds nodrošina 253 ZS jaudu un 13,8 kWh akumulatoru. Lai gan šie skaitļi atpaliek no vāciešu iespētā, tie joprojām ir diezgan iespaidīgi, ņemot vērā auto cenu. Turklāt korejiešu lielā septiņvietīgā versija līdz 100 km/h paātrinās mazāk nekā deviņās sekundēs.
Tas, vai luksusa sajūtu var sniegt tikai "premium" kategorijas modeļi, ir atkarīgs no katra paša uztveres. Ja luksuss primāri asociējas ar zīmola emblēmu, statusa simbolu un dinamiku, tad šādam pircējam nekas nepārspēs "premium" segmentu. Ja luksuss cilvēkam saistās ar komfortu, aprīkojuma līmeni un tehnoloģijām, bet emblēma uz dzinēja pārsega nav svarīgāko elementu sarakstā, tad to visu var iegūt par daudz pieņemamāku cenu, rūpīgi ielūkojoties vidējās klases piedāvājumā.