Pamazām kļūst skaidrs, ka pāreja uz elektrisko mobilitāti neiet tik labi, kā to bija iedomājusies lielākā daļa autoražotāju. Vairāki no tiem šobrīd atliek vērienīgos mērķus un vairs nav tik pārliecināti, kad būs pabeigta pāreja uz pilnīgi elektrisku autobūvi.
Pērn "Volkswagen" (VW) lēsa, ka elektromobiļi līdz desmitgades beigām Eiropā veidos 80 procentus no gada pārdošanas apjoma. Diezgan remdenā pašu "ID." saimes modeļu uzņemšana tirgū tagad mudina Volfsburgā bāzēto autoražotāju pārskatīt savu stratēģiju.
No 2023. gadā iebudžetētajiem 180 miljardiem eiro, kas galvenokārt paredzēti nākamās paaudzes elektromobiļu izstrādei, VW tagad trešdaļu novirzīs iekšdedzes dzinēju attīstībai. Ar šādu paziņojumu klajā nācis VW koncerna finanšu vadītājs Arno Antlics. Rezultātā vācu autogigants plāno investēt 60 miljardus eiro, lai "saglabātu mūsu iekšdedzes automobiļus konkurētspējīgus".
Anlitcs uzstājās aģentūras "Reuters" pasākumā Minhenē un piebilda: "Nākotne ir elektriska, bet pagātne vēl nav beigusies. Tā ir trešdaļa, un tā arī paliks trešdaļa." Tā ir ievērojama atkāpe no sākotnējā plāna, kas tika pieņemts 2022. gada beigās. Toreiz VW paziņoja, ka koncerns no 2033. gada vēlas Eiropā pārdot tikai elektromobiļus.
Pērn VW markas vadītājs Tomass Šēfers par iekšdedzes dzinējiem izteicās kā "vecu tehnoloģiju" saistībā ar e-degvielām. Viņš sacīja, ka diskusijas par sintētisko degvielu nav nekas vairāk kā "lieks troksnis". Tas ir par spīti tam, ka VW koncernā ietilpstošā sportisko automobiļu marka "Porsche" aktīvi nodarbojas ar sintētiskās degvielas ražošanu Čīlē.
Arī citi VW koncerna luksusa zīmoli rūpīgi pēta, kā attīstās ilgtspējīgas degvielas nozare. "Bugatti" pat apsver tādu degvielas uzpildes staciju projektēšanu, kuras varētu uzstādīt klientu mājās un uzpildīt ar sintētisko degvielu. Savukārt "Lamborghini" uzskata, ka iekšdedzes dzinēju var glābt, ja to var darbināt ar kaut ko citu, nevis fosilo kurināmo.
Arī "Bentley" pēta gandrīz CO2 neitrālas degvielas. Šis VW grupā ietilpstošais britu luksusa automobiļu ražotājs par trim gadiem atlicis sākotnējo mērķi līdz 2030. gadam kļūt par tikai elektromobiļu ražotāju.
Amerikāņu "Ford" arī vairs neuzskata, ka līdz 2030. gadam Eiropā šī marka būs pārstāvēta tikai ar elektromobiļiem. Arī "Aston Martin" ir pārskatījis savu kursu un iekšdedzes automobiļus būvēs vēl vismaz 10 gadus.
Tādējādi arvien vairāk autoražotāju pielāgo savas vērienīgās e-auto stratēģijas realitātei. Piemēram, Vācijā, kur no šī gada vairs nav pieejams valsts atbalsts jauna elektroauto iegādei, patērētāji atgriežas pie dīzeļauto iegādes.
Atgādinām, ka Eiropas Savienībā jaunus iekšdedzes automobiļus plānots aizliegt tirgot no 2035. gada.