noliktavas darbinieki
Foto: Shutterstock

Latvijā un, visticamāk, arī pārējā pasaulē, loģistikā patlaban dominē divas tendences – raita informācijas aprite un piegādes ātrums. Turklāt dažkārt ātrums ir svarīgāks par izdevīgāko cenu – tā par auto rezerves daļu piegādes biznesu un tā iespējamajiem nākotnes scenārijiem secina Egils Blaubergs, "Inter Cars Latvija" ilggadējs loģistikas nodaļas vadītājs.

Blaubergs, kurš transporta rezerves daļu nozarē un loģistikā strādā jau 30 gadus un ir uzkrājis gandrīz desmit gadu pieredzi, pauž, ka patlaban klientam svarīgāk kā jebkad ir ātri saņemt informāciju par produktu – saprast, vai vajadzīgā detaļa ir pieejama, to spēt vienkārši pasūtīt un arī būt informētam, kad tā būs uz vietas. "Tas patlaban ir ļoti svarīgi klientiem, autoservisu darbiniekiem un vadītājiem, lai viņi varētu plānot savu darbu. Savukārt loģistikas speciālistiem ir svarīgi spēt izpildīt šo pieprasījumu," piebilst Blaubergs.

Loģistika – piegāžu biznesa neredzamā daļa

Eksperts zina stāstīt – lai kārotā rezerves daļa nonāktu pie klienta jau dažu stundu laikā, loģistikas ķēdē ir iesaistīti līdz pat desmit cilvēkiem –, sākot no noliktavas darbiniekiem Latvijā, beidzot ar šoferiem, kā arī uzņēmuma filiāļu darbiniekiem.

Patlaban daudzi procesi piegāžu biznesā ir automatizēti, taču ļoti liela daļa aizvien ir atkarīga no cilvēciskā faktora. Piemēram, pasūtījuma komplektēšana visbiežāk loģistikā aizvien ir cilvēka roku darbs: visbiežāk klients vēlas pasūtīt ļoti dažādas detaļas, kas ir jāatrod un jāsašķiro nevienam citam kā cilvēkam.

Savukārt, ja runā par automatizāciju, tad kā piemēru var minēt palešu daudzumu preču izvietošanas konveijerus noliktavās, kas paletes sakārto pa konkrētām adresēm, vai arī šķirošanas līnijas, kuras sašķiro preci, sadalot tās tālāk pa adresātiem.

Kāpēc dažādiem uzņēmumiem atšķiras piegāžu ātrums?

Vaicāts, kāpēc dažādu nozaru uzņēmumiem piegāžu ātrums mēdz atšķirties, loģistikas eksperts pauž, ka svarīgi ir tas, vai piegādes tiek veiktas regulāri, jau pa iepriekš izplānoteim maršrutiem vai arī preču piegādes tiek veiktas no adreses uz adresi. Piemēram, ja ir jāpiegādā prece no jebkuras vietas Latvijā uz jebkuru citu vietu Latvijā (iepriekš nezinot, kāds varētu būt maršruts), tad piegādes noteikti būs laikietilpīgākas nekā, piemēram, ka maršruts jau ir zināms, piegādes transporta izbraukšanas un ierašanās laiki ir fiksēti.

Auto rezerves daļu piegādēs maršruti ir zināmi, zināmas ir arī potenciālās piegāžu adreses (autoservisi u.tml. pakalpojumu sniedzēji), uzņēmuma piegāžu automašīnas brauc noteiktos maršrutos un noteiktos laikos. Tas nodrošina "Šveices pulksteņa precizitāti", kur visu loģistikas ķēdi var salīdzināt ar precīzu mehānismu, kur katrs zobratiņš zina, kad un ko viņš darīs.

Šāda kārtība nodrošina to, ka, piemēram, klients no rīta atnāk uz servisu, kur konstatē, ka viņa spēkratam ir nepieciešama kāda detaļa, autoservisa darbinieks to pasūta un saņemt to var pat stundas laikā.

Tam ir nepieciešams profesionāls loģistikas darbs centrālajā un filiāļu noliktavās un, protams, arī piegādēs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!