Apvidus automobiļa virsbūve un elektriskā piedziņa ir divas auto industrijas tendences, kas ļoti patīk jaunās paaudzes autobraucējiem. Lai arī strauji augošais elektroauto segments vēl joprojām nav pārspējis iekšdedzes automašīnu skaitu, apvidnieki atrodas pārliecinošā līderpozīcijā. Šī gadsimta sākumā praktiskuma dēļ ārkārtīgi populāri bija miniveni, taču pēdējā desmitgadē šis segments piedzīvojis strauju norietu. Vai SUV klase spēj piedāvāt to pašu ietilpību un praktiskumu, ko savulaik ģimenes atrada minivenos? Daži var.
Septiņvietīgu modeļu nav daudz
Mūsdienās elektroauto klāsts kļūst arvien plašāks, taču joprojām paliek jautājums – ko izvēlēties ģimenēm, kam vajag ietilpīgu braucamo ar septiņām sēdvietām? Kādam tas varētu būt pārsteigums, taču šādu automašīnu sortiments ir ļoti šaurs. Patiesībā ietilpīgos apvidniekus var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem: "Kia EV9", "Mercedes-Benz GLB", "Mercedes EQS SUV", "Tesla Model X" un drīzumā gaidāmais "Volvo EX90".
Kā alternatīva pastāv uz komerctransporta platformām būvētie pasažieru elektriskie mikroautobusi: "Peugeot e-Rifter", "Citroën ë-Berlingo" un "Mercedes EQV". Tāpat var izskatīt izteiksmīgā "Volkswagen ID.Buzz" kandidatūru. Meklējot automašīnu ģimenei, cilvēki visai reti nosliecas uz mikroautobusu, turpretim atrast klasiskos sedanus un universāļus ar elektrisko piedziņu nav viegli.
Gadsimta sākumā ģimeņu iecienītie miniveni bija apbrīnojami plaši. Diemžēl jaunajos apvidus auto, īpaši elektriskajos, telpas ir ievērojami mazāk. Piemēram, pirms desmit gadiem ražotajam minivenam "VW Touran" bagāžas nodalījuma ietilpība bija 927 litri. Tagad ģimenēm VW ražo elektrisko "ID.4", taču tā mantu telpa ir gandrīz uz pusi mazāka – vien 523 litri. Turklāt senāk tautā iecienītos minivenus varēja aprīkot ar septiņām sēdvietām, bet tagad grīdā esošo akumulatoru bloku dēļ tas ir sarežģīti.
"Mēs dzīvojam ilūzijā, ka automašīnas kļūst arvien lielākas, taču tas neatbilst patiesībai. Un es nemaz nerunāju par miniveniem – pat klasiskie universāļi nereti ir daudz ietilpīgāki nekā apvidnieki," saka "Kursors.lv" žurnālists un auto entuziasts Māris Gaugers.
Kāpēc krosoveri kļuvuši mazāki?
Vizuāli garāki auto ne vienmēr būs ietilpīgāki aizmugurējā daļā. Jā, SUV un krosoveri ir augstāki, tomēr to riteņu bāze ir īsāka un pārkares sašaurina iekštelpu. Jā, griesti ir augstāki, kas iekšā ērtāk ļauj justies augumā gariem cilvēkiem, taču telpa bagāžai ir mazāka. Turklāt lielākajai daļai septiņvietīgo apvidnieku trešā sēdekļu rinda ir nepilnīga – tajā var iesēsties tikai mazi bērni.
Šī tendence lieliski redzama "Renault Espace" modeļa paaudzēs. "Espace" ir ģimenes minivenu pionieris Eiropas tirgū, kurš pircējus apbūra ar savu ietilpību. Pagājušajā gadā tas pārtapa par apvidnieku. Būtībā tagad tas uzskatāms ne vairs par atsevišķu modeli, bet gan vienkārši par garāku "Austral" apvidnieka septiņvietīgo versiju.
Tā bagāžnieka ietilpība, ja visas trīs sēdekļu rindas ir vertikālā stāvoklī, ir 159 litri. Ielaižot grīdā trešās rindas atzveltnes, šī telpa palielinās līdz 477 litriem. Salīdzinot līdzīgu sēdekļu konfigurāciju, iepriekšējā modeļa bagāžas nodalījuma ietilpība bija attiecīgi 247 un 614 litri. Jaunajam modelim ir ne tikai mazāka bagāžas telpa, bet arī mazāki sēdekļi, kas var radīt neērtības augumā garākiem pusaudžiem.
Ietilpīgie elektroauto ir tiešām lieli
Kuri elektriskie SUV ir pietiekami lieli, lai tajos ērti sēdētu septiņi cilvēki? Praksē ir pierādīts, ka visērtākie ir vislielākie. Tomēr ir viens "bet" – "Mercedes-Benz", "Tesla" un drīzumā gaidāmais "Volvo" ir dārgi. Varbūt negaidīti, bet gabarītu ziņā jaunais "Kia EV9" ir līdzvērtīgs lielākajiem luksusa apvidniekiem, jo tā garums ir pat 5,01 metrs.
"Tas ir patiešām liels auto – šādu elektromašīnu nevar nepamanīt. Kad pirmo reizi to ieraudzīju klātienē, mani tā reāli pārsteidza. "EV9" ir "BMW X7" izmērā, un tam ir masīvas durvis ar plašu atvērumu. Salonā ir tik daudz vietas, ka vairāk arī nevajag, turklāt ir ļoti daudz vietu sīklietām. Tehnoloģijas un ierīces savienojas bez kavēšanās. Tas ir patiešām pārdomāts, liels ģimenes auto," savus pirmos iespaidus pēc "EV9" testēšanas atminas Māris Gaugers.
Salona ietilpību un praktiskumu apliecina skaitļi. Kad visas septiņas sēdvietas ir paceltas, korejiešu elektroauto bagāžnieka tilpums joprojām ir 333 litri, līdzīgi kā "VW Golf" hečbekā. Bet, nolaižot trešo rindu, tas palielinās līdz vecā tipa minivenu plašumam – 833 litri. Tas nozīmē, ka "Kia" modelis ir ietilpīgāks nekā par 10 cm garākais luksusa apvidnieks "Mercedes EQS SUV", kura bagāžnieks atkarībā no sēdekļu konfigurācijas sasniedz 195 vai 645 litrus.
Svarīga ir virsbūves forma
Praktiskumu veicina "EV9" unikālais dizains – jaunā modeļa eksterjerā izmantotas daudzstūru un trīsstūru vizuālās variācijas. "Visplašāko salonu dod paralēlskaldņa formas – tas nu ir fakts. Ja automašīna būs orientēta uz dinamiku, tai būs platas riteņu arkas un zemāka jumta līnija, kas samazinās salonu. Superauto klasē praktiskumam nav nozīmes, tāpēc ievērojama virsbūves daļa tiek izmantota dažādiem stila un aerodinamikas akcentiem. Toties ģimenes automašīnā brīvā telpa ir svarīga, tāpēc izvēlēties vajag optimālu virsbūves formu," skaidro auto dizainers Dominīks Budins no Lietuvas.
Protams, uz komerctransporta bāzes būvētie mikroautobusi joprojām būs ietilpīgāki par jebkuru apvidnieku. Taču ģimenes automašīnām ne mazāk svarīgs ir attālums, ko iespējams veikt ar vienu uzlādi, – un šajā ziņā apvidnieki ir pārāki par mikroautobusiem. Piemēram, gan krosovera "Kia EV9", gan nākamās paaudzes mikroautobusa "Mercedes EQV" akumulatoros ir aptuveni 100 kWh. Tomēr saskaņā ar WLTP testu "Kia" ar vienu uzlādi var nobraukt 563 km, bet "Mercedes EQV" – tikai 363 km.