Nobraukuma "grozīšanu" var uzvarēt ar trīs soļiem. Pietrūkst politiskās gribas!
Foto: Shutterstock

Latvijā salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības valstīm ir ļoti izteiktā problēma ar lietoto automobiļu nobraukuma rādījuma jeb odometru attīšanu. Iemesls ir vairāku faktoru kopums: saudzīgi normatīvie akti, nepilnīga odometru kontroles sistēma, zema iedzīvotāju pirktspēja. Taču situācija būtu izlēmīgi jārisina, kam nepieciešami vien trīs soļi.

Pirms dažiem gadiem Eiropas Parlamenta deputāti piedāvāja risinājumu: vienotas odometru rādītāju sistēmas ieviešana, kas būtu pieejama visām dalībvalstīm. Taču ideju līdz šim bremzē datu aizsardzība, jo vairākās valstīts odometra rādītāji tiek uzskatīti par privātu informāciju. Lielu lomu spēlē arī Vācija ar zemu velēšanos sakārtot sistēmu, jo ir viens no galvenajiem lietotu auto eksportētājiem jeb "donoriem". Turklāt Vācijā ir federatīvo valstu analoģiska sistēma, kas nozīmē, ka ir grūti panākt kopīgu iekšējo vienošanās.

Manuprāt, runājot par cilvēku drošību, bet automašīnas nolietojuma rādītāji ir tieši par transporta līdzekļa drošību uz ceļa – pārmērīga spēlēšanās ar datu pseidoaizsardzību ir lieka. Lidostā taču neviens nekautrējas pārbaudīt čemodānus, kaut arī atvērt somu un izlikt personiskās mantas var būt ļoti nepatīkami. Vai, piemēram, pandēmijas laikā sabiedrības drošības labā nācās samierināties ar atsevišķu personisko tiesību ierobežojumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!