No augusta mainīsies obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polišu cenu aprēķināšanas kārtība. Ierastās "Bonus Malus" (BM) risku novērtēšanas sistēmas vairs nebūs. Tās vietā izmantos vēsturiskos apdrošināšanas datus. Apdrošinātāji saka, ka jaunā kārtība būšot saprotamāka un vienkāršāka. Kāda tieši un kā īsti šīs izmaiņas ietekmēs apdrošināšanas polišu cenas, skaidro "360TV ZIŅneši".
Nereti pārņem pārliecība – ja kaut kas mainās, tad tas kļūs dārgāks. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB) gan saka, BM sistēmas likvidācija OCTA polises nevarot sadārdzināt.
"Nekādām izmaiņām attiecībā uz apdrošināšanas cenām nav jānotiek, jo mēs neiejaucamies apdrošinātāju formulās, kā viņi rēķina cenas," stāsta Agris Dauksts, LTAB Informācijas tehnoloģiju daļas vadītājs.
Līdzšinējā BM sistēmā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaitu un piešķirto apdrošināšanas klasi pārskatīja katru septembri par pēdējiem 11 gadiem. Bet no augusta apdrošināšanas vēstures datu atjaunošana tiks veikta katru dienu par periodu kopš 2004. gada 1. maija. Tas nozīmē, ka tajos iekļautas daudz senākas avārijas – par pēdējiem 20 gadiem, kas teorētiski varētu kādam autovadītājam vēsturi pasliktināt un polisi sadārdzināt. Izmaiņu autors tam nepiekrīt.
"Arī līdz šim nekādas precīzas matemātikas vai noteiktas tabulas, pēc kuras visi apdrošinātāji vadījās, nosakot OCTA prēmiju atbilstoši kādai klasei, nebija. Tas bija tikai viens no rādītājiem. Un nereti bija situācijas, kad klients bija neizpratnē, kāpēc viņam klase uzlabojas no 15 uz 16, bet polise kļuvusi dārgāka. Šajā ziņā nekādu izmaiņu nav," papildina Agris Dauksts.
Tādējādi, tāpat kā līdz šim, apdrošinātāji diezgan brīvi paši izvēlēsies OCTA cenas aprēķināšanas parametrus. Bez apdrošināšanas vēstures tajos tiek iekļauts autovadītāja stāžs, soda punkti un citi pārkāpumi ceļu satiksmē. Un kā jaunums – tiks vērtēts arī apdrošināšanas gadījumu smagums, kas līdz šim netika darīts.