riepas riepu dedzināšana ugunskurs ugunsgrēks atkritumi atkritumu
Foto: Shutterstock

Pērn Latvijā saņemti 69 izsaukumi, bet šogad – 31, ziņojot par ugunsgrēkiem, kuros dega atkritumi, tai skaitā automobiļu riepas, liecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta dati.

Ņemot vērā, ka riepas pašas par sevi ir vides piesārņotājs, bet vielas, kas izdalās to degšanas rezultātā, rada apdraudējumu cilvēka veselībai, tās jānodod licencētam atkritumu apsaimniekotājam, kas riepas utilizēs atbilstoši un videi saudzīgā veidā, informē SIA "Zaļā josta" tirdzniecības vadītājs Mārtiņš Eglīte.

Automobiļa riepas kā atkritumi dabā sadalīsies vairāk nekā 100 gadus, izdalot videi kaitīgas vielas. Turpretī nododot tās licencētam apsaimniekotājam, riepas kalpos kā resurss jaunu materiālu ražošanai. Tāpēc ir sevišķi svarīgi riepas neizmest mežā vai grāvmalā, kas diemžēl Latvijā arvien ir novērojams skats, bet atbrīvoties no tām atbilstoši, turklāt vairākos laukumos to var izdarīt bez maksas.

Automobiļa riepas bez diskiem un citiem aksesuāriem var nodot kādā no 68 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumiem visā Latvijā. Sev tuvāko nolietoto riepu pieņemšanas vietu ērti noskaidrot vietnē vai Skiroviegli.lv.

"Autovadītājiem pret lietām, kas vairs nekalpo, būtu jāizturas atbildīgi, nododot vairs nederīgās riepas atbilstošai utilizācijai, lai gumija un kvēpi, kas no tām rodas, var tikt pārstrādāti videi saudzīgā veidā. Tā vietā, lai piesārņotu vidi, izmetot automobiļa riepas mežā, pļavā vai ilgstoši tās krātu savā pagalmā, iedzīvotājiem ir iespēja no tām atbrīvoties legāli un bez maksas, piemēram, reizi gadā nododot četras vieglā automobiļa riepas kādā no atkritumu apsaimniekotāja "CleanR" šķirošanas laukumiem Rīgā un Pierīgā," stāsta Eglīte.

Viņš piebilst, ka "Zaļā josta" un "CleanR" vismaz reizi gadā organizē akciju, aicinot ikvienu nodot vieglā automobiļa riepas neierobežotā daudzumā bez maksas. Arī šogad jūnija izskaņā iedzīvotāji šādā akcijā nodeva gandrīz 588 tonnas riepu.

Automobiļa riepu izgatavošanā pamatā izmanto naftas produktus, tekstilu un metālu. Šīs sastāvdaļas var pārstrādāt otrreizējās izejvielās, iegūstot vērtīgus resursus jaunu produktu ražošanai, piemēram, gumijas granulas.

Mūsdienās pasaulē arvien vairāk tiek meklēti praktiski un videi saudzīgi paņēmieni, kā riepas izmantot atkārtoti. Piemēram, tās var pārstrādāt, samaļot dažādu izmēru frakcijās līdz pat pulverim, ko pēc tam izmanto sporta vai bērnu laukumu seguma veidošanā, logu tīrītāju slotiņu ražošanā, skaņu un vibrāciju absorbēšanā, jaunu riepu un asfalta plastifikatora ražošanā, ko piejauc asfalta segumam, lai padarītu to mazāk drūpošu, no riepām iegūtajiem kvēpiem un silīcija dioksīda var ražot printeru tintes un tonerus.

Savukārt, ja riepas gadiem atrodas zem klajas debess, materiāls laika gaitā noveco, kļūst trauslāks, sastāvā esošie naftas produkti izgaro un riepas kļūt nederīgas pārstrādei, tāpēc tās, visticamāk, būs izmantojamas tikai enerģijas ieguvei. Daļa automobiļu riepu, ko nevar izmantot pārstrādē, tiek reģenerēta. Tas nozīmē, ka tās tiek dedzinātas speciālās, videi saudzīgās iekārtās, rezultātā ražojot enerģiju.

"Iedzīvotājiem noteikti nevajadzētu dedzināt nekāda veida atkritumus saviem spēkiem, jo tas var radīt ne tikai nekontrolētu liesmu izplatību, bet arī būt veselībai un dzīvībai bīstami. Piemēram, riepu dedzināšana ir aizliegta un bīstama, jo tā rada indīgus dūmus, kas var nodarīt kaitējumu apkārt esošo cilvēku veselībai, savukārt dūmgāzes periodiski spēcīgi uzliesmo un kopā ar spēcīgu karstumu var aizdedzināt netālu esošus priekšmetus un ēkas. Tādējādi pat viena degoša riepa var novest pie ilgstošas ārstēšanās un lieliem finansiāliem izdevumiem, kas jāiegulda ēku atjaunošanā," saka Eglīte.

Pareiza riepu utilizācija un to pārstrāde ir problēma, kuru nevar ignorēt. Automobiļu skaits uz ceļa katru gadu pieaug, kas palielina riepu ražošanu un pārdošanu. Rūpējoties par dabisko vidi un klimatu, ir jācenšas maksimāli palielināt riepu atkārtotu izmantošanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!