Ja plānojat iegādāties lietotu automašīnu, jāņem vērā visizplatītākās krāpšanas shēmas, kuru mērķis ir iepārdot īstus metāllūžņus.
"Šādi auto rada ne tikai lielus finanšu zaudējumus, jo ir nepieciešams nopietns remonts un tās bieži lūzt, bet arī var būt bīstamas ceļu satiksmes dalībniekiem. Īpaši, ja mēs runājam par automašīnām, kuras ārvalstīs bija plānots utilizēt, bet pie mums šādus frankenšteinus pārdot tā, it kā viss būtu kārtībā," komentē Edgars Cērps, lietotu auto tirgotāja "Longo Group" dibinātājs un valdes priekšsēdētājs.
Piedevas eļļai, degvielai, transmisijas sistēmai
Latvijā ir viens no vecākajiem autoparkiem Eiropā. Negodprātīgi pārdevēji bieži vienkārši noslēpj vecu automašīnu problēmas, nevis tās risina. Piemēram, kūpošs dzinējs tiek nomaskēts, pievienojot eļļai "brīnumpulveri", kas spēj uz laiku samazināt noplūdes un uzlabot kompresiju, tā mazinot kūpēšanu. Ir arī piedevas virzuļa gredzenu noblīvēšanai.
Tiek izmantotas arī tīrošas piedevas, kas likvidē nosēdumus un lakas plēvīti, tā īslaicīgi uzlabojot dzinēja darbību un mazinot kūpēšanu. Inžektoru tīrītāji attīra sprauslas un iekšdedzes kameras, tas var īslaicīgi uzlabot sadegšanas efektivitāti, bet pretdetonēšanas piedevas paaugstina degvielas oktānskaitli, kas var samazināt detonāciju un uzlabot dzinēja darbību.
Ir vielas, kuras pievieno dzesēšanas sistēmai sīku plaisiņu un noplūžu hermetizēšanai, tādējādi īslaicīgi novēršot antifrīza noplūdi un pārkaršanu.
"Šādu pulverīšu un piedevu ir daudz. Ņemot vērā, ka mūsu normatīvie akti ir samērā mīksti attiecībā pret krāpšanos ar automašīnām, tie aktīvi tiek izmantoti, lai pārdotu jau nolietotas mašīnas. Neapmeklējot autoservisu, patstāvīgi var paveikt šādu darbu: pārbaudīt eļļas biezumu. Pārāk bieza eļļa var liecināt par to, ka ir izmantotas biezinošas piedevas, bet nepareiza antifrīza krāsa vai smarža norāda, ka ir izmantoti dzesēšanas sistēmas blīvētāji," iesaka Cērps.
Parasts frankenšteins
Visi ir dzirdējuši par automašīnām, kuras ir cietušas avārijās var arī kuru remontā ir izmantotas citu auto detaļas.
"Par savu naudu nopirkt īstu "frankenšteinu" ir diezgan skumji, turklāt tas ir bīstami. Ļaunprātīgi krāpnieki pērk automašīnas, kuras nopietnu avāriju dēļ būtu jānodod metāllūžņos, no vairākiem auto saķīlē vienu un pārdod pie mums. Eksperti iesaka pirms pirkuma pārbaudīt VIN numuru, taču arī tā nebūs garantija, jo krāpnieki auto vēstures slēpšanai var izmantot viltotus dokumentus vai arī pārreģistrēt mašīnu ar viltotu VIN numuru," skaidro lietoto auto tirgotāja pārstāvis.
Automašīnas, kas ir savāktas no vairāku citu auto detaļām, var būt nedrošas ekspluatācijā. Turklāt tajās bieži trūkst drošības spilvenu. Atjaunošana pēc nopietnām avārijām bieži vien rada slēptus strukturālus defektus, sliktu mašīnas ģeometriju, un tā izjūk burtiski acu priekšā.
Krāpšanas ar filtriem
Kvēpu filtra krāpšana ietver dīzeļdzinēja transportlīdzekļu cieto daļiņu filtra (DPF) noņemšanu vai pārveidošanu, lai uzlabotu veiktspēju un samazinātu tehniskās apkopes izmaksas. Kad filtrs ir noņemts, krāpnieki bieži izmanto programmatūru, lai atspējotu emisiju uzraudzības sistēmas un paslēptu izmaiņas no diagnostikas sistēmām. Tas ļauj šādus transportlīdzekļus pārdot kā tehniskā kārtībā esošus un videi saudzīgus, lai gan tie neatbilst vides standartiem.
Savukārt "AdBlue" un EGR krāpšanās dīzeļautomobiļos ietver šo sistēmu atslēgšanu vai pārveidošanu, lai samazinātu ekspluatācijas izmaksas un uzlabotu veiktspēju. "AdBlue" tiek pārveidots, lai samazinātu slāpekļa oksīdu emisijas, savukārt EGR atgriež daļu izplūdes gāzu ieplūdes kolektorā, lai samazinātu sadegšanas temperatūru. Krāpnieki izmanto ierīces vai programmatūru, lai motora vadības sistēmai liktu domāt, ka sistēmas darbojas pareizi. Tādējādi tiek pārkāpti vides standarti.
Atklājot šādus pārkāpumus, pircējiem var nākties maksāt augstas soda naudas un dārgi pārbūvēt izmešu sistēmu.
Sarūsējis kā vecs spainis
Latvijā ierasta lieta ir lietots auto no Vācijas, Nīderlandes, Beļģijas. Nevienā no šīm valstīm nav sausa klimata, tādēļ no tām atvestās automašīnas var būt sarūsējušas. Īpaši tās, kurām jau ir 15-25 gadu – bet tieši šādi auto dominē uz mūsu ceļiem. Kā krāpnieki mēģina noslēpt rūsu, īpaši uz svarīgākajām automašīnas detaļām?
To var likvidēt mehāniski: noslīpēt vai apstrādāt ar smilšu strūklu, pēc tam virsmu nogruntē un nokrāso. Lai atklātu šādi noslēptu rūsu, pārbaudiet krāsojuma vienmērīgumu, īpaši grūti sasniedzamās vietās un virsbūves iekšpusē. Lai fiksētu nevienmērīgus krāsas slāņus, izmantojiet krāsas biezuma mērītāju.
Tāpat sarūsējušu caurumi un plaisas tiek aizšpaktelēti, pēc tam noslīpēti un nokrāsoti. To var visai vienkārši piefiksēt: paklaudzinot, būs dzirdama dobja skaņa. Tāpat pārbaudei var izmantot magnētu, jo špaktele nemagnetizējas.
"Ir vēl viens aspekts: negodprātīgi tirgotāji vienmēr dievojas, ka automašīna ir labi apkopta. Sola, ka ir nomainītas visas nepieciešamās detaļas un šķidrumi. Taču patiesībā reti ir nomainīta siksna vai ģeneratora ķēde (taču to ir jāmaina regulāri), ja tas nav izdarīts, siksna vai ķēde saplīsīs, nopietni bojājot dzinēju. Remonts būs ilgs un dārgs. Tādēļ ticēt uz vārda šajā gadījumā nedrīkst," skaidro Cērps, piebilstot, ka kopumā, tomēr, visbiežāk krāpjas ar odometru attīšanu, jo Latvijā ir ļoti saudzīgi normatīvie akti un nepilnīga odometru kontroles sistēma.