Foto: Shutterstock

Baltijā populārākie lietoto automašīnu zīmoli ir "Volvo", "Škoda", "Volkswagen", "Opel" un "Audi", liecina lietoto auto tirgotāja "Longo Group" pērnā gada darījumu statistika. Arvien populārāki kļūst "Toyota" modeļi. Tomēr, ja salīdzina atsevišķi katrā no trim Baltijas valstīm, tad Latvijas iedzīvotāji, tāpat kā igauņi, dod priekšroku "Volvo", bet lietuvieši – "Škoda" zīmola automašīnām.

"Tajā pašā laikā Latvijā pasažieru auto skaits uz vienu iedzīvotāju ir viens no zemākajiem ES – atpaliekam par 28%, savukārt Lietuvā un Igaunijā šis rādītājs ir virs vidējā," komentē Edgars Cērps, "Longo Group" valdes priekšsēdētājs.

Auto zīmola izvēli visupirms ietekmē Baltijas valstu iedzīvotāju pirktspēja. "Acīmredzami, ka vairums cilvēku nevar atļauties pārvietoties "Mercedes-Benz", "Lexus" un citās augstas klases mašīnās. Mēs runājam ne tikai par automašīnas cenu, bet arī par apkalpošanu, jo pirkšana jau ir tikai sākums. "Mercedes-Benz" un "Škoda" rezerves daļu cena nav salīdzināma. Tādēļ Latvijas autoparks ir ne tikai viens no vecākajiem Eiropā, bet arī viens no mazākajiem," stāsta Cērps.

Citās Eiropas valstīs uz 1000 iedzīvotājiem ir vidēji 563 vieglo automašīnu, bet Latvijā – 409, tas ir par 28% mazāk. Bet kaimiņos Igaunijā situācija ir citāda – ES valstu reitingā tā atrodas septītajā vietā ar 622 pasažieru auto uz 1000 iedzīvotājiem. Arī Lietuvas rādītāji pārsiedz ES vidējos – tur uz 1000 iedzīvotājiem ir 578 pasažieru automobiļu.

Latvijā arī jaunu mašīnu ir mazāk nekā pie kaimiņiem – 35% kopējā tirgus, savukārt Igaunijā – vairāk nekā puse (55%). Lietuvā jaunie auto veido aptuveni 40% no kopējā mašīnu skaita uz ceļiem.

"Mūsu cilvēki cenšas iegādāties "darba zirgu" – nedārgu automašīnu, kas būs lēta apkalpošanā, ar ekonomisku degvielas patēriņu un pati par sevi nemaksās dārgi. Tādēļ mēs populārāko lietoto auto reitingā redzam laika gaitā pārbaudītus un apkalpošanā lētus zīmolus. Taču pat par modeļiem cilvēkiem ir visai praktiski uzskati: piemēram, bieži var dzirdēt argumentu, ka jaunajos modeļos ir pārāk daudz elektronikas un "fīču", tādēļ remonts būs dārgs. Šādi pircēji izvēlas ļoti konkrētus zīmolus un modeļus, piemēram, desmit un vairāk gadus vecus "Volvo S60"," norāda lietoto automobiļu tirgotāja pārstāvis.

Tomēr ne mašīnas vecums, ne zīmols, ne arī tēva vai draugu pieredze nesniedz garantijas, ka konkrētais auto kalpos labi. "Tagad ir tik daudz krāpniecības shēmu, taču sodi par odometra sagrozīšanu ir tik simboliski, ka teiktu – neviens auto zīmols nevar garantēt, ka jūs ar to brauksiet ilgi un bez problēmām," rezumē Cērps.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!