BMW Art Cars
Foto: Publicitātes foto

Automašīnām, tāpat kā, piemēram, apģērbam, ir pietiekami skaidri saprotams un definēts pielietojums. Tomēr abos gadījumos daži lietotāji vēlas unikālu noformējumu un izpausmi. Lai gan estētiskā izteiksme parasti nenes praktiskus labumus, iespēja izcelties modīgās drēbēs vai citos atribūtos sniedz lielāku pārliecību un morālu gandarījumu. Vai stils, mode un pat māksla var būt tieši saistīta arī ar automašīnām? Vai tas autovadītājam sagādā lielāku prieku, iegūstot plašāku izpausmi papildus automobiļa pamata pielietojumam?

Iespēja pievērst lielāku uzmanību

Pamatā automobili nevar uzskatīt par mākslas darbu, jo tam ir skaidrs un konkrēts mērķis, kuram estētika nav primāra. Automobiļi parasti tiek ražotas masveidā, tāpēc ne visi no tiem ir unikāli.

Tomēr 2019. gadā Itālijā radās precedents, jo šīs valsts tiesa atzina, ka 60. gadu "Ferrari 250 GTO" ir mākslas darbs. Lai gan šis auto ir industriālā dizaina produkts, tiesa piekrita, ka tas atbilst "radošā rakstura" un "mākslinieciskās vērtības" prasībām un tāpēc ir aizsargājams kā mākslas darbs.

Foto: Publicitātes foto

Vēl viens pazīstams piemērs ir "BMW Art Cars" jeb BMW mākslas automobiļu sērija, kas sastāv no dažādu mākslinieku izrotātiem Bavārijas autoražotāja modeļiem. Vācieši šo projektu sāka 1975. gadā, kad uzticēja "BMW 3.0 CSL" sacīkšu automašīnu amerikāņu skulptoram Aleksanderam Kalderam. Viens no pazīstamākajiem "mākslas auto" sērijas modeļiem ir 1979. gadā Endija Vorhola apgleznotais "BMW M1". Kopumā līdz šim ir izgatavoti 20 mākslas auto sērijas BMW automobiļi, jaunāko ieviešot 2024. gadā.

Foto: Publicitātes foto

Vēl viens spilgts piemērs ir 2023. gadā demonstrētais "Peugeot 9X8 Hypercar" izturības sacīkstēm, kura grafisko dizainu veidojis spāņu mākslinieks J. Demskis. Un tā nebija nejaušība, ka šis dizains tika prezentēts Milānas modes nedēļā, kur svarīgākais ir stils un izteiksme.

Foto: Publicitātes foto

Starp citu, "Peugeot 9X8 Hypercar" tik izteiksmīgā krāsā nebija paredzēts tikai vienam notikumam. Demska izrotātais sacīkšu auto sacentās arī leģendārajās 24 stundu Lemānas izturības sacīkstēs, un vizuālos risinājumus iedvesmoja leģendārais "Peugeot 905", kas šajās sacīkstēs uzvarēja 1992. un 1993. gadā, un "908", kas sacensībās piedalījās 2009. gadā.

Kāpēc autoražotāji cīnās, lai to ražojumi tiktu atzīti par mākslas darbiem, vai sadarbojas ar slaveniem māksliniekiem, lai tos izdaiļotu? Galu galā tas nepadara auto funkcionālāku.

Gluži otrādi – tā unikālais izskats padara to vēl nepraktiskāku, tāpēc, lai to nesabojātu, ir jābūt ļoti uzmanīgam vai ar to vispār nav jābrauc. Bet

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!