Citroen e-C3
Foto: Publicitātes foto

Jauns, ērts, moderni aprīkots elektromobilis no pazīstama ražotāja, kas ar vienu uzlādi var nobraukt vairāk nekā 300 kilometrus un kas maksā 25 000 eiro. Pat vēl pirms gada vienā modelī nebija iespējams vismaz vienu no šiem parametriem apvienot ar otru. Taču, pieaugot ražotāju konkurencei, 2024. gadā autobraucējiem cits pēc cita tiek prezentēti progresīvi un jau par pieņemamu cenu pieejami elektromobiļi. Neko nesagaidījuši, automobiļu eksperti sākuši tos vērtēt un jau devuši savu spriedumu par dažiem no tiem.

Veiksmīgs sākums

Pirmais abus iepriekšminētos parametrus apvienojošais modelis Eiropā bija Francijas autoražotāja "Citroën" prezentētais elektromobilis "ë-C3", kuram jau izdevies iegūt uzvarētāja laurus prestižajās britu izdevuma "AutoExpress" balvās par 2024. gada labākajiem jaunajiem modeļiem. Šāds vērtējums un tam pievienotie komentāri tikai izgaismoja situāciju elektroauto tirgū un speciālistu cerības: pieņemama iegādes cena, praktiskums, plašas vajadzības apmierinoša sniedzamība ar vienu uzlādi – ir visas tās lietas, kas šobrīd pietrūkst autobraucējiem, kuri vilcinās iekšdedzes dzinēja automobili nomainīt pret simtprocentīgi elektrisko spēkratu.

"Izvēlēties vienu uzvarētāju starp dažādu kategoriju līderiem šogad bija ļoti grūti. Daudzi no pretendentiem, tostarp "Dacia Duster", "MG3" un "Škoda Octavia", ir patiesi lieliski automobiļi, un katram no tiem ir daudz ko piedāvāt. Tomēr viens viņus visus apsteidza. Un tas bija "Citroën ë-C3"," paziņoja "AutoExpress" žurnālisti.

Pēc viņu teiktā, uzvaru šim modelim noteica tieši būtiskais lēciens uz priekšu. Pērn šī medija godalgās uzvarēja elektromobilis "Hyundai Kona", piedāvājot "daudzus ģimenes elektroauto labumus par cenu, kas sasniedz 40 000 eiro". Tomēr Francijas elektromobilis, kas šogad piedzīvoja debiju, savu titulu izcīnīja par gandrīz pusi no šīs cenas – Latvijā tāds maksā no 24 490 eiro.

Foto: Publicitātes foto

"Citroën ë-C3" modelis, kas izstrādāts uz "Stellantis" grupas jaunās "Smart Car" platformas, ir aprīkots ar 43,7 kWh akumulatoru, kas ar pilnu uzlādi (pēc WLTP datiem) nodrošina sniedzamību līdz 324 kilometriem. Izmantojot līdzstrāvas (DC) ātro lādētāju, automašīnas akumulatora enerģijas līmeni var palielināt no 20 līdz 80 procentiem tikai 26 minūtēs, ar ko pietiek vairāk nekā 250 km sniedzamībai.

Turklāt jaunais elektromobilis lepojas ar visām "Citroën" zīmolam raksturīgajām īpašībām –ērtu balstiekārtu, kas papildina elektromobiļu jau tā laideno braukšanas stilu, kā arī pastiprinātu fokusu praktiskumam un salona komfortam. Tas ir aprīkots ar mīkstākiem "Advanced Comfort" sērijas sēdekļiem un piedāvā 310 litru bagāžnieka ietilpību.

Foto: Publicitātes foto

Neskatoties uz elektromobiļa diezgan zemo cenu, salonā pieejami visi mūsdienu spēkrata atribūti – sākot no projekcijas (head-up) displeja līdz 10,25 collu centrālajam ekrānam ar bezvadu "Apple CarPlay" un "Android Auto" atbalstu.

Britu autožurnālisti atzīmējuši, ka mazā automobiļa inženieri paveikuši lielisku darbu, nodrošinot gana plašu telpu aizmugurē sēdošajiem pasažieriem, un modeļa komforts atbilst pilsētas elektromobiļa izvirzītajām prasībām, jo "ë-C3" tiek galā ar dažādiem ceļu seguma nelīdzenumiem.

Vai Baltijā tas iesakņosies?

Nonākot tirgū šogad, "Citroën ë-C3" nesaskarsies nopietnu konkurenci. Taču drīzumā paplašināsies tāda paša cenu diapazona elektromobiļu tirgus: jūlijā savu konkurentu prezentēja vēl viens "Stellantis" koncerna zīmols – "Fiat" –, kas izstrādājis elektrisko modeli, kura pamatā ir tāda pati platforma kā "Grande Punto". Turklāt mūsu reģionā ir izsludināts arī elektriskais "Renault 5"; plānots, ka abiem minētajiem elektromobiļiem cena būs zem 30 000 eiro.

Foto: Publicitātes foto

Vai pieejamākas cenas, praktiskuma un komforta kombinācija var gūt panākumus elektromobiļu segmentā Baltijas reģionā, kur šāda kombinācija vienmēr ir bijusi labvēlīgi novērtēta? Auto vēstures verifikācijas portāla "CarVertical" komunikāciju vadītājs Mats Buzelis stāsta, ka prognozēt nav viegli.

Tirgus eksperts uzskata, ka pagaidām daudz lielāku šķērsli elektromobiļu straujajai izplatībai rada infrastruktūra, kas joprojām atpaliek, kā arī patērētāju vienkāršā nevēlēšanās kaut ko mainīt un pielāgoties jauniem apstākļiem.

"Katrā ziņā lētāku elektromobiļu parādīšanās stimulēs tirgu. Tiem, kuriem uzlāde nav problēma un galvenā barjera bija iegādes cena, salīdzinot ar alternatīvām, šādu modeļu parādīšanās teorētiski ir noteikts stimuls pārdomāt savu izvēli. Jo elektromobilis nenoliedzami ir automašīna, kas labāk piemērota lietošanai pilsētā," pamato speciālists.

Pēc Buzeļa domām, piedāvājot arvien lētākus elektromobiļus, ražotāji droši vien dabiski tiecas palielināt savu tirgus daļu un savā ziņā reaģēt uz sīvu konkurenci: gan starp jau zināmiem ražotājiem, gan ar Ķīnas uzņēmumiem.

"Laika gaitā elektromobiļi būtu jāražo lielākos apjomos un ar zemākām izmaksām, padarot tos piemērotus arvien lielākam patērētāju lokam," uzskata eksperts.

Katalizators – valsts stimuli

Speciālists arī norāda, ka, lai arī par pieņemamu cenu jauni elektromobiļi patiešām var nedaudz aktīvāk paplašināt tirgu, pārdošanu joprojām stipri ietekmē valsts atbalsts.

"Subsīdijas joprojām ir ļoti efektīvs instruments patērētāju uzvedības maiņai arī segmentos, kur cilvēkiem jau ir lielāka pirktspēja. Par to liecina arī elektromobiļu pārdošanas apjoma kritums Vācijā, kad tika pārtraukts patērētāju atbalsts," atgādina Buzelis.

Latvijā jūtams valsts atbalsts ir privātpersonām, iegādājoties jaunu elektromobili. Piemēram, jau minētais "ë-C3" elektromobilis privātpersonai, ņemot vērā līdz 4500 eiro atbalstu, var izmaksāt nepilnus 20 tūkstošus eiro, padarot to par līdzvērtīgu izvēli salīdzinājumā ar automobili, ko darbina iekšdedzes dzinējs.

Foto: Publicitātes foto

Kā veiksmīgs piemērs šeit ir minams šogad Latvijā debitējušais Ķīnas elektromobilis "GWM Ora 03", kas, pateicoties valsts atbalstam, maksā no 20 tūkstošiem eiro un rezultātā šogad ir kļuvis par vispirktāko jauno elektromobili Latvijā, neskatoties pat uz līdz šim nepazīstamo zīmolu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!