DPF kvēpu filtrs izpūtējs izplūdes gāzes dīzeļa
Foto: Shutterstock

No nākamā gada 1. janvāra dīzeļdzinēja automašīnas tehniskajā apskatē sagaida izmaiņas. Ar ikgadējās tehniskās apskates stacijās ierīkotajām jaunajām iekārtām tiks pārbaudīts, vai automašīnai ir uzstādīts cieto daļiņu jeb kvēpu filtrs (DPF), informē TV raidījums "Zebra".

Izmaiņas attieksies uz vieglajiem pasažieru automobiļiem un komercauto ar masu līdz trīsarpus tonnām.

Jaunā pārbaudes metode tiks veikta automašīnām, kurām pirmreizējā reģistrēta ir pēc 2013. gada 1. janvāra.

"Ja tiks konstatētas nepilnības, varu nomierināt, ka būs pārejas periods, attiecīgi būs dots gads, lai novērstu nepilnības. Savukārt sākot ar 2026. gadu, attiecīgu neatbilstību gadījumā tas uzreiz tiks vērtēts ar "2", un ar šādu automobili, kam ir izgriezts kvēpu filtrs, tehnisko apskati iziet vairs nevarēs," skaidro CSDD tehniskā departamenta vadītājs Juris Dreimanis.

Foto: Shutterstock

Līdz šim dīzeļmašīnām tehniskajā apskatē dūmainību pārbaudīja pie motora augstiem apgriezieniem, tomēr tehniskās apskates staciju rīcībā nonākušās jaunās ierīces ļaus to pārbaudīt līdzīgi kā benzīna mašīnām – pie motora brīvgaitas apgriezieniem. Šī jaunā pārbaudes metode dzinējam būs saudzīgāka un ātrāka, sola CSDD.

Dīzeļa automašīnām kvēpa filtrs ir pieejams gan rūpnīcas oriģinālais, gan, piemēram, Ķīnas alternatīvas. Ja automobiļa rūpnīcā uzstādītais ir izgriezts vai vairs nedarbojas, tad, piemēram, 10 gadus vecam "VW Passat", kas atbilst "Euro V" normām, kvēpu filtrs maksā no 500 eiro, savukārt ražotāja oriģinālais var maksāt pat pāris tūkstošus. Turklāt retākiem auto modeļiem alternatīvas var arī nebūt.

Viena no alternatīvām, ja oriģinālais dīzeļdzinēja kvēpu filtrs vairs nefunkcionē optimāli, ir to izmazgāt. Cieto daļiņu filtrs ir kā šūnveida elements, kas ar gadiem un nobrauktajiem kilometriem aizaug ar kvēpiem. Ar speciālu ķīmijas un ūdens maisījumu, mazgājot ar spiedienu, šī filtra mūžu ir iespējams pagarināt. Pirms mazgāšanas pakalpojuma sniedzējs ar endoskopisko videokameru pārliecinās, vai filtra elements nav sadrupis – tādā gadījumā to glābt vairs nav iespējams.

Foto: Shutterstock

No dīzeļdzinēja darbības atmosfērā nonākošās cietās daļiņas jeb kvēpi ir tik sīki, kas tos ar aci nav iespējams saskatīt, tie ir par 30 kārtām mazāki nekā cilvēka mata apkārtmērs. Šādi dīzeļmotora kvēpi ir kancerogēni un var izraisīt plaušu vēzi.

"Nu, ko, blēži, sapratāt!? Tagad jums vairs nebūs braukt ar mašīnu bez cieto daļiņu filtra. Jums vēl ir laiks pārdomām – kāds gads pusotrs. Bet padomājiet – vai nu uzlieciet to filtru atpakaļ, kas arī būs dārgi, vai arī norakstiet to savu mašīnu lūžņos un vairs nečakarējieties! Katrā ziņā – turpmāk mēs visi elposim nedaudz tīrāku gaisu," rezumē raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!