Foto: Shutterstock

Pērn Latvijā ceļu satiksmes negadījumos cietuši vairāk nekā 500 velobraucēji un aptuveni 400 elektrisko skrejriteņu vadītāji, kuru vidū vismaz ceturtā daļa ir nepilngadīgie. Īpaši daudz negadījumu notiek vasarā, kad ielās ir vairāk velosipēdistu nekā pārējos gadalaikos.

Lai stiprinātu neaizsargātāko satiksmes dalībnieku izpratni par ceļu satiksmes drošību, apdrošināšanas akciju sabiedrība "BTA" sadarbībā ar Valsts policiju, Rīgas pašvaldības policiju un Policistu Velobiedrību organizē informatīvo kampaņu "Velopatruļa".

Kampaņas ietvaros apdrošinātāji, policisti un velosipēdu tehniskie eksperti aizvadītajā sestdienā pie iepirkšanās centra "Akropole Alfa" vairākiem desmitiem interesentu atgādināja par būtiskākajiem drošības aspektiem un bez maksas pārbaudīja velosipēdu tehnisko stāvokli. Tuvākajās nedēļās Rīgā notiks vēl četras šādas akcijas.

Foto: Publicitātes foto

Valsts policijas dati liecina, ka situācija ar mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku drošību aizvien nav pietiekama laba. Negadījumu, kuros iesaistīti elektrisko skrejriteņu vadītāji, skaits kopš 2020. gada četrkāršojies – ja 2020. gadā reģistrēti 102 šādi ceļu satiksmes negadījumi, tad pērn jau 420. Turklāt viena no grupām, kas bieži iekļūst šādos negadījumos, ir jaunieši vecumā no 17 līdz 21 gadam, un liela daļa avāriju ir smagas. Tajās savainotie gūst ilgstoši ārstējamas traumas vai pat paliekošas veselības problēmas.

Velosipēdisti pēdējos pāris gados kļuvuši uzmanīgāki, taču kopējais ceļu satiksmes negadījumu skaits joprojām ir augsts. Pērn policija reģistrēja 725 negadījumus, kamēr 2019. gadā to skaits bija 919. Īpaši satraucoši, ka gandrīz piektā daļa no cietušajiem ir bērni. Visvairāk negadījumu ar velosipēdu un elektrisko skrejriteņu iesaisti notiek gada siltajos mēnešos – no maija sākuma līdz septembra beigām.

"Satiksmes negadījumos cietušo bērnu un jauniešu lielais skaits ir nopietns signāls, ka visai sabiedrībai būtiski jāuzlabo uzvedība uz koplietošanas ceļiem. Atbildīgākiem jākļūst kā automašīnu, tā velosipēdu un elektrisko skrejriteņu vadītājiem. Tādēļ kopā ar policijas pārstāvjiem uzrunāsim jaunos satiksmes dalībniekus un stāstīsim, kā samazināt riskus satiksmē un kā izvairīties no neparedzētiem izdevumiem avārijas gadījumā," kampaņas būtību izskaidro "BTA" valdes locekle Evija Matveja, vienlaikus atgādinot, ka arī velosipēdus var un vajag apdrošināt.

Kampaņas laikā "Velopatruļa" dalībnieki sastopami pie iepirkšanās centra "Akropole Alfa", kur sniedz padomus par drošu braukšanu, bez maksas veic velosipēdu tehnisko pārbaudi, kā arī konsultē par velosipēdu un skrejriteņu apdrošināšanas iespējām.

"Lai ceļu satiksmes negadījumos neciestu mazāk aizsargātie satiksmes dalībnieki, pats galvenais ir parūpēties par drošību braukšanas laikā. Lai brauciens nebeigtos ar nelāgām un sāpīgām traumām, būtiski atcerēties, ka bērniem obligāti galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei, tā ieteicama arī pieaugušajiem pašu drošībai. Tāpat, lai kritiena laikā pasargātu sevi no dažādām traumām, ir ieteicams braukšanas laikā lietot ceļu un elkoņu aizsargus. Būtiski ievērot īpašu piesardzību šķērsojot brauktuvi, krustojumu vai izbrauktuves no pagalmiem. Pirms došanās ceļā, aicinām gan pieaugušos, gan vecākus kopā ar bērniem pārbaudīt un pārliecināties par velosipēda tehnisko kārtību – tam jābūt aprīkotam ar bremzēm un gaismu atstarotajiem. Braucot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos, velosipēdam abos tā sānos, riteņu abās pusēs, jābūt aprīkotam ar gaismas atstarotājiem, priekšpusē jābūt aprīkotam ar baltu atstarotāju, bet aizmugurē ar sarkanu atstarotāju, kā arī priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim," uzsver Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Prevencijas nodaļas galvenā inspektore Līga Trukšāne.

Tā kā galvaspilsētā vasaras periodā gan iedzīvotāji, gan pilsētas viesi labprāt izmanto velosipēdus, šajā laikā Rīgā sabiedrisko kartību un drošību uzrauga arī Rīgas pašvaldības policijas velo ekipāžas. Galvenie velo ekipāžu uzdevumi ir kontrolēt autovadītājus, kuri savus transportlīdzekļus novieto uz ietvēm un velosipēdu ceļiem, kā arī piegādes transporta stāvvietās. Īpaša policijas velo ekipāžu uzmanība tiek pievērsta galvaspilsētas centram.

Savukārt kopš maija sākuma Rīgas pašvaldības policijas darbinieki uzrauga, kā koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītāji ievēro galvaspilsētā noteiktās zonas, kurās ir spēkā koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu novietošanas aizliegums, kā arī to, kā tiek ievēroti ātruma ierobežojumi noteiktās zonās Rīgā, kur koplietošanas transportlīdzekļa ātrums nedrīkst pārsniegt 20 km stundā. Šo izmaiņu mērķis ir veidot drošāku vidi galvaspilsētā, aizsargājot ceļu satiksmes dalībnieku, īpaši mazāk aizsargāto, intereses un drošību, kā arī novērst negadījumus, tostarp veicināt koplietošanas transportlīdzekļu vadītāju drošu pārvietošanos un koplietošanas mikromobilitātes rīku izmantošanu ar cieņu pret citiem satiksmes dalībniekiem.

"Velopatruļas" komanda būs satiekama pie "Akropole Alfa" B ieejas šajos datumos: 17. augusts, 13.00-16.00; 23. augusts, 13.00-16.00; 30. augusts, 13.00-16.00; un 6. septembris, 13.00-16.00.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!