luksof
Foto: Shutterstock

Ikkatrā valstī ir virkne noteikumu un likumu, kas veidoti, lai uzlabotu drošību uz ceļa un parūpētos, ka tiek ņemti vērā arī citi satiksmes dalībnieki. Taču ir daži noteikumi, kas izbrīna gan tūristus, gan arī pašus iedzīvotājus. Auto datu uzņēmuma "carVertical" eksperti ir atlasījuši dažus no neprastākajiem ceļu satiksmes noteikumiem visā pasaulē.

Samazināts ātrums, braucot cauri peļķēm

Daudzi kājāmgājēji noteikti ir piedzīvojuši nepatīkamu situāciju, kad tiek apšļakstīti no galvas līdz kājām, garām pašaujoties automašīnai, kas izbraukusi caur peļķi. Apvienotajā Karalistē šādi neapdomīgi autobraucēji var piesaistīt policijas uzmanību. Atkarībā no notikuma apstākļiem autovadītājs var iedzīvoties 120 līdz 6000 eiro lielā naudassodā, kā arī iegūt soda punktus.

Nulles tolerance pret trokšņiem

Šveicieši augstu vērtē naktsmieru, tādēļ ir dažādi noteikumi un likumi, kas regulē trokšņošanu. Piemēram, no pulksten 22.00 vakarā līdz 7.00 no rīta ir aizliegts skaļi aiztaisīt auto durvis, motora pārsegu un bagāžnieka vāku.

Tāpat autobraucējiem apdzīvotās vietās ir aizliegts strauji palielināt ātrumu un traucēt mieru. Apstājoties ar luksoforu regulējamā krustojumā, dzinējam ir jābūt izslēgtam.

Neparastākie ASV likumi

Paši neparastākie ar automašīnām saistītie likumi pastāv Amerikas Savienotajās Valstīs. Ohaio štata Jangstounas pilsētā ir aizliegts piedzīvot situācijas, ka auto pēkšņi ir beigusies degviela. Pašvaldība aicina autobraucējus tvertnē uzturēt atbilstošu degvielas līmeni, lai noslāpuši transportlīdzekļi nebloķētu krustojumus un neapdraudētu citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Ņūdžersijā stingri regulē personalizētu transportlīdzekļu numurzīmju izsniegšanu. Ja autovadītājs ir pieķerts, braucam dzērumā vai arī sodīts par pārgalvīgu braukšanu, tad uz desmit gadiem tiek aizliegts iegūt personalizētu numurzīmi.

Savukārt Delavēras štata Fenvikailendā ir aizliegts transportlīdzeklī gulēt, pārģērbties vai gatavot ēdienu.

Nekādas uzmanības novēršanas braukšanas laikā

Uzmanību novērsošas darbības var ietekmēt transportlīdzekļa vadāmību, tādēļ dažas valstis cenšas autobraucējus pasargāt pašus no sevis. Piemēram, Kiprā braukšanas laikā ir aizliegts ēst vai dzert.

Rokas izstiepšana caur logu

Austrālijā autobraucējiem ir aizliegts doties ceļu satiksmē ar jebkādu ķermeņa daļu izstieptu ārpus automašīnas, piemēram, ārā caur logu. Šis likums ir paredzēts, lai novērstu negadījumus, automašīnām apbraucot vai apsteidzot citai citu. Vienīgais izņēmums ir pieļaujams, ja nestrādā automašīnas pagrieziena rādītāji – tad vadītājam ir atļauts ar roku signalizēt par virzienu, kurā plāno doties.

Ne visās valstīs ir atļauti videoreģistratori

Šveicē ir aizliegts nemitīgi filmēt ceļu satiksmi ar videoreģistratoru, kas novietots uz auto priekšējā paneļa vai vējstikla. Videokameras drīkst būt ieslēgtas, tikai lai iemūžinātu nozīmīgus notikumus satiksmē. Personām, kas ir iemūžinātas ierakstā, ir jāinformē par filmēšanu. Tiesa – cik lielā mērā šis likums tiek praktizēts un uzraudzīts, ir labs jautājums, uz kuru, iespējams, nevarētu atbildēt pat paši šveicieši.

"Vairākās valstīs autobraucējiem ir atļauts izmantot uz priekšējā paneļa uzstādītas videokameras, lai pierādītu avārijas apstākļus. Savukārt citās tos izmantošana ir stingri kontrolēta vai pat pilnībā aizliegta," saka uzņēmuma "carVertical" transportlīdzekļu eksperts Mats Buzelis.

Šajā ziņā stingrākie ir portugāļi – citu satiksmes dalībnieku filmēšana ir pilnībā aizliegta, kā arī automašīnā nedrīkst atrasties videokamera. Arī Luksemburgā ir aizliegta videoreģistratoru izmantošana, taču tos drīkst uzglabāt automašīnā.

Vācijā un Beļģijā ir atļauti videoreģistratori, taču likumā ir atrunātas uzfilmētā materiāla izmantošanas iespējas, lai aizsargātu kadros iemūžināto personu privātumu.

Auto nav vietas sarunām

Daudzas avārijas tiek izraisītas, jo autovadītājiem ir novērsta uzmanība uz satiksmē notiekošo. Lai samazinātu negadījumu skaitu, 2015. gadā Francijā ar likumu tika aizliegts izmantot austiņas braukšanas laikā.

Kā minēts likumā, autovadītājiem, runājot tālruņa zvanā pat ar bezvadu ierīcēm, nav iespējams pilnībā pievērst uzmanību ceļu satiksmei, kā rezultātā ir risks iekļūt negadījumā.

Ceļu izmantošana tikai konkrētās dienās

Lai novērstu paaugstinātu transportlīdzekļu daudzumu satiksmē, Filipīnu galvaspilsētā Manilā ir noteikts, kurās dienās drīkst tikt izmantoti atsevišķi ceļi. Piemēram, ja automašīnas numurzīme beidzas ar skaitli 1 vai 2, tad pirmdienās no pulksten 7.00 līdz 19.00 ir aizliegts doties pa konkrētiem ceļiem. Taču daļa autobraucēju šo likumu apiet, ikdienā izmantojot divus spēkratus.

Āzijas valstīs ir novērojami dažādi centieni ierobežot automobiļu skaitu. Piemēram, Indonēzijas galvaspilsētā Džakartā daļu ielu un ceļu drīkst izmantot tikai tad, ja automašīnā atrodas vismaz trīs personas.

Ir svarīgi kopt auto

Dodoties uz Rumāniju, autobraucējiem ieteicams regulāri nomazgāt auto. Ja policijas ekipāža ieraudzīs, ka transportlīdzekļa logi ir netīri un ierobežo redzamību, tad autovadītājs var tikt pie naudassoda.

Likumā nav atrunāts netīrības līmenis, pie kāda var tikt piesaistīta policistu uzmanība, tādēļ katrs gadījums tiekot izskatīts individuāli.

Drošības jostas nav nepieciešamas, braucot pa ledu

Igaunijā ziemā tiek izveidoti īpaši ledus ceļi, tādējādi ļaujot autovadītājiem konkrētās vietās doties pāri ezeram vai upei, lai ātrāk nonāktu galamērķī. Likumā ir stigri atrunātas iespējas, kā var tikt izmantoti ledus ceļi, tādēļ autobraucējiem jābrauc uzmanīgi.

Uz ledus ceļiem ir aizliegts apdzīt, kā arī brauciena laikā nedrīkst izmantot drošības jostas. Pa ledus ceļiem drīkst doties tikai dienas gaišajā pusē. Redzamībai ir jābūt vismaz 300 metri. Miglas apstākļos došanās pa ledus ceļu ir aizliegta, jo redzamība samazinās līdz tikai dažiem metriem.

"Prasība neizmantot drošības jostas, braucot pa ledu, var šķist dīvaina, taču tā palielina iespējamību izglābties no spēkrata negadījuma brīdī, piemēram, auto ielūstot ledū," precizē Buzelis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!