Foto: Shutterstock

Reaģējot uz viltus vēsti par viņa nāvi, amerikāņu rakstnieks Marks Tvens reiz teica – ziņojums par manu nāvi ir pārspīlējums. Tagad slavenie vārdi, biežāk pārfrāzēti kā "baumas par manu nāvi ir stipri pārspīlētas", nāk prātā, pārraugot elektroauto skaitļus. Lai gan jauno auto tirdzniecība dažās valstīs tik tiešām ir sarukusi un sabiedrībā sabiezē šaubas par elektrisko auto perspektīvām, statistika liecina, ka tie joprojām gūst panākumus.

Tiesa, ne visi ražotāji var lepoties ar sasniegumiem, un ar problēmām saskaras pat nozares līderi. Piemēram, kamēr "Kia" sasniedza jaunus rekordus, jomas pioniera "Tesla" rezultāti pasliktinājās, bet "Volkswagen" (VW) grupas centieni gūt progresu nedeva cerētos rezultātus.

"Šis ir interesants brīdis, jo elektrotransporta ieviešanu ir satricinājuši vairāki faktori, sākot ar izmaiņām subsīdijās un beidzot ar sabiedrības demaršu. Lai procesu padarītu raitāku, iespējams, būs nepieciešamas korekcijas kā no ražotāju, tā regulatoru puses. Tomēr kopumā būtiskas pārmaiņas pašreizējā kursā es neredzu. Un tas nekas, ka skeptiķi jau steidz svinēt elektro segmenta bēres, sārtā šīs mašīnas neviens nemetīs. Ražotāji turpinās pilnveidot tehnoloģijas, tirgū ienāks modeļi par jēdzīgu cenu, un infrastruktūra attīstīsies. Cita lieta – elektroauto skaita pieaugums varētu būt citāds, nekā prognozēts," saka autožurnālists un "Latvijas Gada auto" žūrijas biedrs Toms Timoško.

Vācija nospiež bremzes

Eiropas Savienībā 2024. gada pirmajā pusgadā jaunu elektromobiļu tirgus pieauga par 1,3 procentiem. Visspēcīgāk noietu nobremzēja Vācija, kur politiķi, saskaņojot 2024. gada budžetu, pēdējā brīdī pēkšņi apturēja visus iegādes stimulus. Tāpēc daudzi potenciālie pircēji nolēma nogaidīt, līdz pieaugošais piedāvājums un dabīgā konkurence pamudinās ražotājus pašus samazināt cenas. "Daļa cer, ka tas sakritīs ar jaunām subsīdijām, kuras, visticamāk, tiks ieviestas no 2025. gada, kad stāsies spēkā jaunie ES transporta emisijas mērķi," vasaras sākumā sacīja Eiropas zaļā kursa lobija "Transport & Environment" pārstāvji.

Rezultātā Vācijā, kas ir ES lielākais tirgus, jaunu elektroauto pārdošana saruka par 16,4%, bet Zviedrijā līdzīgu iemeslu dēļ noiets samazinājās gandrīz par piektdaļu. Neraugoties uz negatīvo tendenci Vācijā, 2024. gada pirmajā pusgadā jaunu elektromodeļu tirdzniecība ES pieauga par 9,4%. Ievērojams kāpums bija Beļģijā (+48%)

Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.

Lūdzu, uzgaidi!

Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...

Loading...

Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!