Foto: Publicitātes foto

Zviedrijā ir radīts akumulators, kas par 70% palielinās elektromobiļu sniedzamību jeb nobraucamos kilometrus ar pilnu uzlādi. Baterijas elements ir izgatavots no oglekļa šķiedras, un tas ne tikai uzkrāj enerģiju, bet arī var darboties kā konstrukcijas nesošais elements. Nākotnē šādas baterijas ievērojami samazinās automobiļu svaru un vienlaikus palielinās izmantojamo telpu automobiļa salonā.

Pētnieki no Čalmersa Tehnoloģiju universitātes Gēteborgā ir izveidojuši tā dēvētā bezmasas enerģijas avota laboratorijas paraugu, kas paver ceļu kredītkartes biezuma viedtālruņiem un tālas sniedzamības elektriskajiem automobiļiem.

Foto: Publicitātes foto

Eksperimentālā baterija ir izgatavota no oglekļa šķiedras, tā ir īpaši izturīga un to var izmantot kā enerģijas struktūras elementu. Samērā zemo īpatnējo jaudu – 30 vatstundas uz kilogramu – kompensē masas ietaupījums, kas, pēc aplēsēm, ļauj palielināt elektromobiļu sniedzamību par 70 procentiem.

Teorētiski šāda baterija varētu daļēji vai pilnībā aizstāt automobiļa virsbūvi, un jau tagad kompozītmateriāla šūna ir tikpat stingra kā alumīnijs. Kā anodu un katodu tajā izmanto oglekļa šķiedru, kā arī daļēji cietu elektrolītu, kas ir mazāk uzliesmojošs nekā šķidrais elektrolīts.

Bezmasas akumulatoriem nav nepieciešami vara vai alumīnija strāvas kolektori, kas vēl vairāk samazina kopējo svaru. Nav nepieciešami arī tādi metāli kā kobalts un mangāns. No trūkumiem jāmin zems jonu kustības ātrums starp elektrodiem, tāpēc tam ir zema izejas jauda.

Ķīnā 2023. gadā tika radīts litija elements ar rekordlielu īpatnējo jaudu – 711,3 vatstundas uz kilogramu. Laboratorijas paraugu ieguva Ķīnas Zinātņu akadēmijas Fizikas institūta studentu komanda, un teorētiski šādas baterijas varētu izmantot arī elektriskajos lidaparātos. Augsto veiktspēju palīdzēja sasniegt principiāli atšķirīga iekšējā struktūra ar plānām ārējām sieniņām, kā arī daudzsološi anoda un katoda materiāli.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!