Liela daļa autoražotāju cenšas pieturēties pie savu modeļu dizaina, lai tas sagādātu prieku vairākumam. Tāpēc uz ielām ir tik daudz automobiļu, kas izskatās vienādi. Bet šad tad ir dumpinieki, kas uzdrošinās eksperimentēt. Reizēm tas izdodas, citreiz nē. No kā tas atkarīgs un kāda varētu būt tā ietekme uz automobiļu dizaina nākotni?
Monētas divas puses
"Fiat Multipla" vairākos medijos ir nosaukts par visu laiku neglītāko automobili. Lai gan šī modeļa dizains piesaistīja vairuma uzmanību, praktiski tas pārsteidza ar salona izkārtojumu: "Multipla" bija plašs automobilis ar trim sēdvietām priekšpusē un trim aizmugurē.
Arī "Pontiac Aztek", kas parādījās Ziemeļamerikā 2001. gadā, tika uzskatīts par neglīto pīlēnu, markas dīleri nevēlējās turēt šo modeli savos salonos, kaut arī tas bija viens no pirmajiem patiesajiem krosoveriem, kas šodien tiek burtiski pielūgti. Tie ir acīmredzami piemēri, kas liecina, ka drosmīgs dizains ne vienmēr izdodas.
Bet monētai ir arī otra puse. Kad Kriss Bengls pārņēma BMW galvenā dizainera amatu, sabiedrība kritizēja viņa veidojumus, jo vācu "premium" spēkrati vienmēr bijuši pazīstami ar savām klasiskajām formām un elegantajām detaļām – tomēr viņš izvēlējās drosmīgu pieeju. Pēc diviem gadu desmitiem auto entuziastu sirdis iekaroja E60 sērijas BMW 5. sērija, bet 6. sērijas kupeja un "Z4" rodsters no Bengla perioda šodien sasnieguši iekārojamas klasisku statusu. Pēdējā laikā BMW atkal sācis eksperimentēt ar savu dizainu, saskaroties ar ievērojamu kritiku, tomēr, neskatoties uz to, markas pārdošanas apjomi turpina pieaugt.
Drosmīgai pieejai dizainā var būt divi iznākumi: tā var izdoties vai arī neizdoties. Rezultātā lielākā daļa autoražotāju izvairās eksperimentēt un vēlas izdabāt visiem potenciālajiem klientiem. Tāpēc arī interesants dizains ir tik rets ielās: automašīnas un to formas ir vienādas, atšķiras tikai dažas detaļas.
Tradīciju jaunie lauzēji
Bet vēl ir palikuši daži drosmīgie. Tagad korejieši, kas jau ir nostiprinājušies globālajā tirgū, nolēmuši eksperimentēt ar automašīnu formām un detaļām. Īpašu uzmanību piesaista "Kia" jaunākie elektromobiļi, kas iemieso jauno "apvienoto pretstatu" dizaina valodu. Protams, "EV6", "EV9" un drīzumā tirgū gaidāmais "EV3" ir saņēmuši dažādas reakcijas: vieniem nepatīk izlēcošas automašīnas, bet citi priecājas par jaunajiem vēsmām, kas uzspodrinās šobrīd drūmo ainu ielās.
Dizaina eksperti jau novērtējuši "Kia" stilu, kas aizkrāso tradicionālās estētiskās robežas un apvieno dinamismu un harmoniju, kā arī piešķīruši korejiešu autoražotājam šogad labākā auto dizaina balvu Milānas modes nedēļā.
"Korejiešiem ir izdevies radīt krasi atšķirīgus, tomēr joprojām atpazīstamus modeļus. Piemēram, "EV6" un "EV9" – tiem gandrīz nav kopīgu līniju: viens slaids, bet otrs – stilīga kaste. Tiem modeļiem ir daudz sarežģītu detaļu, nav īsti pareizu proporciju, bet pats galvenais, ka nekas šajos automobiļos nav ārpus konteksta.
Lai gan "EV9" virsbūves garais priekšgals un nošķeltā aizmugure varētu šķist neatbilstoša, dizaina elementi tos gudri vieno. Tas ir nepārprotami identificējams kā "Kia". Uzskatu, ka dizaineri vienkārši mērķē uz dažādām pircēju kategorijām. Var tikai pozitīvi apskaust, ka viņiem ir tāda brīvība eksperimentēt ar dizainu. Man tas šķiet intriģējošāk nekā, piemēram, "Audi" dizains, kur grūti atšķirt, vai tu skaties uz "A4", "A6" vai "A8" modeli," norāda Lietuvas televīzijas šova "Autopilots" vadītājs Vītenis Kudarausks.
Vai tas var ietekmēt visu auto dizainu?
Vai šāds īpatnējs dizains var noteikt toni arī citiem ražotājiem? Vai tas varētu iedvesmot tos pieņemt drosmīgākus lēmumus? Pēc eksperta teiktā, autobūves vēsturē šādas situācijas ir notikušas. V. Kudarausks norāda, ka jaunākais būtiskais satricinājums Eiropas auto dizainā noticis tūkstošgades mijā. Toreiz "Renault" iepazīstināja ar saviem jaunajiem "Megane", "Laguna" un "Clio" otrās paaudzes modeļiem – tie bija pilnīgi atšķirīgi un radikāli salīdzinājumā ar citiem tās ēras automobiļiem.
"Ielās brauca apaļīgi, vizuāli nolaizīti modeļi, bet "Renault" izcēlās ar asām, stingrām līnijām, brīžiem dīvainiem, bet drosmīgiem lēmumiem. "Megane" "platā dibena" birka varbūt nav labs kompliments automašīnai, taču tā kļuva par vienu no iekārojamākajām Eiropā. Kopš tā laika, pēc 2000. gadiem, sāka mainīties arī citu auto dizains, "Mazda 6" kļuva par krasi atšķirīgu auto, "Opel Vectra" kļuva stūraināks, masveida autoražotāji sāka radīt drosmīgākus modeļus," vēstures pavērsienus atceras auto eksperts.
Vai "Kia" jaunajam dizainam varētu sekot citi ražotāji? V. Kudarauskas tā nedomā, jo mūsdienās visi auto dizaineri meklē oriģinalitāti un ekskluzivitāti. Formās tas ne vienmēr atspoguļojas, bet detaļās tas noteikti ir redzams: priekšējie režģi, lukturi, atsevišķas līnijas. Pēc auto eksperta teiktā, lai dizainu atdarinātu arī citi, tam jābūt vai nu ar izcilām praktiskām īpašībām, vai arī ārkārtīgi populāram.
Droši var pieņemt, ka "Kia EV9" taisnstūra paralēlskaldņu formas redzēsim arī citos modeļos, jo šī ģeometriskā forma nodrošina pēc iespējas lielāku salona ietilpību, un "EV9" patiesi ir viens no pirmrindniekiem šajā ziņā. Arī "EV3" modelis ir ļoti drosmīgi veidots, tāpēc interesenti būs redzēt, kā uzņems pircēji. Autožurnālists norāda, ka sabiedrība Eiropā ir visai atvērta inovācijām, taču Baltijas valstīs autobraucēji gan ir diezgan konservatīvi.
"Mēs uz visu skatāmies atturīgi, pasniedzam sevi kā tradicionālus cilvēkus, baidāmies no inovācijām un sekojam senām klišejām, mums nepatīk izlecošas lietas. Vēlētos, lai transportlīdzekļi mūsu ielās būtu krāsaināki un interesantāki, bet mums ir grūti pieņemt kaut ko jaunu, tāpēc braucam tikai ar pelēkiem, baltiem un melniem universāļiem un apvidniekiem. Varbūt tas mainīsies ar jaunākām paaudzēm," rezumē V. Kudarausks.