Krievijā iecienīto ķīniešu "Zeekr" automobiļu pircēji riskē, ka viņu jaunā automašīna tiks pārvērsta par "ķirbi" jeb attālināti elektroniski bloķēta. Ķīnas autoražotājs sola sākt bloķēt automašīnas, kas tiek izvestas ārpus Ķīnas bez tā atļaujas, izdevumam "The Moscow Times" pastāstīja avoti dīleru pārstāvniecībās.
Šāda līmeņa mūsdienīgs elektromobilis būtībā ir augsto tehnoloģiju rīks, medijam skaidro viens no dīlera pārstāvjiem: "Zeekr" darbībai nepieciešama ražotāja autorizēta SIM karte, un ražotājam ir plašas iespējas attālināti ierobežot tā darbību, lai automobilis kļūtu vairs nelietojams.
Uzņēmums jau jūnijā brīdināja partnerus, ka vērsīsies pret neatļautu eksportu, un solīja atslēgt multimediju funkcijas "pelēkā" importa automobiļos. Septembrī tas paziņoja, ka iedala savus elektromobiļus pēc VIN divās kategorijās – vietējam tirgum un eksportam – un bloķēs pirmās kategorijas automobiļus, ja tie tiks izvesti no Ķīnas, izdevumam pastāstīja trīs "Zeekr" importētāji.
Pēc viņu teiktā, bloķēšana tiks piemērota automašīnām, kas no montāžas līnijas izbraukušas pēc 9. septembra. Iekšzemes tirgum paredzētajām versijām, mēģinot darboties ārpus Ķīnas, tiks atslēgta uzlādes iespēja, motora jauda tiks samazināta un galu galā pēc apstāšanās tas vairs neieslēgsies. Vienlaikus automašīnas ekrānā ķīniešu valodā parādīsies paziņojums, ka automašīna ir atstājusi autorizēto tirdzniecības zonu un tās transporta funkcijas un tīkla savienojums ir ierobežots, ziņo "The Moscow Times" sarunu biedri, kuri šos paziņojumus redzējuši kļūdu katalogā.
Lai atrisinātu problēmu, viņi iesaka sazināties ar pilnvaroto izplatītāju vai nospiest pogu un nosūtīt atbloķēšanas pieprasījumu. Pagaidām "The Moscow Times" nav izdevies atrast informāciju par reāliem "Zeekr" bloķēšanas gadījumiem Krievijā, kā arī Kazahstānā un Kirgizstānā – neoficiāli eksportētie automobiļi, uz kuriem tas varētu attiekties, no Ķīnas tur vēl nav nonākuši, skaidro kāda auto tirdzniecības uzņēmuma darbinieks: "Taču, kā mūs informēja, problēmu neesot iespējams atrisināt nekādā citā veidā, kā vien atgriežot automašīnu Ķīnā."
Krievijā nav oficiāla "Zeekr" dīlera, taču ir uzņēmumi, kas apgalvo, ka iepērk automašīnas saskaņā ar tiešajiem eksporta līgumiem ar ražotāju – to darbinieki apliecināja "The Moscow Times", ka ar šādām automašīnām problēmu nebūs. Izdevuma sarunu biedri dīleru pārstāvniecībās uzskata, ka Krievijā potenciāli aptuveni trešdaļa "Zeekr" automobiļu ir ievestas "pelēkajā" importā.
Atliek tikai jautājums, vai šāds imports turpināsies tādā pašā apjomā. "Cik man zināms, pirmkārt, pārdevēji cenšas mainīt pārdošanas shēmas un iegūt lētākos "Zeekr" eksporta variantus loģistikas un citu izmaksu ziņā, un, otrkārt, jau notiek aktīva diskusija par bloķēšanas apiešanu. Iespējams, mūsu IT ģēniji kaut ko izdomās. Ir atrasti apvedceļi citām Ķīnas automobiļu markām, piemēram, "Voyach", kā arī pretpasākumi dažādu sistēmu un funkciju bloķēšanai tādiem rietumvalstu "premium" klases automobiļiem kā BMW un "Mercedes-Benz"," stāsta kāds Krievijas konsultants automobiļu biznesā. Un "pelēko" "Zeekr" īpašnieki ātri atrada veidus, kā apiet ražotāja šovasar ieviesto multimediju sistēmas bloķēšanu, atgādina elektromobiļu pārdevējs no Kazahstānas.
"Zeekr" šobrīd ir visvairāk pārdotais elektromobiļu zīmols Krievijā. Savā segmentā tas ir salīdzinoši lēts, bet ļoti moderns. Saskaņā ar "Avtostat" datiem astoņu mēnešu laikā Krievijā reģistrēti 5559 "Zeekr", kas ir 76 reizes vairāk nekā tajā pašā periodā 2023. gadā. Kopumā Krievijā no janvāra līdz augustam tika pārdoti 12 689 jauni elektromobiļi. Salīdzinājumam – pseidokrievu zīmoli "Moskvich" un "Evolute", kas pēc pārdošanas apjoma ieņem otro un trešo vietu, astoņos mēnešos pārdeva attiecīgi vien 986 un 912 automobiļus.
"Premium" klases "Zeekr 001" dīleru salonos maksā no sešiem miljoniem rubļu (58 tūkstošus eiro), savukārt mazie tirgotāji to spēj piedāvāt no pieciem miljoniem rubļu (48 tūkstošiem eiro). "Ļoti iespaidīgais "Zeekr X" pilsētas apvidnieks maksā no četriem miljoniem rubļu (39 tūkstoši eiro), bet līdzīgs BMW elektriskais apvidnieks, no kura acīmredzami iedvesmojušies ķīniešu dizaineri, maksā vairākkārt dārgāk," Ķīnas zīmola popularitāti krievu vidū skaidro autobiznesa konsultants.
Jau rakstījām, ka pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā rietumvalstu kompānijas pameta agresorvalsts tirgu, kā rezultātā jauno automobiļu tirgu pārņēma Ķīnas produkcija. Savukārt nesankcionēti ievestie rietumu spēkrati pēc iespējas tiek attālināti bloķēti ar programmnodrošinājuma palīdzību. Piemēram, nesen Čečenijas vadītājs Ramzans Kadirovs publiski dusmojās, ka "Tesla" attālināti bloķējusi viņa "Tesla Cybertruck" elektrisko pikapu.