Foto: Shutterstock

Nereti daudziem autobraucējiem tieši partikulāro jeb cieto daļiņu filtrs (DPF), kas tautā dēvēts arī par kvēpu filtru, sagādā lielākās raizes, izejot tehnisko apskati. Eksperts Ints Purmalis, "Inter Cars Latvija" servisa iekārtu segmenta vadītājs skaidro, ko darīt, lai kvēpu filtrs nesagādātu raizes, kā to uzturēt vislabākajā kārtībā un ko darīt, ja reiz gadījies tā, ka tas ir izgriezts.

Jau pavisam drīz – no 2025. gada – Latvija būs to Eiropas valstu skaitā, kur tehniskās apskates laikā ar dīzeļdegvielas dzinējiem aprīkotām automašīnām tiks noteiktas un mērītas arī partikulārās daļiņas jeb tiks pārbaudīts, vai automašīnai ir uzstādīts, nav izņemts un darbojas cieto daļiņu filtrs.

Foto: Shutterstock

Zem tehniskās apskates darbinieku lupas ar speciālu iekārtu palīdzību tiks liktas visas ar dīzeļdegvielas dzinējiem aprīkotās automašīnas, kas ir jaunākas par 2013. gadu. Kārtība, kad automašīnās tiek pārbaudīta kvēpu filtra klātesamība un darbība, ir noteikta jau vairākās Eiropas valstīs, tostarp Nīderlandē, Beļģijā, Vācijā un Šveicē. Līdz šim Latvijā mērīja izmešu gaismas caurlaidību, taču no nākamā gada ar daudz smalkāku un precīzāku metodi tiks noteikts partikulāro jeb cieto daļiņu daudzums.

Kāpēc kvēpu filtrs nepieciešams un kā uzzināt, vai tas nav izgriezts

Cieto daļiņu filtrs automašīnā aiztur no izplūšanas gaisā partikulārās daļiņas. Tās ne tikai piesārņo gaisu, bet ieelpojot ir jo īpaši kaitīgas veselībai. "Diemžēl daudzas ar dīzeļdegvielas dzinējiem aprīkotās automašīnas pastiprināti dūmo, jo no tām šie kvēpu filtri ir izgriezti. Visbiežāk tas notiek, jo servisa darbinieki nav varējuši atrast citu veidu, kā atrisināt ar izmešiem saistītas problēmas. Tomēr tāda prakse nav pieļaujama, jo tad visas šīs kaitīgās daļiņas nonāk gaisā un arī mūsu elpceļos," stāsta Purmalis.

Runājot par to, vai un kā automašīnas īpašnieks, kas, piemēram, iegādājies lietotu auto, var uzzināt, vai viņa spēkratam ir vai nav saglabāts kvēpu filtrs, eksperts iesaka divas metodes. "Viena, vienkāršākā no metodēm, ir ar salveti noslaucīt izplūdes caurules iekšieni. Ja ir redzami kādi nosēdumi, netīrumi, visticamāk, automašīnai ir kādas problēmas ar izmešiem, kas būtu jāpapēta vairāk," stāsta Purmalis. Viņš piebilst, ka šī metode attiecināma uz auto, kas jaunāki par 2013. gadu, jo daudz vecākiem dīzeļa dzinēju auto šis varētu arī nebūt indikators.

Foto: Shutterstock

"Otra metode – no šā gada tirgū Latvijā ir pieejami arī partikulāro daļiņu mērītāji, kurus var iegādāties jebkurš autoserviss, un tad, ja nav pārliecības kā veiksies tehniskajā apskatē partikulāro daļiņu pārbaudē, ar šo iekārtu var doties uz kādu zinošu servisu vai izmantot tehniskās apskates staciju piedāvāto "testa pārbaudi". Šis veids būs gana precīzs," stāsta "Inter Cars Latvija" pārstāvis.

Ko darīt, lai kvēpu filtram nerastos problēmas

Eksperts norāda – visbiežāk kvēpu filtrs, kas nedarbojas kā nākas, norāda uz citām tehniskajām problēmām, kas ir automašīnā.

"Pirmā lieta, ar kuru Latvijā daudz grēko – iegādāties ikdienas vajadzībām ar tādu dzinēju aprīkotu auto, kas piemērots dzīvesveidam un braukšanas paradumiem. Ja auto īpašnieks dzīvo pilsētā un ikdienā nobrauc nelielus ceļa gabalus, mazākus par 50 km, tad faktiski dīzeļa dzinēja automašīna nav tā labākā izvēle – šeit daudz piemērotāki būs auto, kas aprīkoti ar benzīna vai hibrīda dzinējiem, vai elektroauto," stāsta Purmalis.

Viņš pauž, ka nereti vēlme ietaupīt, izvēloties lētāko degvielas veidu, ilgtermiņā neatmaksājas – dīzeļdegvielas dzinējs "pieprasa" regulārus tālus braucienus ikdienā, turklāt šo dzinēju remonts ir daudz dārgāks nekā benzīna dzinēju remonts.

Otrs solis, ko iesaka eksperts, ir kvalitatīvas dīzeļdegvielas iegāde. "Regulāra, kvalitatīva dīzeļdegviela noteikti ilgtermiņā palīdzēs izvairīties no kvēpu filtra likstām," pauž Purmalis.

Tāpat ieteicams ir neaizmirst par regulāru degvielas filtru maiņu.

Savukārt, ja problēmas ir radušās – vislabāk vērsties pie tādiem servisa speciālistiem, kas ikdienā darbojas ar konkrētiem dīzeļdegvielas dzinēju auto. Tas palīdzēs problēmas novērst un izvairīties no ieteikumiem kvēpu filtru vienkārši izgriezt vai arī risināt kādas citas, nesaistītas problēmas.

Kāds salīdzinoši nesens risinājums, kas tiek piedāvāts, lai uzlabotu kvēpu filtra darbību, ir šo filtru mazgāšana. "Vienkāršāks, bet mazāk efektīvs ir mazgāt šo filtru, nenoņemot no automašīnas. Otrs, visefektīvākais veids, ir mazgāt šo filtru ar speciālu iekārtu, pirms tam noņemot no automašīnas, pēc mazgāšanas to izžāvējot un tad ieliekot atpakaļ automašīnā," stāsta Purmalis. Šis būs īslaicīgs risinājums, bet, iespējams, kādam lētāks, nekā iegādāties jaunu kvēpu filtru.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!