Daudzās Eiropas valstīs, īpaši Vācijā, stereotipisks taksometra tēls jau sen ir "Mercedes-Benz" sedans. Tomēr pēdējos gados šis priekšstats ir krasi mainījies, un "Mercedes-Benz" dominējošā pozīcija taksometru tirgū strauji mazinās. Tomēr pārdošanas apjoma būtiskais kritums drīzāk ir stratēģisks lēmums, nevis nejaušība.
"Mercedes-Benz" taksometru biznesa sabrukums ir pārsteidzošs, ja aplūko skaitļus. Vācijā zīmola taksometru pārdošanas apjomi no 2024. gada janvāra līdz augustam (497 vienības) salīdzinājumā ar to pašu periodu 2023. gadā (1730 vienības) ir samazinājušies par 71 procentu.
Saskaņā ar tirgus izpētes analīzes datiem, kas sniegti Vācijas laikrakstam "Handelsblatt", starp šī gada pirmajos astoņos mēnešos pārdotajiem 497 "Mercedes-Benz" taksometriem bija 127 vienības E-klases modeļa (kritums par 90%) un tikai viena B-klases modeļa vienība (-95%). "Vito" minivens bija vienīgais modelis, kas saglabāja savu agrāko popularitāti.
Kopumā "Mercedes-Benz" daļa Vācijas taksometru tirgū samazinājās no dominējošiem 52 procentiem 2019. gadā līdz 38 procentiem 2023. gadā. Dati liecina, ka šogad tā samazināsies līdz tikai 13 procentiem, jo arvien vairāk taksometru pārvadātāju izvēlas citu zīmolu spēkratus.
Jaunais līderis Vācijas taksometru tirgū ir "Volkswagen", galvenokārt pateicoties "Touran" un "Caddy" kompakto vienapjoma auto panākumiem. Pat "Toyota" Vācijā tagad pārdod vairāk taksometru nekā "Mercedes-Benz", pateicoties īpašām "Corolla" un "RAV4" versijām.
1896. gadā Gotlībs Daimlers izgudroja mūsdienīgu taksometru, būdams pirmais, kurš motorizētus ratus aprīkoja ar speciālu skaitītāju. Līdz pat 2010. gadu beigām "Mercedes-Benz" ar lepnumu uzsvēra savu "tradicionālo sadarbību ar taksometru nozari". Kas izraisīja strauju tirgus daļas samazināšanos? Atbilde meklējama stratēģiskajās pārmaiņās attiecībā uz taksometru pārveidošanu.
Pagājušajā gadā "Mercedes-Benz" izpilddirektors Ola Kelleniuss paziņoja, ka zīmols pārtrauks piedāvāt rūpnīcas pārbūvētos taksometru modeļus un vairs nesniegs īpašas atlaides pārvadātājiem. "Pēc plašas testēšanas un tirgus analīzes mēs secinājām, ka pārdošanas un uzstādīšanas rādītāji pasažieru pārvadājumos nav pietiekami ilgtspējīgi, lai būtu iespējams izmantot dzīvotspējīgu rūpnīcas risinājumu," viņš paskaidroja Vācijas laikrakstam.
"Mercedes-Benz" kompānijas vadītājs "Handelsblatt" sacīja, ka taksometri "neatbilst zīmola luksusa standartiem", piebilstot, ka arī konkurenti BMW un "Audi" izvairās no šī segmenta. Tomēr būtisks faktors ir taksometru tirgus apjoms Vācijā. Katru gadu tiek reģistrēti tikai 6000 līdz 7000 jaunu taksometru, kas ir mazs skaitlis salīdzinājumā ar 2,8 miljoniem pārdoto jauno vieglo "Mercedes-Benz" automobiļu.
"Mercedes-Benz" turpinās piedāvāt limuzīnu pakalpojumu iespējas uz E-klases modeļa bāzes, taču turpmāk taksometru pārbūvi būs jāveic trešo pušu uzņēmumiem, kas savukārt ir mazāk pievilcīgi operatoriem finansiālu apsvērumu dēļ.
Neraugoties uz salīdzinoši nelielo tirgu, daži apgalvo, ka taksometri var palīdzēt zīmoliem palielināt pārdošanas apjomus, piedāvājot klientiem iespēju izmēģināt to transportlīdzekļus. Šķiet, ka "Mercedes-Benz" vairs nesaskata vērtību šajā stratēģijā.