Inženieri, kuri strādā pie auto kaitīgo emisiju samazināšanas, jau ilgāku laiku neaprobežojas tikai ar izmaiņām spēka agregātos. Vadošie autobūves zīmoli pakāpeniski interjerā samazina arī tos apdares materiālus, kuru ražošana ir ļoti piesārņojoša vai kurus vēlāk ir grūti utilizēt. Agrāk populārā plastmasa aizvien biežāk tiek aizstāta ar augstas kvalitātes audumiem, kuru pamatā ir atkritumi, kas iegūti no jūras vai okeāna. Tomēr ar to viss nebeidzas – lai radītu inovatīvus materiālus, ražotāji robežas pārkāpj aizvien no jauna.
Labāki par piesārņojošajiem materiāliem
Automašīnu interjerā tradicionāli dominējusi plastmasa, gumija un dažādi montāžas savienojumi. Lai aizstātu šīs sastāvdaļas, ražotāji meklējuši ilgtspējīgākas alternatīvas un īsā laikā tās arī atraduši. Viens no risinājumiem balstīts uz jau lietotu plastmasu. Piemēram, tādi autoražotāji kā "Ford" un "Cupra" sēdekļos izmanto pārstrādātu PET plastmasu, savukārt "Range Rover" plastmasas elementi tiek izgatavoti no okeānos un jūrās pamestiem zvejas tīkliem.
Luksusa klases pārstāvji, kuru virsbūvēs ir diezgan daudz alumīnija, meklē veidus, kā šim metālam dot otru dzīvi. Piemēram, "Jaguar" no savāktiem alumīnija lūžņiem rada detaļas jauniem auto.
Cita pieeja saistās ar dabīgiem un bioloģiski noārdāmiem audumiem no atjaunīgiem resursiem, kuru ražošanai nepieciešams mazāk enerģijas kā sintētikai. Tās var būt kaņepju un lina šķiedras, bambuss un citas līdzvērtīgas lietas. Piemēram, BMW dabiskās šķiedras izmanto elektromobilī "i3", bet "Mazda" ko inovatīvu ieviesusi elektriskajā "MX-30" un "plug-in" hibrīdā "MX-30 R-EV" – tie tiek dekorēti ar ozolkoka korķi.
Lai padarītu plastmasu izturīgāku un aizstātu materiālus no dabai nesaudzīgiem avotiem, piemēram, stiklašķiedras un naftas, zīmoli pievēršas arī organiskiem materiāliem. Šim nolūkam noder sojas putas, salmi, kokosšķiedra un pat rīsu sēnalas. Ādu, kuras ražošanā tiek patērēts daudz resursu, aizvien biežāk aizstāj vegāniskas alternatīvas, izgatavotas no ananasu pārpalikumiem, ābolu mizām un pārstrādātas plastmasas. Piemēram, "Tesla" ar tādām pārklāj savu modeļu salona elementus.
Žurnāla "Klubs" auto apskatnieku un "Latvijas Gada auto" žūrijas biedru Tomu Timoško pārsteidz pārstrādātie materiāli, kas vizuāli atgādina mums tik ļoti ierastas lietas. "Es teiktu, ka ražotāji ir sasnieguši punktu, kurā ilgtspējīgu materiālu kvalitāte ne tikai atbilst tradicionālo materiālu kvalitātei, bet bieži vien pat pārsniedz. Arvien vairāk tiek izmantoti materiāli, kuru pamatā ir augi. Tie ne tikai izskatās interesanti, bet arī lieliski iekļaujas salonā. Un paver arī jaunas dizaina dimensijas, piešķirot telpai siltuma un ekskluzivitātes sajūtu," saka Toms.
Pārstrādāti un atjaunīgi materiāli
Uzņēmumiem ir ļoti svarīgi, lai arī ar ilgtspējīgiem materiāliem interjers būtu elegants, komfortabls un praktisks. Bet vēl tajā jābūt ņemtam vērā tādam faktoram kā ekoloģija.
Piemēram, "Mazda MX-30" ozolkoka korķis ne tikai samazina oglekļa dioksīda emisiju ražošanas ciklā, bet arī rada siltu, mājīgu noskaņu. "Mazda" izmantotais korķis tiek iegūts no īpašiem ozoliem, kas aug Portugālē. Šī valsts ir slavena ar plašajiem korķa ozolu mežiem, jo īpaši Alentežu dienvidaustrumu reģionā, un tā ir pasaulē lielākā korķa ražotāja un eksportētāja. Mizas novākšana kokiem nekaitē, un tā pilnībā atjaunojas 25 gadu laikā.
"Šim mīkstajam, pieskārienam patīkamajam materiālam ir unikāla struktūra, un tas piešķir rotaļīgu niansi citādi atturīgajam interjeram. Tas ir apliecinājums, ka ar šo jauno pieeju var izlauzties no ierastajām dizaina robežām, pārsteigt ar oriģinalitāti un tai pašā laikā interjera materiālos saglabāt gan kvalitāti, gan izturību," saka Toms.
Līdzsvaru starp inovāciju un praktiskumu ilustrē arī piemēri no citām nozarēm. Tā globālais brīvdabas apģērbu zīmols "Patagonia" izmanto pārstrādātu poliesteru, kas izgatavots no plastmasas pudelēm. Tāpat šim uzņēmumam ir programma "Valkā novalkāto", kas mudina klientus labot, atkārtoti izmantot un pārstrādāt apģērbu.
Ilgtspējas jomā ar iniciatīvu "Parley for the Oceans" ievērojami uz priekšu ir pavirzījies arī uzņēmums "Adidas". Tas rada apavus un apģērbu no pārstrādātiem plastmasas atkritumiem, kas savākti pludmalēs un piekrastē, un šai jomā sadarbojas ar dažādām organizācijām. Šie centieni saskan ar pieaugošo aprites ekonomikas tendenci izmantot pārstrādātus un pārstrādājamus materiālus.
Te nav runa tikai par zīmolu tēlu, tā ir arī uzņēmumu vēlme izvairīties no liekulības. Lai palīdzētu videi, ekoloģiskā pēda līdz minimumam ir jāsamazina visos ražošanas aspektos – sākot no izmantotajiem materiāliem un beidzot ar degvielas patēriņu.
"Daudzi cilvēki tiešām vēlas būt saudzīgi pret vidi, un viņi par to pat ir gatavi maksāt vairāk. Šī sabiedrības grupa kļūst aizvien lielāka, un auto industrijas pārstāvji ļoti vēlas to piesaistīt sev. Tāpēc ir likumsakarīgi, ka ražotāji reaģē uz viņu prasībām," saka Toms.
Korķis piedāvā praktiskas priekšrocības, tostarp tam ir lieliska nodilumizturība, tas nelaiž cauri šķidrumu un ir viegls, tādējādi tas pārspēj plastmasu un gumiju. Šīs īpašības īpaši svarīgas ir elektroauto un hibrīdiem, kuriem svars ir lielākais klupšanas akmens.