Foto: Publicitātes foto

Amerikāņu tirgus pētnieki paziņojuši, ka pēc divu gadu bezprecedenta krituma īpašnieku apmierinātība ar jauniem auto šogad atkal ir palielinājusies. Cilvēkiem patīk, ka automašīnās tiek izmantoti kvalitatīvāki materiāli un uzlabota veiktspēja. Starp favorītiem tiek minētas vairākas markas ar jaunākās paaudzes elektroauto, bet parādījušies arī daži jauni vārdi.

Pētījumu veicis "J.D. Power" – viens no lielākajiem patērētāju un datu analīzes uzņēmumiem Amerikas Savienotajās Valstīs. Tas pastāvīgi vētī izmaiņas un dažādus aspektus auto nozarē, kā arī fiksē jaunas tendences. Šoreiz aptaujā piedalījās 99 144 cilvēki, kas jaunu automašīnu iegādājušies šogad un kas ar to braukuši vismaz 90 dienas. Apmierinātība ar auto un emocionālā pieķeršanās tam, kā arī šo automašīnu stiprās un vājās puses tiek mērītas pēc 37 kritērijiem.

Starp citu, emocionālo faktoru nedrīkst novērtēt par zemu, jo tas mēdz aizēnot praktiskos aspektus, piemēram, bagāžnieka lielumu un braukšanas nianses. Te liela loma ir pieredzei ar konkrētu marku un modeli. "Automašīnu mēs iegādājamies vairākiem gadiem, un negribas, ka tā šai laikā izspēlē kādu nepatīkamu pārsteigumu. Tāpēc konservatīvākie pērk vienu marku vai vienu modeli, pat neizmēģinot neko citu," saka Latvijā vadošā auto vēstures pārbaudes servisa "AutoDNA" vadītājs Agris Dulevičs.

Tomēr pasaulē lietas nestāv uz vietas, un arī sabiedrības noskaņojumā iepūš pārmaiņu vējš. "Pēdējos gados daudz kas ir mainījies. Piemēram, daži agrākie iedzinēji ir nostiprinājuši pozīcijas; daži modeļi, kas agrāk bija pa kabatai plašam sabiedrības lokam, tagad augsto cenu dēļ kļuvuši par grūti sasniedzamu sapni; tāpat ne visi ražotāji ir spējuši savlaicīgi reaģēt uz globālajām tendencēm un izmaiņām pieprasījumā. Līdz ar to vecais status quo ir izjaukts, un katra cilvēka kritēriju formula – racionālāku vai emocionālāku, praktiskāku vai ne visai praktisku – der plašākam modeļu lokam," stāsta Agris.

Saskaņā ar 2024. gada "J.D. Power Automotive Performance, Execution and Layout" (APEAL) aptaujas datiem kopējais apmierinātības indekss pakāpies līdz 847 punktiem (1000 punktu skalā), kas ir par diviem punktiem vairāk nekā pērn. Apmierinātība ar plaši pazīstamu marku elektromobiļiem sasniegusi visu laiku augstāko līmeni – 877 punktus. Tas pārspēj "Tesla" modeļu rezultātu (870), lai gan "Tesla" tiek uzskatīta par mūsdienu elektroauto jomas pionieri un kompāniju, kas atrodas elektriskās mobilitātes avangardā.

Foto: Publicitātes attēli

Visvairāk pirmo vietu dažādās kategorijās ieņēma Dienvidkorejas uzņēmums "Kia" – augstāko vērtējumu ieguva pieci tā modeļi. Savos segmentos līdera godā tika "Kia EV6", "EV9", "K5", "Forte" un "Carnival". Trīs pēdējie ir paredzēti ASV tirgum, taču elektriskie "EV6" un "EV9" ir pieejami un pieprasīti arī Eiropā. Šie elektriskie modeļi ir balstīti uz specializētas elektroauto platformas, un tiem ir 800 voltu sistēma, kas uzlādei ļauj izmantot 263 kW – tātad atjaunot rezerves var ārkārtīgi ātri. Šo spēju ziņā korejiešiem līdzi tur tikai "Tesla" un "Porsche".

Kompānijai "Kia" seko BMW (augstākais vērtējums četriem modeļiem) un "Lexus" (2). Pirmo vietu savā kategorijā ieguva BMW 2. sērija, 7. sērija, "iX" un "X4".

Foto: Publicitātes attēli

Pozitīvie APEAL rezultāti atspoguļo arī to, cik vērīgi ražotāji ieklausās sabiedrības vajadzībās un cik veiksmīgi viņiem izdodas tās apmierināt. "Tradicionālie ražotāji tur roku uz sabiedrības noskaņojuma pulsa un uzlabo savus auto. Jaunajos modeļos ir pārdomātāks salons, kvalitatīvāki materiāli un labāka funkcionalitāte. Runājot par elektroauto segmentu, emocionālās piesaistes un apbrīnas ziņā vecie uzņēmumi nu jau ir apsteiguši ilggadējo līderi "Tesla"," preses paziņojumā norādīja "J.D. Power Automotive Benchmarking" vecākais direktors Frenks Henlijs.

Viena joma, par ko joprojām sūdzas auto īpašnieki, ir informācijas un multimediju sistēma. Vidējais apmierinātības rādītājs šajā kategorijā bija 823 punkti. Tomēr arī te jāpiebilst, ka salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tas ir paaugstinājies par pieciem punktiem, kas potenciālajiem pircējiem vieš zināmu optimismu.

Vērtējot automašīnas piedziņas griezumā, vislielāko emocionālo gandarījumu ar savu auto pauduši tradicionālo marku elektromobiļu īpašnieki (877 punkti), un tiem cieši seko "Tesla" ar 870 punktiem. Salīdzinājumam: iekšdedzes modeļu īpašnieki – 842 punkti, uzlādējamo hibrīdu – 841 punkts. Pētījuma autori uzsver, ka jauno elektromobiļu saimnieki savas automašīnas slavē par lielāku sniedzamību un kvalitatīvākiem interjera apdares materiāliem.

Kopsummā visvairāk punktu ieguva BMW 7. sērija, savukārt trīs "Kia" modeļi ne vien izcēlās ar augstāko vērtējumu, bet arī ar faktu, ka līderpozīciju savā kategorijā ir saglabājuši vairākus gadus pēc kārtas. Tā modelis "K5" triumfēja jau ceturto gadu, bet "EV6" un "Carnival" līdera godā ir trīs gadus. Vēl savā kategorijā atkārtotu uzvaru guvuši arī "BMW iX" un "X4", "Genesis GV60", "Kia Forte", "Mini Countryman", "Nissan Titan", "Lexus RX" un "Range Rover".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!