Foto: Shutterstock

Pieprasījums pēc mazlietotiem spēkratiem ir augsts, vienlaikus Latvijas auto tirgū ir vērojams arī tādu automašīnu piedāvājums, kas ir tehniski nolietotas vai ar lielu nobraukumu, tomēr pircēji savus paradumus ir pamainījuši, saka jomas eksperti.

Latvijas Auto asociācijas dati liecina, ka šogad ir novērojama lietoto automobiļu tirgus stabilizēšanās, ar to saprotot, ka pandēmijā pieprasījums pēc lietotiem automobiļiem bija augsts un attiecīgi arī to cenas bija augstākas nekā normālā tirgus situācijā, tomēr šogad lietoto automobiļu cenas sāk kristies un atgriezties normālā tirgus līmenī.

Arī lielākā lietoto auto pārdevēja Baltijas valstīs SIA "BRC Auto" direktors Matīss Mežaks piekrīt, ka ir redzama stabilitāte. "Vienīgā jūtamā izmaiņa ir paaugstinātā interese par lietotiem elektriskajiem auto, kas daļēji saistīta ar palielināto atbalsta apmēru no valsts," norāda Mežaks.

Lietotu automašīnu imports no Rietumeiropas joprojām ir svarīgs Latvijas tirgum. Daudzi tirgotāji importē automašīnas no Vācijas, Nīderlandes, Itālijas un citām valstīm, piedāvājot gan nedaudz lietotus auto, gan vecākus modeļus par zemākām cenām.

Pircēji kļūst gudrāki

Potenciālie spēkratu pircēji kļūst izglītotāki un pirms iegādes vēlas pārliecināties par auto tehnisko stāvokli. Daži uzņēmumi piesaista neatkarīgus ekspertus vai izmanto īpašus diagnostikas pakalpojumus transportlīdzekļa stāvokļa novērtēšanai.

"Uzņēmumi Latvijā, plānojot darba vajadzībām nepieciešamo transportlīdzekļu iegādi, arvien biežāk sāk pārorientēties uz ilgtermiņa domāšanu, izvēloties ilgtspējīgus risinājumus, piemēram, elektroauto, kas gan samazina ekspluatācijas izmaksas, gan veicina uzņēmuma atbildību pret vidi," pauž "Bigbank" Latvijas filiāles vadītājs Edgars Surgofts.

Vienlaikus viņš vērš uzmanību, ka Ministru kabinets nule atbalstījis Finanšu ministrijas grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, kas paredz no 2025. gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%. Tajā pašā laikā automašīnām ar izmešu daudzumu līdz 50 gramiem uz vienu kilometru šis nodoklis joprojām nav jāmaksā.

Jāpiebilst, ka likumprojekts paredz no 2027. gada palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.

Valsts atbalsts elektrisko auto iegādei arī uzņēmumiem

Uzņēmējiem elektroauto iegādei ir pieejams arī "Altum" atbalsts. Proti, garantija ar kapitāla atlaidi finanšu līzingam jaunu elektroauto iegādes finansēšanai – līdz 30% no elektroauto iegādes cenas bez pievienotās vērtības nodokļa, maksimāli 5000 eiro vienam M1 kategorijas elektroauto vai 10 000 eiro vienam N1 kategorijas elektroauto.

Atbalsta saņēmēji programmā ir mikro, mazie, vidējie un lielie komersanti. Detalizēti nozaru un darbību ierobežojumus skatīt "Altum" mājaslapā.

Elektrisko spēkratu piedāvājums sāk iezīmēties arī lietotu automašīnu tirgū.

Septembra beigās lietoto pasažieru automobiļu tirgus, salīdzinot ar 2023. gada datiem, ir sarucis par 6,7%. Latvijas Auto asociācija norāda, ka straujāk nekā tirgus kopumā mazinājušās vieglo pasažieru auto ar dīzeļa dzinēju reģistrācijas, proti, par 11,9%.

Iespējams, ietekmi uz turpmāko dīzeļauto tirgu atstās arī tas, ka Finanšu ministrija ir ierosinājusi pārskatīt akcīzes nodokļa likmi dīzeļa degvielai. Nodokļa izmaiņu dēļ 2025. un 2026. gadā viena dīzeļdegvielas litra cena ik gadu pieaugs par 3,2 centiem. Jārēķinās, ka tas sadārdzinās izmaksas arī komerctransportam ar dīzeļa dzinēju.

Savukārt citu degvielas un enerģijas veidu lietoto transportlīdzekļu reģistrācijās ir kāpums, proti, benzīna vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijās ir kāpums par 2,4%, elektroauto – 59,6% un lādējamu (plug-in) hibrīdauto – kāpums par 140,9%.

Jānorāda, ka lietoto pasažieru automobiļu reģistrāciju ziņā jau ilgstoši dominējušas automašīnas ar dīzeļa dzinēju, bet jauno pasažieru auto – benzīna dzinēji. Šobrīd var novērot, ka dīzeļa automašīnas zaudē popularitāti arī lietoto auto segmentā.

Lietoto automašīnu tirdzniecību būtiski veicina valsts atbalsta programmas, piemēram, Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei, kā rezultātā šobrīd ir būtisks pieprasījums pēc lietotiem bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļiem, tajā skaitā arī ar septiņām sēdvietām.

Tomēr lietoto auto tirgotāji norāda, ka elektrisko spēkratu pieejamība lietoto auto tirgū Latvijā vēl nav tik plaša kā tradicionālās automašīnas, un cenas šādiem auto joprojām ir salīdzinoši augstas.

"Lietoti elektriskie spēkrati varētu būt labs risinājums tiem uzņēmumiem, kuri vēlas būt "zaļāki", taču tiem nav tik daudz līdzekļu, lai iegādātos jaunu elektroauto. Tomēr, apsverot šāda auto iegādi, ir svarīgi pārliecināties par akumulatora veiktspēju, vēl jo vairāk, ja uzņēmums nepērk spēkratu no konkrētā auto dīlera," iesaka Edgars Surgofts.

Lietoto elektroauto tirgotāji iesaka pārbaudīt, vai akumulatoram vēl ir spēkā garantija un cik ilgu laiku to var izmantot, pretējā gadījumā akumulatora remonts vai nomaiņa var būt ļoti dārgs process.

Pirms jebkura lietota auto, tostarp arī elektriskā, iegādes vēlams veikt profesionālu tehnisko pārbaudi, lai noskaidrotu auto vispārējo stāvokli, tajā skaitā akumulatora vai dzinēja darbību.

Lietoto elektroauto tirgus Latvijā vēl ir veidošanās sākumstadijā, tāpēc ir jāpārliecinās par to, cik viegli nepieciešamības gadījumā būs pieejamas rezerves daļas.

Kas ir izdevīgāks – kredīts vai līzings?

Pieaugot spēkratu ekspluatēšanas izmaksām, uzņēmumiem vērts aizdomāties par citām saistītajām izmaksām un raudzīties, kā tās optimizēt. Viens no risinājumiem – izsvērt, kurš kreditēšanas veids ļauj ne tikai iegādāties kāroto "darba zirgu", bet vislabāk atbilst finansiālajam iespējām. Lai arī "kredīts" un "līzings" varētu šķist teju viens un tas pats, tomēr katram ir savas priekšrocības un arī trūkumi, kas jāapdomā.

"Bieži vien pirmšķietami mēs gribētu izvēlēties aizdevuma veidu ar zemāku procentu likmi, taču ir vērts rūpīgi izvērtēt, kāda būs ietekme uz uzņēmuma finanšu plūsmu ilgtermiņā," saka bankas pārstāvis.

Līzinga piedāvājumi ļauj iegādāties dārgākus un jaunākus automobiļus, taču jārēķinās, ka būs nepieciešama pirmā iemaksa, kas var radīt papildu slodzi uzņēmuma budžetam. Tajā pašā laikā ikmēneša maksājumi varētu būt zemāki.

"Līzinga gadījumā var izskatīties, ka procentu likme ir zemāka, taču šajā gadījumā ir citi ierobežojumi, piemēram, auto jābūt noteiktā vecumā, līdz ar to – tie būs arī dārgāki. Tāpēc kopējie ikmēneša izdevumi uzņēmumam varētu būt lielāki," norāda Surgofts.

Pēc operatīvā līzinga līguma beigām uzņēmumi var izmantot iespēju atgriezt spēkratu un aizstāt to ar citu – jaunāku – modeli.

Savukārt auto kredīta gadījumā ir lielāka brīvība auto izvēlē, bet gada procentu likme, visticamāk, būs augstāka nekā līzingam.

"Auto kredīta gadījumā aizdevējiem visbiežāk nebūs tik ļoti stingru prasību par auto vecumu, kā tas ir operatīvā līzinga gadījumā. Iespējams, uzņēmums ir noskatījis noteikta gada modeli, ko līzinga noteikumi neļauj iegādāties, taču ar auto kredītu izvēles iespējas var būt elastīgākas. Tādējādi uzņēmējs var izvēlēties to, kas atbilst paša vēlmēm un finanšu iespējām, nevis pieskaņoties līzinga prasībām," rezumē Surgofts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!