kravas auto
Foto: Shutterstock

Nākamajos gados gaidāma strauja autonomo risinājumu ieviešana komerctransporta sektorā, prognozē nozares speciālisti. Plānots, ka Eiropā jau ap 2030. gadu pārvadājumus starp noteiktiem punktiem pilnībā veiks pašbraucoši auto.

Pāreja uz autonomu transportu ir neizbēgama. Būtiski nozari ietekmēs gan jauni tiesību akti, gan tehnoloģiskie sasniegumi, un ražotāji ir apņēmības pilni neatpalikt startā uz šo būtisko transformāciju.

Pašlaik Eiropas Savienībā gan vēl trūkst vienprātības par tiesību aktiem, kam jāregulē šāds transports, un nav sakārtotas arī standartizācijas lietas. Kad tas beidzot būs gatavs, daudzām tehnoloģijām sāksies ziedu laiki, un izšķirošais jautājums būs – kā ātri un efektīvi pašbraucošos auto integrēt esošajos loģistikas tīklos.

Visticamāk, pirmie plaši lietojamus risinājumus piedāvās ražotāji, kas šai virzienā strādā jau tagad. Un to dara vairāki uzņēmumi. Galu galā pat pēc grūtajiem laikiem ar aizkavējumiem ražošanā un attiecīgi arī ar sabremzētu autonomā transporta ieviešanu tirgus dalībnieki joprojām ir vienisprātis – tas ir ārkārtīgi perspektīvs virziens, kas pārveidos gan transporta izmantošanu, gan patērētāju uzvedību, gan varbūt pat visu sabiedrību.

Uzmanības centrā – maršruti hub-to-hub

Tomēr pazīstamais biznesa konsultāciju uzņēmums "McKinsey" brīdina – līdz patērētāji un uzņēmumi sapratīs pašbraucošo auto priekšrocības, ražotājiem un piegādātājiem vēl priekšā milzu darbs: jārada jauni uzņēmējdarbības modeļi, jāpārliecina par potenciālajiem ieguvumiem utt. Tomēr, pēc ekspertu domām, šīs tehnoloģijas zelta laiki vairs nav tālu.

Autonomās mobilitātes risinājumi tiek izstrādāti jau diezgan sen, taču apstākļi to ieviešanai nekad nav bijuši tik labvēlīgi kā tagad. Tas ir saistīts ar sensoru un datoru progresu, kā arī ar to, ka arvien vairāk uzņēmumu vēlas piedalīties pašbraucēju testēšanā reālos apstākļos.

Piemēram, ražotājs "Scania" ir paziņojis, ka uzsāk komerciālu izmēģinājumu programmu un tādējādi reālam darbam pietuvina pašbraucējus, kas pārvietojas no viena fiksēta punkta uz otru jeb hub-to-hub. Zviedru kompānijas mērķis ir maksimāli ātri radīt klientu ikdienas vajadzībām piemērotus risinājumus, tāpēc šāda testēšana ir ļoti daudzsološa gan ražotājiem, gan šo risinājumu lietotājiem. Šāda pieeja ļauj strādāt ievērojami mērķtiecīgāk un ātrāk sniegs taustāmus ieguvumus plašākam klientu lokam.

Autonomo pārvadājumu priekšrocības

Paredzams, ka transporta automatizācija ievērojami uzlabos drošību, ilgtspēju un efektivitāti loģistikā. Pašbraucošs auto ir ievērojami drošāks, jo tas nepieļauj cilvēciskas kļūdas. Eksperti lēš, ka 94% visu satiksmes negadījumu joprojām notiek pašu cilvēku neuzmanības dēļ. Programmatūra nevar novirzīties no iestrādātajām prasībām. Piemēram, tai ir jāuztur drošs un nemainīgs ātrums, jāievēro pienācīgs attālums no citiem transportlīdzekļiem un jāturas savā satiksmes joslā. Šīs sistēmas nekad nenogurst un nekad nezaudē modrību, un ar moderniem sensoriem radaros un videokamerās precīzi un ātri reaģē uz pēkšņām izmaiņām satiksmē. Mazāk bojājumu, mazāk ievainoto un mazāk bojāgājušo uz ceļiem ir pietiekams iemesls, lai autonomo segmentu virzītu uz priekšu.

Priekšrocības ilgtspējas jomā ir acīmredzamas. Pirmkārt, automatizēts kravas auto pārvadā preces ar ātrumu, kas optimizē degvielas patēriņu. Otrkārt, tas ļauj nestāvēt satiksmes sastrēgumos ‌– jo tas var braukt stundās, kad satiksme nav intensīva. Treškārt, šādi auto nepiesārņo gaisu – tāpēc, ka tie var būt aprīkoti ar hibrīda vai pilnībā elektrisku spēka piedziņu. Pēdējā pašbraukšanai ir īpaši piemērota.

Pārvadājumi 24 stundas diennaktī 7 dienas nedēļā optimizētos maršrutos vēl vairāk uzlabos peļņas rādītājus loģistikas nozares pārstāvjiem, kas jūt pastāvīgu ekonomisko spiedienu.

Produktus pilnveidos reālos apstākļos

Taču ir svarīgi nostrādāt arī dažādus praktiskos aspektus. Tāpēc "Scania" programmai ļoti palīdz tas, ka paši klienti arvien biežāk meklē uzticamus partnerus, kas autonomos transportlīdzekļus pielāgotu to vajadzībām. Auto pielāgošana konkrētiem maršrutiem un konkrētiem pārvadājumu profiliem ir jaunās programmas īpašais bonuss.

"Mēs veidosim pilnībā integrējamus autonomos produktus. Tas nozīmē, ka tehnoloģija saņems tiešu atbalstu no rūpnīcas. Šī stratēģiskā pieeja ir izstrādāta tā, lai mūsu klienti joprojām varētu izmantot savu esošo infrastruktūru un saglabāt līdzšinējo darba jaudu," saka "Scania" viceprezidents un autonomo risinājumu vadītājs Peters Hafmars.

Paredzams, ka autonomie produkti palīdzēs uzņēmumiem uzlabot produktivitāti, samazināt emisiju un uzlabot satiksmes drošību. Turklāt pašbraucēji būs liels atspaids autovadītāju trūkuma apstākļos, kam vērojams pieaugums visā pasaulē.

Tehnoloģijas turpmāka attīstība

Uz Zviedrijas ceļiem "Scania" autonomos produktus testē kopš 2021. gada, bet 2024. gadā paplašināja testus, sadarbojoties ar klientiem arī citās Eiropas valstīs. Sadarbībā ar ASV kompāniju Plus, kas savu 4. līmeņa pilnībā autonomo tehnoloģiju "SuperDrive" integrē "Scania" automašīnās, pašbraucošie kravas auto jau tiek izmēģināti uz Eiropas koplietošanas ceļiem, bet to darbību uzrauga vadītājs kabīnē. Abi uzņēmumi apmācīs autoparku operatorus, tad sāks sērijveida ražošanu un visbeidzot sāks tehnoloģijas globālu ieviešanu.

""Scania" pašbraukšanas risinājumiem ir nozīmīga loma pārejā uz drošāku, efektīvāku un ilgtspējīgāku transportu. Mēs sadarbojamies ar vadošajiem tehnoloģiju piegādātājiem, bet īpašu uzmanību pievēršam ieguves rūpniecībai un loģistikas nozarei izplatīšanas centru mērogā," stāsta Peters Hafmars.

Ar jauno projektu uzņēmums vēlas paplašināt un pielāgot nākotnes vajadzībām to, ko jau līdz šim darījis ir darījis lieliski – integrēt mobilitātes produktus savu klientu biznesā. Katrs autoparka vadītājs sapņo par to, ka varētu savu transportlīdzekļu kustību pārvaldīt bez ierobežojumiem un lai tā maksimāli atbilstu nākotnes prasībām. Un to vislabāk nodrošinās tieši autonomā mobilitāte.

Saskaņā ar vairāku smago transporta zīmolu pārziņā esošās TRATON grupas aprēķiniem 2026. gadā pašbraucoši kravas auto varētu veikt 78 miljardus kilometru. "McKinsey" lēš, ka jau līdz 2035. gadam autonomās mobilitātes risinājumi šī segmenta spēlētājiem dos ieņēmumus 275–367 miljardu eiro apmērā.

"Scania" uzsāk pasūtījumu pieņemšanu kalnrūpniecības segmentā

"Scania" nesen sāka pieņemt pasūtījumus autonomo kalnrūpniecības risinājumu piegādei. Pašlaik ir iespējams pasūtīt "Scania" 40 tonnu smago pašizgāzēju, un drīz būs pieejams arī 50 tonnu variants.

Sperot pirmo soli, "Scania" sāks savu autonomo kalnrūpniecības risinājumu pārdošanu Austrālijā, un pirmās piegādes un darbības uzsākšana plānota no 2026. gada. Nākamais tirgus, visticamāk, būs Latīņamerika – reģions, kur kalnrūpniecības sektorā uzņēmumam ir ievērojama pārstāvniecība.

Raktuves jau sen tiek uzskatītas par vienu no daudzsološākajām vidēm autonomajiem transportlīdzekļiem, jo tie var veicināt drošākus darba apstākļus un efektīvāku darbību.

"Scania" kalnrūpniecības risinājumiem ar mazākiem civilās klases kravas automobiļiem ir potenciālas priekšrocības salīdzinājumā ar nozares tradicionālajiem smagajiem kravas auto gan emisiju, gan produktivitātes ziņā. Izmantojot "Scania" autonomās kalnrūpniecības kravas automašīnas, var samazināt kopējo kalnrūpniecības ietekmi, tostarp enerģijas patēriņu un prasības, kas saistītas ar infrastruktūru. Tas nozīmē, ka atbilstīgās vietās ir iespējams samazināt arī kapitālieguldījumus un ekspluatācijas izdevumus.

"Scania" autonomos kravas automobiļus var arī bez sarežģījumiem iekļaut esošajā raktuvju darbības konfigurācijā, pateicoties to spējai sadarboties ar citām sistēmām un transportlīdzekļiem.

"Scania" autonomais pašizgāzējs ir izstrādāts ciešā sadarbībā starp "Scania" pētniecības un izstrādes nodaļu un klientiem kalnrūpniecības nozarē, veicot plašus testus vissmagākajos reālajos apstākļos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!