Foto: Shutterstock

Tehnoloģiju pārbagātība jaunajos automobiļos ir iespaidīga, un ar katru modeļu paaudzi ekstru skaits turpina pieaugt. Bet vai tas padara braukšanu vieglāku un ērtāku? Cilvēku viedokļi ir dažādi. ASV autobūves analītiķi ir pētījuši autovadītāju apmierinātību ar jaunajām tehnoloģijām un inovācijām. Kādas tendences viņi ir piefiksējuši?

Ko atklāj pētījums

Pērkot jaunu automobili, daudzus piesaista moderns interjers, lieli ekrāni un modernākās tehnoloģijas, tomēr pēc zināma laika sajūsma par ekstru pārpilnību var noplakt. ASV bāzētā automobiļu analītikas aģentūra "J.D. Power" nesen publicēja tehnoloģiju pieredzes indeksa (Technology Experience Index, TXI) pētījumu. Aptaujā piedalījās 81 926 respondenti, kuri jaunu auto bija iegādājušies 2024. gadā un ar to bija nobraukuši vismaz 90 dienas. Viņiem tika lūgts novērtēt inovācijas, tehnoloģijas un lietošanas ērtumu.

Rezultātā augstāko vietu ar 584 punktiem no 1000 ieguva "Hyundai Motor Group" luksusa zīmols "Genesis". Tam sekoja "Lexus" ar 535 punktiem, bet trešajā vietā ierindojās BMW ar 528 punktiem. Visi trīs zīmoli ir "premium" klases pārstāvji, kas pazīstami ar savām inovatīvajām tehnoloģijām.

Starp plašpatēriņa zīmoliem piekto gadu pēc kārtas pirmajā vietā nokļuva "Hyundai", iegūstot 518 punktus. Tam sekoja "Kia" ar 499 punktiem, bet labāko trijnieku noslēdza GMC ar 439 punktiem. GMC gan nav pieejams Eiropā, bet "Toyota", kas ieguva 436 punktus, Eiropas tirgū atrodas līdzīgā pozīcijā.

Foto: Publicitātes attēli

Kas patīk un kas nepatīk

"J.D. Power" eksperti novērojuši, ka mākslīgā intelekta inovācijas kopumā cilvēki uztver pozitīvi. Labprāt tiek pieņemtas tādas funkcijas kā balss komandas, kas ļauj mainīt iestatījumus vai atrast galamērķi. Savukārt tādas tehnoloģijas kā sejas atpazīšana, žestu komandas un pirkstu skeneri bieži tiek uztverti neviennozīmīgi.

Daži jauninājumi tiek slavēti īpaši. Piemēram, "Hyundai Santa Fe" saņēma atzinību par digitālo atslēgu, kas tiek saglabāta viedtālrunī un izmanto tuvā lauka sakarus (NFC) – līdzīgi bezkontakta maksājumiem. Šī funkcija ir gan ērta, gan droša, jo to var aktivizēt tikai tad, kad viedtālruni patur pie auto roktura.

Arī braukšanas palīgsistēmu automobiļos ir arvien vairāk, taču auto īpašnieku viedokļi par tām ir atšķirīgi. Tādas funkcijas kā aklās zonas pārraudzība un aizmugurējās šķērskustības brīdinājumi tiek vērtēti augstu, turpretim citas tehnoloģijas, piemēram, braukšanas joslas saglabāšanu un atgādinājumu turēt roku uz stūresrata, daudzi uzskata par uzmācīgām.

Kas par daudz, tas par skādi

Viena no jaunākajām tendencēm autobūves nozarē ir arvien vairāk ekrānu salonā – ne tikai autovadītājam, bet arī pasažieriem. "J.D. Power" aptaujātie cilvēki norādījuši, ka pasažieriem ekrāni bieži ir lieki, jo tos ir sarežģīti izmantot. Kāpēc kāds taisa ko sarežģītu? Tāpēc, ka cilvēki pārsvarā brauc vieni, tāpēc pasažieru ekrānu funkcionalitāte var nebūt nekāda īpašā.

"Mēs dzīvojam ekrānu laikmetā. Diemžēl lielākā daļa ražotāju ir atteikušies no fiziskas vadības un visu pārcēluši uz skārienvirsmām. Tas nereti ir pretrunā ar lietotājam draudzīgas tehnoloģijas pamatprincipiem," saka fotogrāfs Toms Svilāns. "Esmu novērojis, ka liela daļa jaunu automobiļu īpašnieku displeja izvēlni nemaz neizmanto. Viņi uzreiz pieslēdz "Apple CarPlay" vai "Android Auto" un klausās mūziku no "Spotify". Skārienvirsmas izskatās pievilcīgi, taču uzskatu, ka darboties būtu jāspēj, neatraujot skatienu no ceļa."

Lielizmēra ekrāni un ātrdarbīgas multimediju sistēmas tagad ir ierasta parādība, un lielākā daļa ražotāju piedāvā dažādas inovācijas. "Progress ir evolucionārs, nevis revolucionārs, un tehnoloģiju pievilcība bieži vien ir atkarīga no tā, vai tās prot mums nekrist uz nerviem," uzskata Toms.

Piemēram, "Volkswagen" (VW) pēc neveiksmīga elektromobiļu saimes ieviešanas sākuma tagad ir izstrādājis stabilu programmatūru. Tomēr, tā kā vācu automašīnās viss tiek kontrolēts caur ekrānu, vadītājam bieži nākas novērsties no ceļa, lai veiktu dažādas darbības. Iespējams, tāpēc pētījumā 32 zīmolu konkurencē VW ieņem tikai 21. vietu.

"Tesla", kas ir viens no inovatīvākajiem zīmoliem, vispārējā vērtējumā iekļauts netika. "J.D. Power" eksperti gan piemin, ka apmierinātība ar "Tesla" tehnoloģijām, šķiet, samazinās. Šādas izmaiņas, visticamāk, saistītas ar to, ka uzņēmuma klientu loks vēršas plašumā. Pirmie "Tesla" pircēji bija tehnoloģiju adepti, bet tagad šo auto īpašnieku kļuvis ievērojami vairāk, un daļa "Tesla" unikālās funkcijas uzskata par sarežģītām vai nevajadzīgām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!