Vēstures gaitā autobūve ir bijusi kā lakmusa papīrs, kas atspoguļo ne tikai tehnoloģiju progresu, bet arī globālās sociālās, ekonomiskās un kultūras tendences. Reaģējot uz naftas krīzi, industrija no lieliem benzīna rijējiem pārgāja uz ekonomiskākiem un veiklākiem pilsētas auto. Mainoties attieksmei pret satiksmes negadījumiem, ražotāji sāka spēcīgāk konkurēt drošības risinājumu izstrādē. Tagad klimata pārmaiņas liek cilvēkiem atteikties no tradicionālajiem iekšdedzes auto un pārsēsties elektrotransportā, kas paver jaunas iespējas. Šajā brīdī rodas jautājums – un kas būs tālāk?
Lēmumi ar tālejošām sekām
Visiem zīmoliem ir gan ilgtermiņa, gan īstermiņa nākotnes redzējums, un tie pastāvīgi to pārskata. Šīs prognozes palīdz formulēt darbības stratēģiju un paredzēt nozares virzību. Būtisks elements šajās prognozēs ir izpratne par tendencēm un sabiedrības nākotnes vajadzībām.
Kā piemēru te var minēt "Kia". Pieaugot pieprasījumam pēc elektrotransporta, kompānija izlaida moderno "EV6" un izvirzīja ambiciozu mērķi – 2022. gadā kļūt par pasaules līderi ilgtspējīgas mobilitātes jomā. Līdz 2030. gadam uzņēmums plāno pārdot 1,2 miljonus elektroauto gadā un izstrādāt veselus 14 elektriskus modeļus, tostarp komerctransportu. Vēl viens stratēģiskā plāna mērķis – galvenajos tirgos, tostarp Dienvidkorejā, Ziemeļamerikā, Eiropā un Ķīnā, iegūt 78% videi saudzīgu modeļu pārdošanas apjoma.
Šādas detalizētas prognozes ļauj kompānijām noteikt reālus uzņēmējdarbības mērķus, pamatojoties uz paredzamajām naudas plūsmām un ieguldījumiem tehnoloģijās. Pagājušajā gadā "Kia" izlaida elektrisko flagmani "EV9", kas izpelnījās ievērojamu pasaules uzmanību. Drīzumā Eiropas ielās nonāks kompaktais elektriskais krosovers "EV3" un iesaistīsies cīņā vienā no populārākajiem tirgus segmentiem.
Transporta nākotnei izšķirošs faktors būs elektriskās piedziņas attīstība, tāpēc šai ziņā ražotāju lēmumi var izrādīties ļoti nozīmīgi. Piemēram, "Kia" pārsteidza tirgu ar 800 voltu sistēmu, kas ļauj vidējās klases elektroauto lādēt tikpat ātri kā dārgākos "Audi" un "Porsche". Ātra uzlāde būtiski samazina autobraucēju trauksmi par sniedzamību ar vienu uzlādi.
"Svarīgākie sasniegumi ir akumulatoros un uzlādes ātrumā," saka Mārtiņš Labāns, kas veido populāro blogu "Dzīve ar elektroauto". "Ir pagājušas tikai pāris desmitgades, bet elektroauto ir pamatīgi aizskrējuši uz priekšu. Tagad mēs gaidām izrāvienu akumulatoru tehnoloģijā, kam vajadzētu šos auto padarīt lētākus un palielināt to sniedzamību. Patiesībā šāda tehnoloģija jau pastāv, tikai tai jākļūst pieejamākai."
Tas, kas zina nākotni, ir soli priekšā citiem
"Kia" piemērs mūsdienu nestabilajā ģeopolitiskajā situācijā ir īpaši interesants. "Kia" un tās mātesuzņēmums "Hyundai Motor Group" dara visu, lai laikus sagatavotos nākotnei. Šai nolūkā kompānijas sadarbojas ar Oksfordas Universitāti, kam ir liela pieredze nozares perspektīvu un ilgtermiņa biznesa stratēģiju izveidē, un kopā jau ir nodibināts Prognozēšanas centrs.
"Autobūvē notiek ievērojamas paradigmu pārmaiņas, kas visu padara ārkārtīgi neskaidru. Šādos laikos uzņēmumi nevar balstīties tikai uz pieredzē balstītu pieeju, tiem ir jāspēj saskatīt ilgtermiņa perspektīvu. Tāpēc Prognozēšanas centram būs būtiska loma daudzos mūsu kompāniju attīstības virzienos," sacīja "Hyundai Motor Group" viceprezidents un grupas biznesa analītikas institūta vadītājs Gjuns Kims.
Prognozēšanas centrs veiks pētījumus un izstrādās ilgtermiņa vīzijas par sabiedrības nākotnes tendencēm, veicinot sadarbību starp valsts aģentūrām, akadēmiskajām aprindām un nozares ekspertiem. Tā "Kia" spēs labāk sagatavoties nākotnei un proaktīvi novērst ģeopolitiskos riskus un pielāgoties pārmaiņām. Galvenie darbības akcenti – svarīgākās nozares tendences, tajā skaitā elektrotransporta un pašbraukšanas attīstība un ilgtspējīgi risinājumi.
"Katrs drošības sistēmu atjauninājums pietuvina mūs autonomajai braukšanai. Inovācijas šai jomā veicina aizvien stingrākās Eiropas Savienības prasības, kā arī konkurence drošības jomā. Un te ir runa par ļoti daudzām tehnoloģijām – kamerām, sensoriem, procesoriem, IoT sistēmām un citām," skaidro Mārtiņš Labāns.
Mākslīgais intelekts ir labs palīgs
Nozīmīga loma transporta nākotnē ir arī mākslīgajam intelektam. Lai gan tas tiek izmantots jau kādu laiku, nesenie tehnoloģiskie sasniegumi varētu paātrināt progresu. "Mākslīgā intelekta integrācija būs galvenais nozares inovāciju virzītājspēks," uzskata Mārtiņš Labāns.
Kaut arī pats ir elektroauto piekritējs, viņš tomēr uzskata, ka ilgtspējīga transporta nākotnei ir vairāki varianti, un viens no intriģējošākajiem ir sintētiskā degviela. "Lai gan tās ieviešanas ceļā ir daudz šķēršļu un komerciālās perspektīvas ir miglainas, izdošanās gadījumā tā varētu pavērt ceļu lielākai dažādībai autopasaulē un piedāvāt zināmu alternatīvu visaptverošai elektrifikācijai. Lai vai kā, nākotnes automašīnas būs drošākas, gudrākas, ilgtspējīgākas un, manuprāt, dos arī kaudzi emociju," rezumē Mārtiņš Labāns.