No automātiskās pārnesumkārbas komerctransportā iegūst gan autovadītājs, gan darba devējs, jo šāda transmisija strādāšanu padara komfortablāku. Tomēr komerctransportu parasti pērk nevis šoferi, bet gan grāmatveži. Modeļi ar automātisko pārnesumkārbu parasti maksā dārgāk nekā ar manuālo un tie galvenokārt paredzēti darbam, tāpēc komforts nav kritēriju augšgalā. Tomēr šādi furgoni tirgū parādās arvien vairāk, un to pārdošanas apjomi nepārtraukti pieaug. Kāpēc tā?
Tirgus "automatizējas"
Komerctransporta tirgū galvenie apsvērumi ir dažādi ar auto saistīti faktori – kravas ietilpība, kravnesība, cena un ekspluatācijas izmaksas. Kad runa ir par komercauto, vadītāja komforts parasti paliek otrā plānā. Tāpēc jaunākās tehnoloģijas šajā kategorijā bieži vien parādās vēlāk, un tas attiecas arī uz transmisiju.
Mazajā komerctransportā un pasažieru mikroautobusos automātiskās kārbas ir piedāvātas, bet lielākās automašīnās tās ir bijis retums. Dažiem ražotājiem šī opcija bija, taču pārdošanas apjomi palika nelieli. Automātiskā transmisija ir arī dārgāka, turklāt profesionāli šoferi ļoti labi tiek galā arī ar manuālo versiju.
Tomēr tirgus mainās. Gandrīz visi lielākie komerctransporta ražotāji piedāvā automātisko pārnesumkārbu visā savā klāstā. Tādi modeļi kā "Ford Transit", "Mercedes-Benz Sprinter" un "Volkswagen Crafter" tagad ir pieejami ar automātisko opciju. Un ražotāji ievieš arī dažādus jauninājumus, lai šo transmisiju padarītu vēl pievilcīgāku.
Piemēram, "Peugeot" lielākajam furgonu modelim "Boxer" ir ieviesta astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba – tā pieejama 2,2 litru dīzeļdzinējam versijā ar 140 vai 180 ZS. Šis modelis var pārvadāt piecu tonnu kravu. Pārnesumkārbai ir elektroniskais vadības bloks, kas pārslēdz pārnesumus atkarībā no braukšanas apstākļiem, tā nodrošinot vienmērīgu un efektīvu darbību neatkarīgi no tā, vai furgons ir tukšs vai piekrauts.
Pārmaiņas šoferu labā
Ir skaidrs, kāpēc agrāk automātiskās kārbas bija retums, bet tad rodas jautājums – nu kurienes cēlusies tik pēkšņa popularitāte? Iemesli tam ir vairāki.
"Protams, uzņēmumi vispirms raugās uz ekonomisko loģiku, skatās uz cenu un atlikušo vērtību," skaidro žurnāla "Profi Latvija" galvenais redaktors Guntars Pulss. "Taču mūsu laikos ir moderni domāt par saviem darbiniekiem, tāpēc uzņēmumi ievērojami vairāk sākuši ņemt vērā arī autovadītāju vajadzības. Automātiskā pārnesumkārba kļūst par prioritāti, īpaši pilsētā, jo tā ir ērtāk šoferiem."
Lai piesaistītu un noturētu profesionāļus, uzņēmumiem jāpiedāvā labāki apstākļi, tostarp drošāki, ērtāki un vieglāk vadāmi darba rīki. Šai ziņā automātiskajai transmisijai ir daudzi trumpji, jo braukšana ar to nogurdina daudz mazāk.
Vēl viens faktors, kas veicina pāreju uz automātisko transmisiju, ir fakts, ka daudzi ar tādu ir ieguvuši tiesības. Līdz ar to vēlāk viņi nemaz nedrīkst stūrēt manuāli pārslēdzamu mašīnu. "Arvien mazāk jaunu cilvēku mācās braukt ar manuālo pārnesumkārbu, bet pēc tam viņi piesakās darbā, piemēram, par preču piegādātājiem. Tā nu uzņēmumi ir spiesti pirkt attiecīgus transportlīdzekļus," skaidro Guntars.
Visbeidzot ir vērts pieminēt, ka komerctransports ar automātisko pārnesumkārbu ir drošāks. Automatizētā pārnesumu pārslēgšana atvieglo mašīnas kontroli un palīdz koncentrēties, jo šoferim jāveic daudz mazāk fizisku darbību, līdz ar to viņš mazāk nogurst. Šis aspekts ir vēl viens pārliecinošs iemesls apsvērt automātiskās transmisijas noderīgumu savā autoparkā.
Vai automāti tiešām ir dārgāki?
Uzņēmumiem auto cena ir ļoti svarīga, un automātiskā pārnesumkārba to paaugstina. Taču par cik? Lūk, populārāko modeļu salīdzinājums.
Bāzes "Ford Transit" ar 130 ZS dīzeļdzinēju maksā no 34 000 eiro. Lai tiktu pie automātiskās pārnesumkārbas, jāizvēlas "Trend" apdares līmenis un 165 ZS dzinējs – tādējādi cena pieaug līdz 39 000 eiro. "Peugeot Boxer" (L2H2) bāzes modelis ar 120 ZS dzinēju un sešpakāpju manuālo transmisiju maksā aptuveni 33 000 eiro. Modelim ar astoņpakāpju automātisko transmisiju un 140 ZS dzinēju cenas sākas no 39 000 eiro, savukārt pati jaudīgākā 180 ZS versija ar automātisko pārnesumkārbu maksā 40 700 eiro.
Lai gan automātiskā pārnesumkārba tik tiešām visu sadārdzina, salīdzinājums ar vislētākajiem modeļa variantiem nav godīgs, jo "automāti" parasti ir sapakoti kopā ar jaudīgāku dzinēju un augstāku apdares līmeni. Piemēram, 140 ZS "Peugeot" komercauto ar manuālo transmisiju maksā 36 100 eiro. Tātad cenu starpība ir aptuveni 2900 eiro, kas ir mazāk nekā 10%.
"Turklāt modeļiem ar automātisko pārnesumkārbu parasti ir augstāka atlikusī vērtība, kas ilgtermiņā cenu starpību padara vēl niecīgāku, jo īpaši, ja automašīnu pērk vismaz uz pieciem gadiem," skaidro Guntars Pulss. "Arī līzings un operatīvā noma, kur izmaksas tiek sadalītas pa mēnešiem, automātisko pārnesumkārbu padara pieejamāku."