Emanuels Makrons Peugeot
Foto: AP/Scanpix/LETA

Acīmredzami starptautiskās automobiļu izstādes atgriežas. Oktobrī Parīzē jau 90. reizi notika automobiļu izstāde "Mondial de l'Auto". Pateicoties Francijas autoražotājiem, kas demonstrēja daudzas pirmizrādes, to var saukt par veiksmīgu. Tradicionāli starptautiskās automobiļu izstādes iepazīstina sabiedrību ar tendencēm, kas veido transporta nozari, tāpēc ko mēs varam mācīties no šīs izstādes?

Izstāde atdzīvojās

Pandēmija izjauca daudzus pasākumus, tostarp starptautiskās automobiļu izstādes. Pirms pandēmijas lielākie starptautiskie saloni Frankfurtē, Ženēvā, Parīzē un Detroitā plauka. Tomēr, kad pasaule atgriezās normālā dzīvē, no iepriekšējās realitātes bija palikušas tikai atbalsis.

"IAA Mobility", viena no pasaules lielākajām izstādēm, kas notika Frankfurtē, 2023. gadā pārcēlās uz Minheni, bet 2024. gadā – uz Hannoveri. Tā tika reducēta līdz reģionālam pasākumam bez lielām pirmizrādēm. Kādreiz slavenā Ženēvas autoizstāde, kas bija slavena ar savu 100 gadu vēsturi, nozīmīgām debijām un superkāriem, šī gada pavasarī kļuva par vilšanos, jo tajā piedalījās tikai pāris Eiropas autoražotāji, bet telpas lielākoties aizpildīja Ķīnas automobiļi.

Tomēr šā gada oktobrī Parīzē notikušajā "Mondial de l'Auto" izstādē bija vērojamas atveseļošanās pazīmes. Lai gan netrūka Ķīnas ražotāju, kas agresīvi ienāk Eiropas tirgū, atgriezās arī šim reģionam tradicionālie autoražotāji. Tie plašākai auditorijai prezentēja svaigākos modeļus, kas vēl nav nonākuši uz ceļiem. Piedalījās "Audi", BMW, "Cadillac", "Dacia", "Ford", "Kia", "Mini", "Škoda", "Volkswagen" un pat "Tesla".

Mondial de l'Auto, BMW stends
Foto: Publicitātes foto

Tomēr vislielāko ekspozīciju ar daudzām pirmizrādēm bija sarūpējuši vietējie ražotāji: "Peugeot", "Renault" un "Citroën". Tie ne tikai demonstrēja savu modeļu klāstu, bet arī iepazīstināja ar vissvaigākajiem jaunumiem.

"Peugeot" prezentēja "e-408", kā arī ar lielākas akumulatora ietilpības versijas "e-3008" un "e-5008" apvidus automobiļiem. "Renault" prezentēja klasiskā "R4" modeļa reinkarnāciju kā modernu pilsētas krosoveru, savukārt "Citroën" parādīja "C5 Aircross" konceptu.

Tuvākā nākotne pieder elektriskajiem apvidniekiem

"Bija skaidrs, ka nākotnes vīzija joprojām ir vērsta uz elektromobiļiem. Un, runājot par virsbūvju tipiem, kādu laiku noteikti dominēs apvidnieki," pirmajos iespaidos pēc izstādes apmeklējuma dalījās auto vēstures pārbaudes platformas "carVertical" komunikācijas vadītājs Mats Buzelis.

Eiropas Savienība ir uzlikusi ražotājiem pienākumu pārdot vairāk elektromobiļu, taču pircēji tos nepieņem tik strauji, kā gaidīts. Argumenti paliek nemainīgi – nepietiekama sniedzamība ar pilnu ir vissvarīgākais faktors, īpaši izvēloties ģimenes vienīgo automobili ceļojumiem. Tāpēc tirgū arvien vairāk tiek piedāvāti jauni elektromobiļi, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt lielāku attālumu.

Parīzē "Peugeot" prezentēja jaunās paaudzes "e-3008" un "e-5008" ģimenes krosoverus ar lielākām 100 kWh baterijām, no kurām 96,9 kWh ir izmantojamas. Saskaņā ar WLTP testiem šie elektromobiļi ar pilnu uzlādi spēj nobraukt attiecīgi 700 un 668 km. Tas pārsniedz "Eiropas Gada auto 2024" titula ieguvēju "Renault Scenic E-Tech" kas ar 87 kWh akumulatoru var nobraukt 625 km.

Vēl viena "Peugeot" pirmizrāde bija "408" modelis ar elektromotoru. Tas ir aprīkots ar jaunu, efektīvu 210 ZS spēka agregātu un 58 kWh akumulatoru, kas saskaņā ar WLTP standartiem ļauj ar vienu uzlādi nobraukt līdz 453 km. Turklāt "Peugeot" sola piedāvāt šos elektromobiļus par pieņemamām cenām, kas, kā liecina Parīzes izstādes tendences, kļūst aizvien svarīgāks aspekts.

Nostalģijas kārts, lai konkurētu ar ķīniešiem

Protams, francūži turpina pārsteigt gan ar savu produktu dizainu, gan bagātīgo tehnoloģiju sarakstu, jo daudzi jauni ražotāji no Ķīnas cenšas izaicināt Eiropas zīmolus cenas ziņā.

"Ķīnieši nepārprotami ir ieinteresēti iekarot Eiropas tirgu. Parīzes izstādē bija daudz Baltijas tirgum vēl nepazīstamu modeļu un zīmolu, kas tika prezentēti gan no tehnoloģiju, gan cenu viedokļa. Tikmēr eiropieši spēlē ar dizaina un nostalģijas kārtīm, piedāvājot retro stila modeļus un koncentrējoties uz maziem, pievilcīgiem, pieejamiem automobiļiem, piemēram, "Renault 4" un "Renault 5"," novēroja Buzelis.

"Renault" pārsteidza izstādes apmeklētājus ar maziem, rotaļīgiem elektromobiļiem, kas klasiskos modeļus iedzīvina mūsdienu realitātē. Lai gan Baltijā mazo B segmenta automobiļu tirgus ir mazs, Rietumeiropā tie ir vieni no visvairāk pārdotajiem automobiļiem, tāpēc šie jaunie modeļi varētu paātrināt autoparka elektrifikāciju.

Interesanti, ka abi Francijas autobūves nozares giganti ir izvēlējušies atšķirīgus ceļus savu elektrisko automobiļu klāsta paplašināšanā, taču tagad tie ir satuvinājušies. "Peugeot" sāka ar maziem elektromobiļiem, vispirms pirms trim gadiem iepazīstinot ar elektriskajiem "208" un "2008", un tikai pēc tam elektrificēja savus lielākos piedāvājumus.

Renault Scenic E-Tech
Foto: Publicitātes foto

Savukārt "Renault" sākotnēji ieviesa vidējas klases "Megane E-Tech" un pēc tam lielu ģimenes modeli "Scenic E-Tech". Tagad abi ražotāji ir papildinājuši savu klāstu: "Renault" ir prezentējis savus mazos elektriskos automobiļus, savukārt "Peugeot" ir parādījis savus lielos ģimenes un tālākas sniedzamības apvidniekus. Rezultātā "Peugeot" klāstā tagad ir 12 elektriskie modeļi.

Un ko darīt, ja vēl neesat gatavs elektromobilim?

Lai gan Eiropas autobraucējus dažādas iniciatīvas mudina pāriet uz elektromobiļiem un autoražotāji ievieš arvien efektīvākus, ērtākus un pieejamākus modeļus ar lielāku sniedzamību, automobiļu pircēji jauno realitāti pieņem gausi.

Pašlaik tirgū ir pietiekami daudz elektromobiļu gandrīz visām dzīves vajadzībām, taču ražotāji nesteidzas pārtraukt iekšdedzes dzinēja modeļu ražošanu. "Peugeot" mātesuzņēmums "Stellantis" ir paziņojis, ka ar benzīnu darbināmi automobiļi Eiropas tirgū būs pieejami vismaz līdz 2030. gadam.

Ražotājiem ir dažādas pieejas, kurus automobiļus elektrificēt. "Renault" piedāvā atsevišķus modeļus ar iekšdedzes dzinējiem un elektromotoriem. Savukārt "Peugeot" ļauj klientiem vispirms izvēlēties modeli un tikai pēc tam spēka piedziņas veidu. Tāpēc "Peugeot" ražo visus modeļus, sākot no "208" un beidzot ar "5008", gan ar elektromotoriem, gan ar dažādām hibrīdsistēmām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!