Waymo
Foto: Publicitātes foto

Pašbraucošie automobiļi, kas kādreiz tika uzskatīti par zinātnisko fantastiku, tagad kļūst par ierastu parādību uz autoceļiem un specifiskās uzņēmumu vidēs. Jaunākās autonomās tehnoloģijas tiek izmantotas dažādās pasaules malās. Piemēram, autonomās "Scania" kravas automašīnas darbojas Zviedrijas un Austrālijas raktuvēs, savukārt Pekinā un Sanfrancisko var izsaukt uzņēmuma "Waymo" robotizētu taksometru.

Uzņēmums "Alphabet Inc.", kam pieder "Google", Sanfrancisko ekspluatē 250 pašbraucošus "Jaguar I-Pace" elektromobiļus. Šīs automašīnas var pasūtīt, izmantojot lietotni, un tās autonomi nogādā klientus uz vēlamo galamērķi.

"Hyundai" nesen noslēdza vairāku gadu stratēģisku partnerību ar "Waymo", lai piedāvātu klientiem drošas un ērtas autonomās braukšanas tehnoloģijas. Kā šie sasniegumi ietekmēs ikdienas mobilitātes paradumus?

Vai autovadītāji tiks aizstāti?

Mats Buzelis, automobiļu vēstures pārbaudes platformas "carVertical" komunikācijas vadītājs, uzsver vairākas ietekmes. Pirmā un acīmredzamākā ir satiksmes problēmu, jo īpaši sastrēgumu, risināšana. Pašbraucošajiem automobiļiem varētu būt liela nozīme.

Foto: Shutterstock

"Zinātnieki apgalvo: ja visas automašīnas būtu autonomas un spētu savstarpēji sazināties, satiksmes caurlaides spēja ielās varētu palielināties par 40%. Viņi arī uzsver, cik svarīgi ir uzturēt optimālu distanci no priekšā braucošā transportlīdzekļa, izvairoties no pēkšņām ātruma izmaiņām. Ja tiktu panākta pilnīga sinhronitāte (ko autonomās automašīnu tehnoloģijas padara iespējamu), teorētiski uz ielām būtu vairāk vietas, kas ļautu daudz vairākām automašīnām izbraukt zaļā luksofora signāla laikā, kā arī veiktu citus uzlabojumus," viņš norāda.

Nav pārsteidzoši, ka autoražotāji ir izvēlējušies taksometru un citus braucienu pakalpojumus reālās ekspluatācijas testiem. "Hyundai Ioniq 5" būs jaunais "Waymo" autonomo mobilitātes pakalpojumu automobilis.

"Ar autonomo automobiļu palīdzību transporta izmaksas varētu samazināties, un saistītie pakalpojumi varētu kļūt pieejamāki," uzskata Buzelis.

"Ioniq 5" robotizētais taksometrs jau ir sevi apliecinājis ASV, nokārtojot autovadītāja eksāmenu, demonstrējot Dienvidkorejas izstrādātāju progresu, kas panākts pašbraucošās tehnoloģijas jomā vēl pirms sadarbības ar "Waymo".

Sākotnēji "Ioniq 5" būs aprīkots ar "Waymo" sestās paaudzes autonomo tehnoloģiju, un ražotājs uzstādīs papildu aprīkojumu, piemēram, elektriskās durvis. Pēc tam šie spēkrati pakāpeniski pievienosies "Waymo One" autoparkam.

Mobilitātes uzlabošana

Buzelis arī uzsver, ka ilgtermiņā pašbraucošie automobiļi varētu atrisināt problēmas, ar kurām saskaras daudzas lielās pilsētas visā pasaulē, tostarp Baltijas reģionā. Autonomi transportlīdzekļi varētu mazināt pastāvīgo stāvvietu trūkumu, jo īpaši tādu pilsētu centros kā Viļņa, Rīga un Tallina.

"Ja pašbraucošs automobilis varētu kādu izlaist pārpildītā pilsētas centrā un pats novietoties brīvākā vietā, tas atrisinātu vēl vienu problēmu. Vienīgais atlikušais šķērslis ir regulējums, jo patlaban autonomajiem transportlīdzekļiem ir nepieciešams dzīvs operators, kas ir gatavs pārņemt spēkrata vadību," viņš skaidro.

Buzelis norāda, ka autonomie automobiļi, visticamāk, revolucionizētu mobilitātes pakalpojumus, jo īpaši sniedzot labumu sociālajām grupām, kas pašlaik saskaras ar mobilitātes problēmām: cilvēkiem ar invaliditāti, vecāka gadagājuma cilvēkiem un pat bērniem, kas dodas uz skolu un no tās.

Foto: Shutterstock

"Krasi uzlabotos arī satiksmes drošība. Atceros aptuveni pirms pieciem gadiem veiktu pētījumu, kas liecina, ka pilnībā pārejot uz pašbraucošām automašīnām, negadījumu skaits varētu samazināties par 97%. Autonomā tehnoloģija novērš uzmanības nepievēršanu, nodrošina visaptverošu skatu uz ceļu un novērš cilvēka kļūdas, pateicoties pastāvīgai saziņai ar citiem transportlīdzekļiem. Tas padarītu braukšanu vienmērīgāku, drošāku un ērtāku," piebilst Buzelis.

Ieguvumi jau ir skaidri

Eksperts norāda, ka pat pirms pilnīgas autonomijas sasniegšanas ražotāji veiksmīgi integrē dažas autonomās funkcijas pašreizējos modeļos.

"Viens no piemēriem ir aklās zonas uzraudzības sistēma. Kamēr autovadītājs skatās tikai uz priekšu, šīs sistēmas uzrauga sānus. "Hyundai" ieviesa arī attālinātas novietošanas funkciju, kas ļauj autovadītājiem attālināti manevrēt lielāku automobili šaurās vietās. Šī funkcija jau ir pieejama vairākos sērijveida modeļos," norāda Buzelis.

Eksperti ir vienisprātis, ka patērētāji, kuri iegādājas tādu zīmolu kā "Hyundai", "Jaguar" un "Tesla" modeļus, gūs labumu no šo uzņēmumu ievērojamām investīcijām pašbraucošās tehnoloģijas jomā.

"Hyundai" partnerībai ar "Waymo" varētu būt būtiska nozīme autopilota tehnoloģiju nākotnes veidošanā, jo pieaug pieprasījums pēc autonomiem braukšanas un pārvadājumu pakalpojumiem. "Hyundai" šis stratēģiskais solis ir solis ceļā uz viedās mobilitātes vīzijas īstenošanu un iespēja veikt tehnoloģisku izrāvienu, kas stiprina uzņēmuma konkurētspējas priekšrocības attiecībā pret tādiem ASV uzņēmumiem kā "Tesla" un "General Motors".

"Hyundai" jau ir izmantojis šīs priekšrocības, izstrādājot "Ioniq 5" un tā tehnoloģisko radinieku "Ioniq 6". Šiem automobiļiem ir 800 voltu elektriskā sistēma, kas ļauj tos uzlādēt ar ārkārtīgi lielu jaudu, kas pārsniedz 250 kW.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!